N Noseone skrev:
Uppe vid nock har du väl en täckplåt, där kan du väl dölja vinkelfel?
Javisst ska jag ha det, men jag förstår inte riktigt hur du menar att det döljer vinkelfel ?
Plåtarna har en trapetsformad längsbockning som gör att de endast kan monteras parallellt med varandra. Detta för att de ska vara täta i längsskarvarna, Vinkelfel vid takfoten kan ju döljas så det inte syns uppifrån, men det är nerifrån man ser plåtkanten....Att nibbla kortsidan så plåten följer takfotens form är en möjlighet, men jag vet att då kommer den att rosta i klippytan.
 
Tror du inte felet kommer synas lite när satt upp hängrännor?
 
T topmount skrev:
Tror du inte felet kommer synas lite när satt upp hängrännor?
Joo. Det är förstås så. Hittills har huset saknat hängrännor så jag har mentalt inte planerat för det ännu..
 
Är nog ganska vanligt på äldre hus som kläs med plåttak.
Hos oss är plåtarna förskjutna ngn cm/plåt för att kompensera att plåten inte löper exakt vinkelrätt mot takfoten. Som tidigare sagts, med en hängränna så syns det inte lika tydligt. Dessutom är det inte ngt man tänker på, utom just när man jobbar med tak och rännor.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Nya husdelen har fått plåt på taket, den gamla kompletteras med brädor med CC50cm, för att hålen i plåten ska passa i ett framtida nytt tak, ja hela husdelen där ska oxå förnyas..Närmast i bild provisorisk lagning av taket.
Tak under renovering med nya brädor och befintlig papptäckning, samt nylagt plåttak i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det plåt på hela taket, längst bort sticker båten ut 13cm jämfört med 6 längs nya husdelen.
Ny plåt på taket av en husdel under renovering med tillfällig lagning och stegar uppställda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nockplåten kom med bockning för 30° taklutning, fick lov att bocka tillbaka den för att passa mina 14°. Det var bara att trycka till sa flera som jag frågade om det men det krävdes lite mer arbete för att få ner vinkeln..
Hus under renovering med nytt rött plåttak och provisoriskt lagat tak på en tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Nu är även nya gaveln liksom den gamla återställda till ursprungligt utseende med ett böjt undertak, så ser även bostadhuset ut, byggt på 30-talet, då tog man sig tid med detaljer som satte prägel på husen, jag tycker det är roligt att kunna (?) följa den traditionen!
Taket är alltså helt klart inkl vindskiveplåten.
Nästa match ska bli VVS, under och/eller i trossbotten?
Återkommer senare med ritning och önskan om diverse råd.

Restaurerad husgavel från 30-talet med böjt undertak och ny vindskiveplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Restaurerad gavel med böjt undertak och vindskiveplåt på en byggnad från 30-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Restaurerad gavel med böjt undertak och vindskiveplåt i stil med 1930-talets byggnadstradition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad gavel på en byggnad med böjt undertak och ny vindskiveplåt, inspirerad av 1930-tals arkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Jag ska dra in vatten och avlopp i badrummet och köket.
Avloppet och vatten går ut/in i mark i det nedre högra hörnet.
WC ska vara vid badrummets hitre kortvägg, WC-avloppet går alltså ner i andra regelfacket från höger
Schematisk illustration av bjälklag med markerade positioner för kök, diskbänk, badrum, dusch, handfat, WC och VVB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska jag dra avlopp från köksbänken, duschgolvbrunn, handfat och VVB till WC avloppets rör?
I trossbotten eller under den eller kanske i marken under huset om lutningen räcker till? (Det är c:a 3dm frigång under bjälklaget, och avloppsröret är c: 1dm under marknivån under huset).
Huset kallställs normalt på vintern, men kan ev värmas upp över jular…

- behövs luftning, rör på utsidan av väggen eller vacuumventil under t.ex diskbänken
- dimensioner på avloppsrören (Markröret 110mm kommer att ligga på 1-2dm djup)
- placering av VVB
- tänker dra KV o VV rör synligt på väggen längs golv (eller tak?)
 
Jag hade dragit avloppet i bjälklaget.
50mm från diskbänken sen vid golvbrunnen i duschen blir det 75 fram till y-et in på 110pipan vid toastolen.
Avluftningen är jag osäker på, där får nån annan fylla på med tips.

//AA
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
KV & VV måste väl gå att tömma på lägsta punkten om huset kallställs?
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
S saiter skrev:
Jag hade dragit avloppet i bjälklaget.
50mm från diskbänken sen vid golvbrunnen i duschen blir det 75 fram till y-et in på 110pipan vid toastolen.
Avluftningen är jag osäker på, där får nån annan fylla på med tips.
//AA
Tack för ditt råd saiter!
En fråga dock om allt ska dras i bjälklaget : 50mm avloppsröret från diskbänken måste då genom 4-5 golvreglar nära upplaget på syllen.
Dvs urjackning i överkant för röret, var?.. eller hål igenom, var? Förstärkning, hur i så fall?
Ritningen visar hur golvreglarnas upplag ser ut i ändarna. De är alltså redan urjackade 95mm underifrån på upplagsregeln....
Teknisk ritning som visar upplägg och urjackningar för golvreglar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oldboy Oldboy skrev:
KV & VV måste väl gå att tömma på lägsta punkten om huset kallställs?
Jomenvisst. Avstick med kulventil vid golvet i duschen kanske?
 
Minst påverkan på hållfastheten är det om du borrar hålet mitt i regeln.
I nederkant på regeln har du dragkrafter, och i överkant tryckkrafter.
Förstår att hålen kommer på olika höjd om du ska få fall på avloppet.
Vad har du för dim. på golvåsarna??
Du får ev. limma / skruva förstärkningar på sidan, över och under hålen.
Kanske plywood eller 45x45 el. liknande.
Du behöver kanske inte göra hålen ute vid väggen?? Funkar nog bättre om du kan vara 40-50 cm in.

//AA
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
S saiter skrev:
Minst påverkan på hållfastheten är det om du borrar hålet mitt i regeln.
I nederkant på regeln har du dragkrafter, och i överkant tryckkrafter.
Förstår att hålen kommer på olika höjd om du ska få fall på avloppet.
Vad har du för dim. på golvåsarna??
Du får ev. limma / skruva förstärkningar på sidan, över och under hålen.
Kanske plywood eller 45x45 el. liknande.
Du behöver kanske inte göra hålen ute vid väggen?? Funkar nog bättre om du kan vara 40-50 cm in.

//AA
Tack för ditt svar!
Golvåsarna är 45x220mm.
Jag har skissat på rördragningen i bilderna nedan. Tänker att det är bästa att avlägsna sig från upplagen, kanske ännu mer, det kan ju även vara möjligt att först gå parallellt med åsarna och vinkla in sig i dem i centrum som du mycket riktigt säger har minst påverkan?
Men att dra ett 50mm rör genom reglarna blir "svårt", man måste väl i så fall dra kortbitar med skarv i varje fack...om inte hålen ska bli onödigt stora?

Ritning som visar rördragning genom golvåsar för kök, badrum, tvättställ och WC, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk skiss över rördragning för diskbänk, golvbrunn, tvättställ och WC i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bredden på bjälklaget är väl typ 4m ??
Med dom golvåsarna så kan du nog göra hål som är 90-100mm. Kanske mer på längden tom.
Sen är det bara prova om du kan få i ett rör som är mer än 1.2m.
Du har cc60 på åsarna??
Kom ihåg att klamra rören ordentligt sen bara.

//AA
 
B bopakoster skrev:
Tack för ditt svar!
Golvåsarna är 45x220mm.
Jag har skissat på rördragningen i bilderna nedan. Tänker att det är bästa att avlägsna sig från upplagen, kanske ännu mer, det kan ju även vara möjligt att först gå parallellt med åsarna och vinkla in sig i dem i centrum som du mycket riktigt säger har minst påverkan?
Men att dra ett 50mm rör genom reglarna blir "svårt", man måste väl i så fall dra kortbitar med skarv i varje fack...om inte hålen ska bli onödigt stora?

[bild][bild]
Så här är kanske ännu bättre, typ 6dm från upplaget och mitt i höjdled på reglarna och skruvlimmade förstärkningar ?
Ritning av väggsektion visande placering av diskbänk och tvättställ i badrum med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.