Jag har en hydrofor i ett oisolerat utrymme i källaren. På sommaren blir det väldigt mycket kondens på tanken och luftfuktigheten i rummet är mycket hög. Tyvärr sitter också reläet till pumpen i samma rum och den tenderar att slå ifrån (pga fukten gissar jag) i tid och otid. Jag vill alltså få varmare hemma, kallare vatten och en pump som alltid går = isolera hydroforen.

Hur gör jag det på bästa sätt? Köper vanligt gullfiber och spänner runt? Bygger en låda och sprutar in isoleringsmaterial? (Låter jobbigt.) Spänner upp en hårtork som alltid går?

Alla tips är mycket välkomna!

Mvh,
/Magnus
 
  • Hydrofor.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara några synpunkter
X Du kommer troligtvis inte sänka den relativa fuktigheten i rummet genom att isolera hydroforen. bättre att ställa in ett par Sk. torrbollar alt elektrisk avfuktare.
X Om det är motorskyddet på bilden du menar eller tryckbrytaren vilken inte ses i bild så skall dessa vara kapslade för att klara sådana miljöer, så felet här är snarare motorfel eller brytarfel.

//Patrik
 
  • Gilla
Niklas Håkansson
  • Laddar…
Tack för edra synpunkter!

Svar till Pasta:
Armaflex... Låter ju bra. Ska kolla med dom lokala säljarna (Bauhaus, Coop, Beijer, mfl) vad de anser om detta. Jag antar att man limmar på den?

Svar till ppalm:
Det man ser bakom hyllan är bara en on-off-switch (som är från 1976 då huset bygdes). Den switchen går till en tryckgivare (relä) i samma rum som är den som orsakar problemet (har jag hört).
Själva pumpen sitter nergrävd utanför huset (vid borrhålet) och är nyare.

/Magnus
 
På vilket sätt får du igång pumpen igen om tryckströmbrytaren slår ifrån?
 
En röd knapp för att slå av (eller automatiskt avslag).
En grön knapp för att slå till.

Som en vanlig automatsäkring.
 
Tyrre skrev:
En röd knapp för att slå av (eller automatiskt avslag).
En grön knapp för att slå till.

Som en vanlig automatsäkring.
Denna som med röd & grön knapp är ett motorskydd.
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=40745401&pf_id=SE-402088&dept_id=SE-402
Denna slår ifrån om strömstyrkan blir för hög (ungefär som en säkring) detta för att skydda lindningen i motorn.
Det är inte helt ovanligt att dessa blir slitna och börjag leva ett eget liv. Under locket så finns en potentiometer (lite beroende på modell) där man ställer brytströmen/underspänningen, om man brövar att höja den lite lite så kan din problem vara ur världen.
Som sagt både motorskyddet och tryckströmbrytare en kapslade för att klara fukt.
Att isolera hydroforen kommer inte lösa dina elproblem....
 
Den ser lite likadan ut men med 40 år på nacken.
IP-klassningen har jag inte kollat upp (om den fanns nån 1976).
Potentiometern är satt i botten (minst känslig) och jag har själva varit inne på att byta lådan.

Räcker det med att byta säkringslådan eller måste man ge sig på givaren också? Det borde man väl inte behöva?

En förbättring med att isolera hydroforen blir i alla fall att temperaturen kommer att höjas lite i rummet, vilket borde tränga bort lite fukt. Men som du antyder; en torrboll, avfuktare eller högre IP-klassning på motorskyddet är kanske ett måste också.

Fotnot: Om jag byter motorskydder ska jag nog se till att montera den på utsidan eftersom jag även servar grannen med vatten och han måste idag gå in i vårt hus för att slå på vattnet när skyddet slår ifrån.

/Magnus
 
Det kan vara motorskyddet det är fel på om detta är slitet, men om inte detta hjälper så kan det vara problem med tryckbrytaren eller pumpen. vidare felsökning av ditt problem föreslår jag att du tar upp i EL tråden.
 
Japp, det ska jag göra.

Här handlade det ju egentligen om att isolera hydroforen.
Antingen lär jag ta kontakt med Ahlsell (i Uppsala) som kränger Armacell eller så pratar jag med nån annan (typ Bauhaus) om nåt annat kondenssäkrat material.

/Magnus
 
en ide kan ju vara att trä typ en vattentunna el bygga en gjutform i masonit . som är något större en hydrofor och sedan spruta tom utrymmet med Bygmax PUR skum
Armaflex är gött dyrt :'(
 
Det var vad vår el/vattenkontakt i familjen sa också. Jag tycker bara det verkar lite stökigt att behöva bygga en låda...

Är PUR skum kondenssäkrat? Eller räknar man med att det kommer in så lite fukt i "lådan"?
 
Polerytan skum är typ frigolit. användes ibland för att täta runt fönster mm. själva kondensen uppstår ju på ytan och vad jag vet så absoberar inte pur vatten då det är slutna celler. och isolerar du så skall det nästan inte bli kondens ju. :)
skulle du välja att pur skumma så smörj in kopplingar med fett och skydda det du inte vill skumma för det är så jäkla klibbigt.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.