Hej!

Vi har köpt en ny stuga där altantaket där vatten rinner i skarven mellan plåttaket och plasttaket. Det verkar vara tätad med någon silikon, men det hjälper inte. Antar att det är snön som hjälpt till att skapa dalar som gör att vattnet rinner baklänges och silikonen inte kan sluta tätt.

(Förstår att detta inte är en optimal konstruktion då altantaket skulle behöva vara lite lägre och gärna mer lutning, men det är trångt undertill så jag kan förstå varför man gjort så här.)

Så frågan är, någon som har något bra tips att få det tätt i alla fall några år framåt?

Tack på förhand!

Skarven mellan ett svart plåttak och ett vitt plasttak på en stuga, omgivet av barrträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plast och plåt rör sig olika med väder sommar/vinter samt den dåliga lutningen på plasten, så det blir lite svårt att få till det, hur ser det ut på undersidan, ett foto är bra
 
  • Gilla
j_mac
  • Laddar…
Tack för dit svar!

Ja precis. Man skulle vilja ha "ett steg" och bättre lutning, men jag ser inte hur man skulle kunna få till det utan en ganska omfattande operation. Plast och plåt kommer inte att röra sig lika.

Två bästa bilderna jag hittade, hoppas du blir något klokare. Gissar att plasttaket bara är intryckt under plåten, sen på med silikon.


Detaljbild på takövergång där plasttak möter rödmålad vägg med synlig lutning och villebråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takmöte med vit plasttak som möter röd vägg med plåt utstickande över, indikation på dålig lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd stuga med vit veranda och plasttak vid skogsbryn under tidig solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du se hur långt in under som plasten är inkörd under plåten. Vet du hur plåten är skruvad i den nedre delen, i sista råsponten eller
 
Frank_Vincent Frank_Vincent skrev:
Kanske fungerar ett peta in ett tätband?
Tveksamt om det går, för liten plats och inte går idag att komma in bakom samt samma profil på plast och plåt
 
Testa med expanderande tätning band.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Rickard.
Inte en speciellt ovanligt problematik men inte heller helt enkel att lösa till 100% men jag bifogar en liten enkel skiss på den lösning jag hade satsat på. Och som alltid med plasttak så kräver det försiktighet så det inte spricker när man jobbar med det.
 
  • Handritad skiss av en lösning för montering av plasttak med universaltätband och plåtbleck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
j_mac
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kan du se hur långt in under som plasten är inkörd under plåten. Vet du hur plåten är skruvad i den nedre delen, i sista råsponten eller
Nej, bra fråga ska kolla det imorgon. Har inte lyft på det.

Men gissningsvis är plåten inte skruvad i den sista råsponten utan den sista bärläkten.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Inte en speciellt ovanligt problematik men inte heller helt enkel att lösa till 100% men jag bifogar en liten enkel skiss på den lösning jag hade satsat på. Och som alltid med plasttak så kräver det försiktighet så det inte spricker när man jobbar med det.
Tack! Bra tips! Ska kolla, men jag undrar om man kan trycka in ett plåtbleck. Lutningen är lite dålig. Ska kolla.
 
Rickard.
Givetvis måste plåten kapas några cm för att göra plats för plåtblecket, min skiss är såklart bara min idé hur det bör lösas och är inte en ritning som du kan följa exakt utan det måste anpassas efter verkligheten :)

Hur menar du att lutning är för dålig spelar roll?
 
  • Gilla
j_mac
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Givetvis måste plåten kapas några cm för att göra plats för plåtblecket, min skiss är såklart bara min idé hur det bör lösas och är inte en ritning som du kan följa exakt utan det måste anpassas efter verkligheten :)

Hur menar du att lutning är för dålig spelar roll?
Absolut, du har helt rätt! Tror att det blir bäst om man får in ett bleck som du beskriver. Ska kolla imorgon. :)
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Givetvis måste plåten kapas några cm för att göra plats för plåtblecket, min skiss är såklart bara min idé hur det bör lösas och är inte en ritning som du kan följa exakt utan det måste anpassas efter verkligheten :)

Hur menar du att lutning är för dålig spelar roll?
Går nog på detta spår, särskilt nu när jag fattar hur du menar :)

Frågan var man hittar ett passande bleck? Ska man gå på en "ränndal", eller kan man köpa en platt plåt och bocka själv på något sätt?
 
Rickard.
Möjligt att du kan hitta en ränndal som duger men jag tycker du mäter ut vinkeln och hur brett det behöver så fixar en plåtslagare precis den plåt du behöver. Brukar vara rätt prisvärt jämfört med listpriser också.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.