Hej!

Jag är på gång med att ta in offerter för att bygga ett inglasat uterum på 15 m². Kommer inte göra någonting själv.

Mina funderingar:

1: Är det generellt billigare att beställa ett komplett uterum av Skånska byggvaror eller att låta ett byggföretag köpa materialet fritt till en liknande lösning?

2: Kan man i teorin i Stockholmsområdet sitta i ett inglasat uterum en vinterdag trots att det endast är sommarisolering om man kör har en värmefläkt och få en temperatur på ca .20 grader under en enskild dag?
 
Jag skulle säga att det är billigare att bygga i lösvirke. Material priset är ca hälften och även de färdig kapade stommarna behöver till passas på plats så det sparar inte så mycket tid med färdigkapat.
Skillnaden är i vart fall liten.

Det går att få upp tempen temporärt med tillräckligt mycket effekt. Går antagligen inte med en vanlig el värme fläckt men det fins gasol element som skulle kunna funka.
 
Ok, tack för snabbt svar!
 
Se till att få golvet isolerat och vindtätt så går det att få upp värmen även en kall dag.
 
En mindre gasolkamin för 5kg flaska räcker gott för att få dräglig värme ,
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-oppna-spisar/gasolkaminer/gasolkamin-005509/
Vill du ha mer effekt finns större för 10kg flaska, även med fläkt.
https://www.bauhaus.se/gasolkamin-t...Ch3lggM4EAQYBCABEgJoD_D_BwE#go-to-description

Angående isoleringen skulle jag säga att förrutom isolerat golv så satsa på ett bättre isolerat tak, dvs skippa 10-16mm och köp 20-32mm. Även med glaspartier för "bara" sommar bruk blir det en stor skillnad i hur snabbt du får det uppvärmt.
 
Redigerat:
Tack för svaren. Då vet jag att det troligtvis är billigare för oss att låta en snickare bygga i lösvirke än att köpa något färdigt från Skånska byggvaror och att en gasolvärmare löser det mesta vid kortare uppvärmningar, vi kommer nog köra på "vår-höst-isolering" ändå för att få lite bättre förutsättningar för de kallare årstiderna.
 
optimum
Varför Skånska-Byggvaror?
De har haft en del reklamationer för bristande kvalitet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/varning-foer-skanska-byggvaror.114968/

Vi valde Willab Garden efter att sett hur de olika fabrikaten ser ut.
Helt nöjd. Hög kvalitet och detaljer är bra.
Prismässigt helt klart ok.
Om du inte kikat på deras uterum så är det ett bra tips.
Jag byggde allt själv så därför kunnat studera delarna i detalj.
 
Ja, skånka byggvaror (aka byggmax) är ju inte direkt kända för sin kvalitet. Jag valde också att köpa glaspartier från WG.
 
optimum optimum skrev:
Varför Skånska-Byggvaror?
De har haft en del reklamationer för bristande kvalitet.
[länk]

Vi valde Willab Garden efter att sett hur de olika fabrikaten ser ut.
Helt nöjd. Hög kvalitet och detaljer är bra.
Prismässigt helt klart ok.
Om du inte kikat på deras uterum så är det ett bra tips.
Jag byggde allt själv så därför kunnat studera delarna i detalj.
Tråden du länkar till handlar ju om Dhl leverans. Det har ju inget med kvaliteten på varan att göra.
 
optimum
S s97danl skrev:
Tråden du länkar till handlar ju om Dhl leverans. Det har ju inget med kvaliteten på varan att göra.
Ja den blev fel. Ber om ursäkt.
Hittar inte den rätta nu men läste en del för ett år sedan när jag skulle välja fabrikat.
Då var det en del om SB med glas som var ojämna. Var med bilder i de inläggen som visade skiftningar i glasen. Även en del strul med garantiåtgärder mm.
Dessutom har de inga uterum för visning så man kan känna på dem själv.
Halle finns uppsatt på Bauhaus i Uddevalla och Willan i bla. Munkedal.

Kikade då även på Halle men tycker deras skjudörrar är lite väl enkla. Halle har bra tak så vi valde taket från dem och resten från WG. När vi handlade hade WG 20% rabatt så det blev verkligen prisvärt.
Byggde lösvirke och köpte alla limträdelar av WG med lägre pris än Byggmax.
 
optimum optimum skrev:
Ja den blev fel. Ber om ursäkt.
Hittar inte den rätta nu men läste en del för ett år sedan när jag skulle välja fabrikat.
Då var det en del om SB med glas som var ojämna. Var med bilder i de inläggen som visade skiftningar i glasen. Även en del strul med garantiåtgärder mm.
Dessutom har de inga uterum för visning så man kan känna på dem själv.
Halle finns uppsatt på Bauhaus i Uddevalla och Willan i bla. Munkedal.

Kikade då även på Halle men tycker deras skjudörrar är lite väl enkla. Halle har bra tak så vi valde taket från dem och resten från WG. När vi handlade hade WG 20% rabatt så det blev verkligen prisvärt.
Byggde lösvirke och köpte alla limträdelar av WG med lägre pris än Byggmax.
Om du söker på Willab garden här i forumet hittar man också en massa negativa kommentarer.
Exempelvis Erfarenheter av uterum willab
https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenheter-av-uterum-willab.316157/

Skånska Byggvaror eller Willab tror jag är hugget som stucket. Det är nog mest vilken design på skjutpartierna man gillar. Vissa saker är bra på den ena och sämre på den andra.
 
Spinner på isoleringsfrågan på marken.

Har nu gammal trall (som ej går o skruva upp) och jord direkt under.
Bör jag försöka få ner plast direkt på marken för att förhindra markfukt?

Sen angående isolering, vi kommer inte bryta upp hela golvet pga allt jobb. och har ca 7cm till dörren.
Gör det stor skillnad om vi lägger cellplast ca 50mm ovanpå trallen och sedan trägolv t.ex?

Just nu har vi foammatta och sedan utematta ovanpå det men det lär bli kallt snart.
 
  • Gilla
Julius_99
  • Laddar…
R
Skånska byggvaror har visst uterum uppsatta som man kan kolla på. Iallafall här i jönköping
 
Vi har byggt med lösvirke och skjutpartier (vår/höst =dubbelglas) från skånska. Sen har vi lagt ett kanalplasttak 16mm (av bra kvalitet, minns ej märket men via glasmästare på orten).

Jag upplever partierna från skånska som bra. Lite knöliga att sätta ihop karmarna med många delar men i övrigt inga problem. För priset tycker jag att vi fått mycket glas för pengarna . Skulle kosta det dubbla hos glasmästaren.

Golvet är på plint och isolerat med 140mm ull. Ligger heltäckningsmatta som gör att det inte känns golvkallt på samma sätt (om det inte är flertalet minusgrader ute såklart).

Vi bor i Norrland och kan inte sitta ute där om vintrarna med hjälp av 2 värmefläktar. Nu är vårt uterum i och för sig 32 kvm. Har fått tag på en gasolkamin nu så ska bli spännande att se hur det blir med den. Är lite sugen på en luftvärmepump i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.