Hej,

Jag har hittat ett knuttimrad förråd till salu på blocket. Billigt mot avhämtning. Det är en knutimrad variant av typen polhus alt. Attefall24. Jag tänker att det inte borde vara så svårt att montera ner med hjälp av skruvdragare för att sedan montera upp på plats? Takpapp får jag såklart lägga ny? Jag har tittat på intruktionsvideo av att montera den här typen av hus, och det verkar som att det mesta är skruvat.

Finns det någon som har erfarenhet av att montera ner dessa stugor och kan ge lite tips och råd. Lätt? Svårt? Hur gick du tillväga?
 
Åsa Lund
Det är nog inte så himla enkelt.
Virket slår sig och kilar fast när det torkat.
Borde vara mycket enklare att ordna transport med lastbil som har kran och kan lyfta upp hela härligheten på flaket. Efter att tak och vissa andra delar tagits av
 
Ta du och demontera huset och lägg på flaket/släpkärra.
Det kommer gå fint givet att det är bra kvalite på det "knuttimrade" och det bara inte är tunn plank.
Lyfta med kran är dyrt, och då ska man absolut inte ta bort taket som är en del av konstruktionen, då kan huset kolapsa.

Lycka till.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det är nog inte så himla enkelt.
Virket slår sig och kilar fast när det torkat.
Borde vara mycket enklare att ordna transport med lastbil som har kran och kan lyfta upp hela härligheten på flaket. Efter att tak och vissa andra delar tagits av
Tack för svar.Tänkte inte så mycket på att det kan kila fast som du säger. Det kanske är svårare än att bara skruva loss dem och lyfta. Kanske går att bända försiktigt med något och hoppas kunna skona timret.

Jag har kollat upp priser med kranbil, och det blir dessvärre dyrt för detta projekt. Förrådet ska transporteras lite mer än en timme bort.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ta du och demontera huset och lägg på flaket/släpkärra.
Det kommer gå fint givet att det är bra kvalite på det "knuttimrade" och det bara inte är tunn plank.
Lyfta med kran är dyrt, och då ska man absolut inte ta bort taket som är en del av konstruktionen, då kan huset kolapsa.

Lycka till.
Tack för tips! Det lutar åt att försöka montera ner det. Hoppas bara att det går med relativt enkla medel.
 
Undrar vad du ska använda skruvdragaren till?
Det är ju knuttimrat så spett och bräckjärn är väl bättre verktyg.
Risken om det nypit är att det flisar ur vid urtagen i stockarna.

Protte
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Undrar vad du ska använda skruvdragaren till?
Det är ju knuttimrat så spett och bräckjärn är väl bättre verktyg.
Risken om det nypit är att det flisar ur vid urtagen i stockarna.

Protte
Jag kollade på en video Där de visade hur en sån stuga monteras. Skruv användes:

 

Bästa svaret

Åsa Lund
Vi har en Folkstuga från Polhus och har inte skruvat nånting alls, i princip.
Det tog oss, fyra händiga personer, tre dagar att montera.
Tar efter att det torkat troligen längre tid att montera ner.
Oavsett vad kranen kostar är det nog värt det...
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi har en Folkstuga från Polhus och har inte skruvat nånting alls, i princip.
Det tog oss, fyra händiga personer, tre dagar att montera.
Tar efter att det torkat troligen längre tid att montera ner.
Oavsett vad kranen kostar är det nog värt det...
Tack för info! Låter krångligt.
 
Åsa Lund
Jepp
Varenda bräda du ska demontera måste du jobba tvärs emot naturlagarna...
 
Uppdatering! Jag skippade förrådet. Efter en titt var det i för dåligt skick för att motivera jobbet. Tack för alla svar!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.