Vi har hittat ett antal hus som vi tycker passar oss bra. Nu har vi kontaktat respektive husföretag och fått prisuppgifter. Men hur ska man kunna jämföra och välja? ??? Priserna skiljer sig inte så extremt mycket.

Finns det någon som kan dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter, dvs lite kortfattat berätta vad ni vet om respektive husföretag? T ex kvalitet, standard, höga/låga kostnader för tillval, bemötande, "uppfyllandegrad" av vad företaget har lovat, dåligt/bra rykte etc.

Husföretagen som vi har pratat med är följande och husen som vi har valt ut är alla åt de modernare hållet (typ avskalade, funkis-aktiga). Vi är ute efter totalentrepenad (eller så nära man kan komma det).

Trivselhus
Modulenthus
Myresjöhus
Götenehus
LB-hus
Sjödalshus
Värsåsvillan
Anebyhus
Modern Living
Willa Nordic

Tack på förhand för era svar! :)
 
Mitt råd till er är att läsa på mkt om de olika leverentörerna. Ta riktigt god tid på er, ju mer ni vet ju bättre beslut kan ni ta för er själva.

/PH
 
Alla de nämnda hustillverkarna utom modulhustillverkarna (som har vissa begränsningar pga sin teknik) kan bygga exakt det ni vill ha och priset kommer inte att skilja dem särskilt mycket åt.

Det som är viktigt är att välja personer och företag som man har förtroende för och som har goda referenser. Man ska vara särskilt uppmärksam på de entreprenörer som man anlitar (hustillverkarna brukar vara de som ställer till minst problem). Se till att träffa alla personer/företag som ni ska skriva kontrakt med så att ni får en känsla för vad det är för folk.

Att jämföra hus är jättesvårt och det finns inte två företag som leverera exakt samma saker. Viktigt är att ta reda på vad de inte levererar.

 
hus_snart skrev:
Husföretagen som vi har pratat med är följande och husen som vi har valt ut är alla åt de modernare hållet (typ avskalade, funkis-aktiga).
Tack på förhand för era svar! :)
 
hus_snart skrev:
Husföretagen som vi har pratat med är följande och husen som vi har valt ut är alla åt de modernare hållet (typ avskalade, funkis-aktiga).
Tack på förhand för era svar! :)
Ursäkta, klickade för fort :-[

Jag har ett funkishus från 1939 och på denna länk kan man läsa att funkisen kom till sverige 1930:
http://www.byggahus.se/bygga/funkis.htm

Därför blir jag litet fundersam när ni skriver att funkisaktigt är "åt det modernare hållet". Finns det en ny stil, typ "nyfunktionalism" eller har funkisen fått en renässans och är på modet igen? Då har jag i så fall ett toppmodernt hus? ;D
 
Hans32 skrev:
Enda företaget jag kan rekomendera är Eksjöhus men dom har ni ju inte med på eran lista ;)
Varför då?? Vad har du för några erfarenheter av dom som du ej har av de andra?? ???
 
Det är bara dom jag har skrivit kontrakt med.
 
Ja, det är svårt att jämföra alla, man skulle behöva jobba heltid med detta om man skulle hinna sätta sig in i allt. Jag tror på att göra en allmän översikt hos många och sedan välja ut ett antal som verkar intressanta och "läsa in sig " på dessa. Vi håller oxå på att kolla runt, just nu främst, Myresjöhus, A-hus och Modulenthus.
Lycka till Hus_snart och alla andra som letar i djungeln...
men det är ju jäkligt kul också!
::)
 
HUStrun skrev:
Ja, det är svårt att jämföra alla, man skulle behöva jobba heltid med detta om man skulle hinna sätta sig in i allt. Jag tror på att göra en allmän översikt hos många och sedan välja ut ett antal som verkar intressanta och "läsa in sig " på dessa. Vi håller oxå på att kolla runt, just nu främst, Myresjöhus, A-hus och Modulenthus.
Lycka till Hus_snart och alla andra som letar i djungeln...
men det är ju jäkligt kul också!
::)

Det låter som en klok strategi, kanske tycker jag det eftersom det var ungefär så vi gjorde ;)

I din lista (första inlägget i tråden) skulle jag egentligen bara stryka modulenthus, pga krypgrunden. Annars är det en bra och innovativ hustillverkare.

Glöm inte att kolla med de lokala byggfirmor som finns. Nästan alla i den kategorin kör med totalentrpenad, och man kan ofta få mer för pengarna, och framförallt större flexibilitet med en lokal aktör. Störst är inte nödvändigtvis bäst!
 
Se till att få en leverans deklartion. Dvs där de beskriver innehållet från yttervägg till inervägg osv.

Vi spaltade upp husleverantörerna och skrev in hur väggar såg ut, tak osv.
Kunde där se de olika kvalitérna jämförda med varandra.

I denna skrev vi också vad som ingick i leveransen med grund och däromkring. Elskåp, container, armaturer osv och till vilka priser. Och vilka priser de satt på de olika punkterna hos entreprenören.
Vi fick en bra översikt och kunde slå ut på ett ungefär kvm kostnaden på huset. Det hjälpte oss att sålla till tre stycken.

Sen är det magkänslan för det hus man fastnat för. Och sisst men inte minst säljaren, vilket intryck har ni fått efter ert första möte. Vi träffade efter sållningen de tre återstående och faktiskt så gick en bort för oproffsighet i snacket liksom. Den tredje gick bort för att det inte hände nåt och huset var inte riktigt rätt i magen.

Häpp!
 
Jag gick in på er hemsida och såg att ni ska bygga Malevik.
Vilka ändringar har ni gjort i planlösningen och hur mycket kommer bygget att gå på?

Mvh / Anna
 
Hej!

Vi har ändrat väldigt mycket. Kanske du kan jämföra vår planlösning som ligger ute med Maleviks på deras hemsida. Men iaf så är det i stort sett vard-rum och vårt sovrum som är på samma plats. Denna omprojektering där en kraftigare balk behövdes så kostade det 20.000:- ungefär. Men det lyckades vi pruta bort sen i huspriset ändå ;o).

Så själva huset utan tillval landade på ganska precis 1 milj. (vitvaror borträknat)
Sen räknades det på en kostnad av 650 ca för entreprenaden.
Vi har nog lyckats bra med det priset. :D

Försäljaren är en riktigt bra prick så här långt. Leverans vecka 11. Får se hur det blir när det kört igång.

Hade
 
Hej Mala-w!
Var också inne på er hemsida och kollade på planlösningen på ert nya hus! Mycket intressant lösning tycker jag och jag står i startgroparna för att investera i ett hus jag med.
Tror du att du skulle kunna maila mig en bättre bild (upplösning) på huset?
Hur mycket kostade huset (summa inkl allt) och hur mycket plockade ni bort (vad har ni kvar att investera)?
Ser fram emot att följa bygget på er hemsida :)
Mvh
GreenTurtle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.