Miike
Hej
Jag tror jag har blandat ihop begreppen detaljplan och planområde

Jag skulle bygga en altan och inglasning , kollade på kommunens karta och ser att min bostad ligger utanför planområde. Sagt och gjort bygger jag ett uterum på 19kvm och altan som är 4 m bred.

Nu ser jag att det ligger innanför detaljplan , men utanför planområde.

Har förmodligen gjort fel, tillägga är att huset ligger helt enskilt utan grannar.

Vad ska jag göra ? Det är väl ok att bygga 15 kvm uterum och 3,6 m bred altan utan bygglov. !

jag har alltså 40 cm för bred altan och 4 kvm för stort uterum . Spela dum och söka bygglov för att utöka befintlig byggnad (låsas att det är 3,6 m och 15 m2 idag) . Eller ringa och förklar mitt misstag? ( sanktionsavgift på dryga 20 000:)

Jag vill inte ha ett svartbygge och gör gärna rätt för mig. Byggde detta i tron att jag gjorde rätt)
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Kommunen är inte ute efter att sätta dit dig, ringer du och förklarar ditt misstag så lär dom inte ge dig en sanktionsavgift utan istället be dig söka bygglov om det är vad som krävs.

Problemet är väl om du inte skulle få godkänt bygglov isf.

Samtidigt så tror jag ingen någonsin kommer att uppdaga att du byggt såpass lite för stort. Altanen tror jag inte ens kommunen kräver bygglov för, men det skiljer lite från kommun och kommun. Sålänge du inte bygger närmare 4,5m från tomtgräns vill säga...
 
  • Gilla
trickydicky och 1 till
  • Laddar…
Miike Miike skrev:
Hej
Jag tror jag har blandat ihop begreppen detaljplan och planområde

Jag skulle bygga en altan och inglasning , kollade på kommunens karta och ser att min bostad ligger utanför planområde. Sagt och gjort bygger jag ett uterum på 19kvm och altan som är 4 m bred.

Nu ser jag att det ligger innanför detaljplan , men utanför planområde.

Har förmodligen gjort fel, tillägga är att huset ligger helt enskilt utan grannar.

Vad ska jag göra ? Det är väl ok att bygga 15 kvm uterum och 3,6 m bred altan utan bygglov. !

jag har alltså 40 cm för bred altan och 4 kvm för stort uterum . Spela dum och söka bygglov för att utöka befintlig byggnad (låsas att det är 3,6 m och 15 m2 idag) . Eller ringa och förklar mitt misstag? ( sanktionsavgift på dryga 20 000:)

Jag vill inte ha ett svartbygge och gör gärna rätt för mig. Byggde detta i tron att jag gjorde rätt)
Altanen kanske inte behöver bygglov. Det beror på hur den är byggd (höjd/staket/plank etc). Kommunen vet!!

Jag ser bara 2 alternativ. Men jag väljer inte vilket ...
1/ Ring o prata med byggnadsnämnden och säg som det är. De kan kanske se mellan fingrarna då du inte har några grannar !?
2/ Gör ritningar, skicka in och begär bygglov för uterum+altan (det får du säkert) och hoppas ingen fattar att det redan är byggt.

Om man kan se uterummet på hitta/gogglemaps etc så kanske 1 är att föredra. Annars borde 2 ha låg risk.

Jag sökte nyss bygglov för uterum 25m2 + altan 5m bred. Blev klart på ca 3 veckor, ~4k. Bedömdes som enkel åtgärd. Är själv byggherre, ingen KA behövdes, en kontrollplan av standardmodell som jag själv kan fylla i, fick startbesked samtidigt som bygglovet. Ingen besiktning efteråt. Måste skicka in kontrollplanen när det är färdigt (inkl dimensioneringsunderlag, ev avvikelser etc). Linköpings kommun var det.

1 Borde vara riskfritt, kostar en del.
2 Har högre risk, kostar lite, kan kosta mycket
mvh
 
Miike
L largab skrev:
Altanen kanske inte behöver bygglov. Det beror på hur den är byggd (höjd/staket/plank etc). Kommunen vet!!

Jag ser bara 2 alternativ. Men jag väljer inte vilket ...
1/ Ring o prata med byggnadsnämnden och säg som det är. De kan kanske se mellan fingrarna då du inte har några grannar !?
2/ Gör ritningar, skicka in och begär bygglov för uterum+altan (det får du säkert) och hoppas ingen fattar att det redan är byggt.

Om man kan se uterummet på hitta/gogglemaps etc så kanske 1 är att föredra. Annars borde 2 ha låg risk.

Jag sökte nyss bygglov för uterum 25m2 + altan 5m bred. Blev klart på ca 3 veckor, ~4k. Bedömdes som enkel åtgärd. Är själv byggherre, ingen KA behövdes, en kontrollplan av standardmodell som jag själv kan fylla i, fick startbesked samtidigt som bygglovet. Ingen besiktning efteråt. Måste skicka in kontrollplanen när det är färdigt (inkl dimensioneringsunderlag, ev avvikelser etc). Linköpings kommun var det.

1 Borde vara riskfritt, kostar en del.
2 Har högre risk, kostar lite, kan kosta mycket
mvh


Alternativet är ju att utöka en befintlig altan/ uterum ( då finns det ju redan något vi vill utöka) . Vad hade du med för ritningar? Och vad ingick i kontrollplanen?
 
  • Gilla
Blaggas
  • Laddar…
Även om du får bygga 15 kvm uterum utan bygglov, så är det i så fall en attefallsutbyggnad, som kräver bygganmälan.
 
  • Gilla
emmel och 1 till
  • Laddar…
Miike Miike skrev:
Alternativet är ju att utöka en befintlig altan/ uterum ( då finns det ju redan något vi vill utöka) . Vad hade du med för ritningar? Och vad ingick i kontrollplanen?
Alla ritningar som behövs. Det finns många exempel på bygglovsansökningar på nätet.
Plan, fasad, sektionsritning. Situationsplan. Jag skannade gamla ritningar, editerade dem i paint med tänkt uterum. Lyckades få till rätt skalor och rätt ritningsstorlekar.
 
Miike
H hempularen skrev:
Även om du får bygga 15 kvm uterum utan bygglov, så är det i så fall en attefallsutbyggnad, som kräver bygganmälan.
Kräver en anmälan samma dokumentation som bygglov?
 
Miike Miike skrev:
Kräver en anmälan samma dokumentation som bygglov?
I princip. Det är mer att kommunen gör en lättare granskning än vid bygglov.

Jag förstår inte riktigt ”utom planområde, inom detaljplan”. I min erfarenhet är planområdet det område som omfattas av en detaljplan. I planbeskrivningen till en detaljplan kan kommunen exempelvis skriva ”inom planområdet förekommer främst flerbostadshus”. Det finns fler begrepp vid planering som översiktsplan osv. Detaljplan är dock den minsta skalan, så om din fastighet omfattas av en detaljplan borde den omfattas av alla andra av kommunens planer. Men jag kan ha fel.

Om det nu finns en detaljplan för fastigheten, står det i den att du får bygga det du byggt? Det kan ju påverka möjligheterna att få bygglov. Om du inte vet vad detaljplanen säger tycker jag att ditt första steg borde vara att begära ut den från kommunen. Ibland har de e-tjänster där man kan hämta detaljplanen själv men annars får man maila. Det är kostnadsfritt oavsett.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Även om man bor utanför detaljplanen kan kommunen vilja ha en bygganmälan för byggnationer
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Jag hade gjort följande.
Tfnkontakt och förklarat vad som skett.
Följt upp med ansökan inkl dispensansökan innehållande orden "mindre avvikelse".

Börjar planera var jag kapar/ändrar lämpligast så det blir reversibelt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ring kommunen på måndag eller sov oroligt i 10år tills det är preskriberat. Enkelt val tycker jag.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är mycket man kan göra, bara man inte frågar så f-bannat mycket
 
  • Gilla
Hullefar och 8 till
  • Laddar…
Som många skriver så borde du ta kontakt på måndag med bygglovsenheten.

En byggnad om 19kvm kräver bygglov om som du skriver att det är inom detaljplanelagt område.

Då kan du be dom att kolla vad som gäller för din fastighet. I detaljplanen så har du en plankarta och en planbeskrivning.

Plankartan redovisar de planbestämmelser som gäller för området tex. BF 1 = bostäder friliggande i ett plan.

I planbeskrivningen i äldre planer finns information om hur många kvm byggrätt du har, vilken byggnadshöjd och antal byggnader som får byggas.

Som tidigare skrivit så finns det olika planer tex översiktsplan osv men den är mer ett verktyg för folket som jobbar med detaljplaner och förhandsbesked för att veta vad politiken vill med olika områden inom kommunen tex bostadsbyggande osv.

En anmälan kräver samtliga handlingar som ett enklare bygglov och är nästan samma handläggning. Dvs fasadritningar, planritning, sektionsritning och situationsplan. Hadläggningstiden ska maximalt vara 4 v enligt lag och brukar vara billigare.

Om det blir fråga om sanktion för att du påbörjat utan startbesked är svårt att bedöma hur din kommun gör. Men om det är så att den inte följer dp så blir det sanktionsavgift och rättelse dvs rivning av byggnationen.

Hoppas detta var till hjälp bara att fråga om det är något annat.

JJ Byggnadsinspektör
 
  • Gilla
Perplexed och 1 till
  • Laddar…
Ett försiktigt råd, baserat på enbart magkänsla och egen erfarenhet som tjänsteman, dock inte kommunal.

Kontakten med kommunen bör, beroende på hur stor deras organisation är, tas minst ett par nivåer upp i hackordningen. Absolut inte med underordnade som varken vågar eller får ge andra svar än högläsning ur regelboken. Första linjens chefer har oftast "bara" personalfrågor, arbetsledning och budgetbevakning på sina bord och svarar som sina medarbetare. Högre upp kan man möjligen få en bra kontakt som med fortsatt tur - och ofta - ser praktiskt på frågan. Typ, bedömer att ingen granne blir störd idag eller har anledning att smyga dit med tumstocken. Och att Du på 10 år troligen inte hinner få så många nära grannar att risken för tjafs med vänner av ordning eller nitiska handläggare av nybyggen är så stor. Inget Du får skriftligt på men iaf som jag skulle lita på tills vidare.
 
  • Gilla
Premolar och 1 till
  • Laddar…
Det verkar obotligt korkat att höra av sig till kommunen och berätta att man just uppfört ett svartbygge. Kommunen har då inget alternativ till att utfärda en sanktionsavgift, som ska utfärdas oavsett skäl till att det blev ett svartbygge. Jag förstår inte alls vad man skulle ha att vinna på att man berättar det för en tjänsteman som mot förmodan inte går vidare. Det är ju fortfarande ett svartbygge, och kommer så förbli.

Sök bygglov/skicka in bygganmälan, eller låt bli att kontakta kommunen. Sannolikheten att någon skulle ha synpunkter verkar oerhört låg.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.