elpaco elpaco skrev:
Har inte vi diskuterat detta i en annan tråd? Deja vu.

Sterf listar ju information om att deras forskning på våra arter visar att kvävefattig gödsling ökar rottillväxt till bekostnad av bladet. Dvs förberedelse vinter. De listar dessutom hur greenkeepers i Sverige gör efter undersökning, och de flesta slutar med långverkande (tex super gramino) i mitten på sommaren. Sedan använder de normalverkande månadsgödsel för att till hösten, om något, använda ultrasnabbverkande besprutad. Då har ju golfgreener snabbare passage och de gödslar sent för att hålla bladen i tillväxt för att förlänga säsongen. Varje dag extra är ju pengar.

Detta tyder i min värld på att man skall avsluta kvävet till hösten, och om man gödslar nu i augusti bör man använda kortverkande (tex florovit masterlawn).
Jo vi har diskuterat detta tidgare, att det här med att sk höstgödning (dvs lite eller inget N och mycket P och K) skulle vara nödvändigt för att göra gräset mer vinterhärdigt osv. Det jag säger nu och det jag hela tiden sagt i frågan är att det mig veterligen inte finns några som helst verderhäftiga belägg för detta när det gäller grässorter för våra klimat -snarare tvärt om, att all modern forskning menar att det inte gör något som helst positivt för gräset jämfört med att köra på samma gödning hela säsongen!

Så här säger "behovsanpassad gödsling, teori och praktik" från just STERF om gödningens sammansättning och vinterhärdighet (min fetning):

"Det finns inga belägg för att relationen mellan de olika näringsämnena hos golfgräs behöver ändras med årstiden så länge gräset är i sin vegetativa fas. Det finns därför inget biologiskt skäl till att ändra kompositionen av ett gödselmedel under året. När ett gödselmedel med de proportioner som redovisas i Tabell 2, kolumn A, tillförs i tillväxtbegränsande mängder kommer gräset alltid att uppleva situationen som primärt kvävebegränsad. Övriga ämnen, som exempelvis kalium, kommer då att ”lyxkonsumeras”, d.v.s. att upptaget är större än behovet för tillväxt. Att på sensommaren/hösten tillföra extra kalium till turf som redan innehåller ett överskott av detta ämne har därför ingen ytterligare effekt på gräsets förmåga att klara låga temperaturer. Behovet av extra tillförsel av fosfor på våren då marktemperaturen är låg blir också överflödigt när ett välbalanserat gödselmedel tillsätts i små och frekventa givor. En måttlig brist på kväve utgör, som redan beskrivits, inget allvarligt problem för gräsets hälsa utan gynnar snarare turfens kvalité. Det är brist på ämnen som kalium, magnesium, järn och mangan, d.v.s. ämnen som är intimt kopplade till fotosyntesen, som till varje pris måste undvikas, vilket enklast sker genom att använda ett komplett och välbalanserat gödselmedel vid samtliga gödslingstillfällen under säsongen.
 
R
hevi hevi skrev:
Jo vi har diskuterat detta tidgare, att det här med att sk höstgödning (dvs lite eller inget N och mycket P och K) skulle vara nödvändigt för att göra gräset mer vinterhärdigt osv. Det jag säger nu och det jag hela tiden sagt i frågan är att det mig veterligen inte finns några som helst verderhäftiga belägg för detta när det gäller grässorter för våra klimat -snarare tvärt om, att all modern forskning menar att det inte gör något som helst positivt för gräset jämfört med att köra på samma gödning hela säsongen!

Så här säger "behovsanpassad gödsling, teori och praktik" från just STERF om gödningens sammansättning och vinterhärdighet (min fetning):

"Det finns inga belägg för att relationen mellan de olika näringsämnena hos golfgräs behöver ändras med årstiden så länge gräset är i sin vegetativa fas. Det finns därför inget biologiskt skäl till att ändra kompositionen av ett gödselmedel under året. När ett gödselmedel med de proportioner som redovisas i Tabell 2, kolumn A, tillförs i tillväxtbegränsande mängder kommer gräset alltid att uppleva situationen som primärt kvävebegränsad. Övriga ämnen, som exempelvis kalium, kommer då att ”lyxkonsumeras”, d.v.s. att upptaget är större än behovet för tillväxt. Att på sensommaren/hösten tillföra extra kalium till turf som redan innehåller ett överskott av detta ämne har därför ingen ytterligare effekt på gräsets förmåga att klara låga temperaturer. Behovet av extra tillförsel av fosfor på våren då marktemperaturen är låg blir också överflödigt när ett välbalanserat gödselmedel tillsätts i små och frekventa givor. En måttlig brist på kväve utgör, som redan beskrivits, inget allvarligt problem för gräsets hälsa utan gynnar snarare turfens kvalité. Det är brist på ämnen som kalium, magnesium, järn och mangan, d.v.s. ämnen som är intimt kopplade till fotosyntesen, som till varje pris måste undvikas, vilket enklast sker genom att använda ett komplett och välbalanserat gödselmedel vid samtliga gödslingstillfällen under säsongen.
Klarar man sig enbart med hönsgödsel(Hasselfors)?
 
R RapidSledge skrev:
Klarar man sig enbart med hönsgödsel(Hasselfors)?
Har inte riktigt läst in mig på hönsgödsel men om man tittar på mängden gödsel som behöver tillföras jämfört med mineralgödsel för att uppnå samma näringstillförsel så pratar vi typ 4-5ggr mer gödsel då näringsinnehållet är typ 4-1-2, om jag inte mins fel, vilket skulle innebära i runda slängar 12-15kg/100m2 var 4-6:e vecka (ja, eller att man lägger 3kg/100m2 varje vecka) om man ska uppnå samma näringsmängd som mineralgödselförsäljarna menar att man ska lägga på gräsmattan.

Huruvida hönsgödsel kan anses bättre ur ett närings- och miljöperspektiv eller i själva verket är en miljöbov verkar vara beroende på om forskningsrapporten är sponsrad av mineralgödseltillverkarna eller hönsuppfördarna. Personligen kör jag mineralgödsel på gräsmattan av ren bekvämlighet då hönsgödsel inte luktar smultron och jag har barn som mer än gärna spenderar en inte oansenlig del av sin fritid rullandes runt på gräsmattan oavsett om den är nygödslad eller inte....
 
Hönsgödsel skall myllas ned i jorden, vilket ofta är ett problem om man har en etablerad matta .. ;) I rabatterna går det dock bra.
 
Gödslade man i våras och med den torra sommar som varit så finns det mycket växtkraft kvar. Hos oss exploderar gräset i tillväxt, så nu avvaktar jag istället till våren för att se om det finns områden som har svårt att repa sig.
 
Bumpar denna lite...

Eftersom vi haft en torrsommar igen i Skåne (nära Öresund) , om än inte lika illa som förra året har även detta året gräset torkat och upphört växa och nu i augusti när värmen kvarstår och mer nederbörd väntas tänkte jag gödsla lite svagt när det kommer regn nog.

Förra året växte gräset till sig när regnet började i augusti även om det var lite skadat här och där och den milda hösten gjorde att sista klippningen gjorde vi i början av oktober, men det kunde nog behövts en i slutet också. Tyvärr tog ogräset över igen.
Brukar ge 1-1,5 kg/100 kvm en gång i månaden för att sprida ut näringstillförseln jämnare. Kör med billigt NPK, dvs hög N.

Vi har matjord/sandjord så det blir snabbt jordvarmt också på våren.
 
Svarar mig själv, vi fick 15 mm på 20min igår (totalt 30 mm på 5h)

En torr gräsmatta står under vatten då....

Kanske skulle planterat ris istället.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.