Vad är bästa alternativet för fastsättning av den främre bärlinan av en altan som ligger ung 1m ovan mark. Tänkte stolparna från fästena ska upp över däcket och utgöra stolpar till staketet

1. att dra stoparna (tryckimp) rakt ner i marken och gjuta fast stolpen, verkar vara den enklaste och billigaste men kanske inte den hållbaraste?

2. att gjuta i rör och sätta i en stolpsko, i denna skruvas sedan stolpen

3. att gjuta en sula, och i denna gjuta fast en färdigköpt plint med stolpsko
 
Tyvärr...:D
alternativ 4 är bäst:

Borra hål med jordborr och gjut direkt i det runda hålet.
I med ett armeringsjärn.
Sätt en justerbart stolpsko längst upp.
Glöm inte vibbra eller stöta.
Klart.
 
Hur funkar en jordborr?
 
Typ två spadar som sitter ihop precis som en sax.
Sedan "skruvar" du dig nedåt och lyfter upp jorden/sanden/leran/stenen upp efterhand genom att klämma ihop jordborren.

Du fattar nog när du ser en...
 
Verkar vara en bra borr...

Nån som vet om man kan köpa den eller liknande nånstans i en butik i Stockholmsområdet. Fick huvudvärk av den röriga hemsidan så jag hittade inga återförsäljare ;)

 
Tror inte han har någon återförsäljare.
Man får köpa den direkt från honom och fraktkostnaden står på hemsidan.

Jag bor utanför Skurup så jag ringde honom och körde till hans lilla snickarboa och köpte en 175 mm.direkt från hans lager. Den fungerar mycket bra det lilla jag använt av den. Träningsvärken var dock hemsk efteråt ;)

Ska användas mer till sommaren så den får sitt stora test men bekanta som också köpt är supernöjda med den.
 
Bl.a Optimer i Malmö säljer borren. Har själv använt borren med gott resultat.
 
:'( Tänkt om man hade haft sådan tur att en jordborr hade fungerat när en annan skulle gjuta plintar. Hela tomten består av STORA stenar, så hos mig hade det inte fungerat.
 
Hej på er!

Man ska väl inte behöva köpa en jordborr bara för en altan. Nä det som gäller är att köra till byggmax köpa antal plintar (500 mm 70:- eller 700 mm 90:- ). Du kan ju gjuta också men med tanke på att du ska blanda all gjutning (blir rätt mycket /plint) så är det lättare att köpa dem.

Sen köpa ett flak stark öl och två spadar. ta hem en god vän och gräv.

// Lars

En som gjorde precis så!  ;D
 
Jo, det var mitt alternativ 3 det. Men ska man få det stabilt så måste jag nog sätta den på en sula, så jag måste nog ner runt 0,7m med spade så kommer det nog bli en ganska bred grop. Tycker nog att jordborren var en väldigt smart idé om den nu fungerar? Jag har också ett rådjursstaket som ska upp runt kökslandet och en spalje runt uteplatsen, så om borren fungerar så skulle det kunna bli många hål, verkar t.o.m roligt jämfört med att gräva.Kan man hitta någon som säljer en sådan runt Göteborg tro?
 
Nån som vet om man kan köpa den eller liknande nånstans i en butik i Stockholmsområdet
Hej
Jag köpte en jordborr på Jula förra veckan, 169:-  150 mm. Jag har bara gjort ett provhål, och det verkar lovande. Bara det slutar regna så kommer den fram, ska göra ca 20 hål till en altan.

/ North
 
Jag använde jordborr och gjöt en antal plintar som blev en dryg meter höga. Det är inte snyggt. Bättre att avsluta plintarna i marknivå och fortsätta uppåt med stolpar.
 
North skrev:
Hej
Jag köpte en jordborr på Jula förra veckan, 169:-  150 mm. Jag har bara gjort ett provhål, och det verkar lovande. Bara det slutar regna så kommer den fram, ska göra ca 20 hål till en altan.

/ North

Hej North
Är nyfiken på din Jula jordborr. Har du hunnit prova den ännu. Vad har du för erfarenhet. Meddela gärna i forumet.
Tack på förhand.
;)
Hälsningar
Vidderberga
 
Ett annat alternativ är att hyra en bensindriven jordborr
av din lokale uthyrare. Avsevärt roligare än att gräva,
och kostar väl som flaket med starkisar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.