A arowe17 skrev:
Hur gammal är tomten? Det skall finnas tydliga markeringar i tomtgräns, oftast metallrör.
När vi pratade med kommunen informerade de att de inte har satt i några rör. De kunde åka ut och sätta i träpinnar vilket de gjorde. De vägrade sätta i metallpinnar. Träpinnarna åkte ju ner efter en dag men vi fotade var de var satt. Och där är vi innanför tomtgräns med lite marginal. Däremot följer inte muren riktigt vägens riktning. Den svänger svagt mot vår tomt. Därav att det blir fel på slutet av muren...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Gott så! Men då har ni väl rörstumpar som markerar fastighetsgränsen, eller mätte de och slog ner träpinnar i gruset bredvid vägen?
 
Är muren på tomt eller inte?
Inlägg 1 säger 25 cm utanför, inlägg 16 säger inom tomt.

Inlägg 16 säger dessutom att kommunen märkt upp med pinnar som ni fotat och nu kan härleda till att muren är inom tomt.
Stämmer inlägg 16 så är det ju inget problem, att den inte följer vägen spelar ingen roll mer än estetiskt. Spara fotot tillsammans med en enkel redogörelse för ev framtida behov.
 
S Sandrak80 skrev:
De har aldrig satt i några ordentliga markeringar utan bara träpinnar som lossnade efter en dag.
Ingen seriös som sätter ut en gräns använder träpinnar. Det finns en annan tråd om utsättning av gräns. Uppenbarligen kan det göras av Lantmäteriet (svindyrt, innebär ny officiellt gränsutmärkning) eller andra företag(billigare, de tar bara fram befintliga men kanske svårsynliga gränsmarkeringar).
Om du inte riktigt vet var gränsen går kan du knappast kräva firman på något. Har firman jobbat enligt din beställning?
 
Det är bara lantmäteriet som får sätta juridiskt bindande gränsmarkeringar med gränsrör i metall och det kostar en hel del.

En vanlig gränsutvisning görs med träkäppar.
 
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
Ja, men en gränsutvisning räcker ju för normalt funtade människor. Klokt av TS att reda ut frågan direkt även om flera (jag bland dem) tyckte att det nog vore enklast att bara vissla och gå därifrån.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gott så! Men då har ni väl rörstumpar som markerar fastighetsgränsen, eller mätte de och slog ner träpinnar i gruset bredvid vägen?
De mätte och slog i pinnarna i gruset. Inte speciellt långt ner med tanke på att de lossnade.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ingen seriös som sätter ut en gräns använder träpinnar. Det finns en annan tråd om utsättning av gräns. Uppenbarligen kan det göras av Lantmäteriet (svindyrt, innebär ny officiellt gränsutmärkning) eller andra företag(billigare, de tar bara fram befintliga men kanske svårsynliga gränsmarkeringar).
Om du inte riktigt vet var gränsen går kan du knappast kräva firman på något. Har firman jobbat enligt din beställning?
Vi pratade om 1 meter från vägen så nej det har de inte. Vi har även gett en ritning på det så så det är nog svårt för dem att påstå annat.
 
tttomten TomasJor skrev:
Är muren på tomt eller inte?
Inlägg 1 säger 25 cm utanför, inlägg 16 säger inom tomt.

Inlägg 16 säger dessutom att kommunen märkt upp med pinnar som ni fotat och nu kan härleda till att muren är inom tomt.
Stämmer inlägg 16 så är det ju inget problem, att den inte följer vägen spelar ingen roll mer än estetiskt. Spara fotot tillsammans med en enkel redogörelse för ev framtida behov.
Vid tomtpinnen är vi innanför men misstänker att vi glider över på kommunens mark efter ca 5-10 meter iom att vägen svänger men inte muren.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men en gränsutvisning räcker ju för normalt funtade människor. Klokt av TS att reda ut frågan direkt även om flera (jag bland dem) tyckte att det nog vore enklast att bara vissla och gå därifrån.
Ja du, ibland ska man krångla till det för sig... vad är det för fel med att bara vissla.
 
S Sandrak80 skrev:
Vid tomtpinnen är vi innanför men misstänker att vi glider över på kommunens mark efter ca 5-10 meter iom att vägen svänger men inte muren.
Har svårt att få en bra bild över hur det ser ut, kan du posta några bilder/tomtkarta/ritning
Vad jag förstår är att vid en tomtpinne är ni innanför och att när vägen svänger så glider ni kanske över men att kommunen märkt ut och där är ni innanför?


Svänger tomten där vägen svänger?
Finns det någon ytterligare tomtpinne att mäta mot?
 
tttomten TomasJor skrev:
Har svårt att få en bra bild över hur det ser ut, kan du posta några bilder/tomtkarta/ritning
Vad jag förstår är att vid en tomtpinne är ni innanför och att när vägen svänger så glider ni kanske över men att kommunen märkt ut och där är ni innanför?


Svänger tomten där vägen svänger?
Finns det någon ytterligare tomtpinne att mäta mot?
Ja, en bild eller kartskiss vore bra. Som jag förstår det så svänger både vägen och tomten, men muren är tyvärr rak?
 
Här i området är kommunens mark mot vägen annekterad i mer eller mindre stor omfattning av husägarna. Kommunen har hittills inte brytt sig så länge det inte stört snöröjning, vägunderhåll mm. En granne fick dock problem när denne fick riva en del av sin mur då kablar behövde grävas upp. Men den byggdes upp på samma ställe igen utan protester.

Jag skulle tro att 25 cm är inom felmarginalen som går igenom. men jag bara för att jag tror det betyder det ju inget.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En enkel bild som jag hoppas gör det tydligare. Nu är det kanske inte riktigt så stor skillnad men ville göra det tydligare.
 
  • Handritad skiss med två vertikala linjer och en etikettad rektangel som representerar en väg och en mur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är muren murad/gjuten eller är den kallmurad?

Om muren är kallmurad och endast 28 cm hög då skulle jag inte bry mig då ev problem i framtiden är lätthanterade med rivning och återbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.