Bass3mann3n Bass3mann3n skrev:
Vi har fått utformningen av en takstolsleverantör så det borde vara någon "standard" design. Dock så väljer vi nog inte den leverantören och då blir utformningen mer likt ett W. Alltså som fackverksstolar brukar ser ut.
Vi satte in jordvärme för några år sedan. Ingen värme i källaren, oisolerat.
IVT satte då in en radiator som går igång när det går under en viss temperatur.
Funkar riktigt bra
 
  • Gilla
Bass3mann3n
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Vi satte in jordvärme för några år sedan. Ingen värme i källaren, oisolerat.
IVT satte då in en radiator som går igång när det går under en viss temperatur.
Funkar riktigt bra
Ja det är ju smart faktiskt.

Det får nog bli något sånt som vi gör.
 
Wow! Kul med en som gör et likadant bygge ungefär som jag!

Bor med familjen, tre barn på 46kvm :D Som snart blir ca 140kvm
Hade lite lösa planer på en projekttråd men känner att jag kanske inte har tid med det....

Gjöt sulor på berg precis som du och murade upp i leca för utbyggnaden. Dock åt två håll så att huset växte både på längden och på bredden.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Wow! Kul med en som gör et likadant bygge ungefär som jag!

Bor med familjen, tre barn på 46kvm :D Som snart blir ca 140kvm
Hade lite lösa planer på en projekttråd men känner att jag kanske inte har tid med det....

Gjöt sulor på berg precis som du och murade upp i leca för utbyggnaden. Dock åt två håll så att huset växte både på längden och på bredden.
Det är trångt och mysigt att bo på liten yta men man längtar även tills huset är klart.

Tiden räcker egentligen inte till en projekttrpd eftersom att man är ute och bygger hela tiden. Men man måste ju ändå varva ner när man kommer in på kvällen /natten så då ska jag försöka mig på ett inlägg ibland.

Hur går det för er? Hur långt har ni kommit?
 
De är ju ganska så långt gånget här. Gjöt sulor och började med dränering och grunden förra året i April.
Nu är ju i princip hela utvändiga klart, fönster är på plats, all isolering och tak, vindskivor osv.
Utbyggnaden är lite udda iom att jag bygger åt tre håll, även uppåt 3m för att få en till hel våning.
Tror det är lite av ett storstadsfenomen, det går inte att hoppa till ett annat boende under tiden, alltså tvingas man bo kvar och bygga så att det går att bo kvar. Sett liknande projekt lite här och var.

Jag bygger det mesta ensam samtidigt som jag jobbar 100% och även lägger lite tid på barn och sambo så det går ju inte fort precis. Har hjälp av bror och pappa vid större händelser, tex när takstolarna skulle lyftas på plats etc.


Just nu håller jag på och drar värmerör från befintlig radiatorslinga till utbyggnaden på nedervåningen, växlat med att måla fönsterfoder och en massa annat småplock.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Vi har fått upp lite fler väggar. Rivit altanen och byggt sista formarna. Gjutgruset räckte inte till hela formen så vi får gjuta sista delen imorgon.
Något som jag är lite stolt över är att vi har gjutigt runt hela huset i ett par olika etapper och när jag vägde av nu innan sista formen byggdes så var dom nya grunderna exakt på millimetern lika höga.
 
  • Delvis rivet hus med isolering exponerad, nya gjutformar synliga längs med husgrundens kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med rivna väggar och exponerad isolering på ett hus under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya väggar med isolering på hus, delvis rivet tak, formar och gjutgrus på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under renovering med nyuppsatta väggar och bortriven altan, material och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med nya väggar och formar för gjutning bredvid rivningsområde av altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med nya väggar och grunder runt ett hus, gammal altan delvis riven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wirre740 och 5 till
  • Laddar…
Äntöigen är det färdiggjutet. Imorgon slänger vi på sista Lecablocken och fortsätter resa väggar. Om några veckor kommer takstolarns
 
  • Nyligen gjutet fundament med Lecablock rad och byggmaterial framför en befintlig byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi lagt sista blocken med leca och alla reglar för ytterväggarna är klara. Ni är det bara att finjustera och småfixa innan takstolarna ska monteras. Det är så skönt när vissa moment är klara.
 
  • Nybyggd stomme med ytterväggar på leca-block grund, byggplats med verktyg synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppförande av ytterväggar på ett bygge med Leca-block och träreglar, redo för takstolsmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd husgrund med lecablock och reglar för ytterväggar, isoleringsskivor och existerande hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Äntligen lyfter vi på takstolarna.
Nu har vi råsponten och pappen kvar. Får se hur mycket som är på vid midnatt.
 
  • En kranbil av märket Scania lyfter takstolar för byggprojekt mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar som installeras på en byggnad under konstruktion med obeklädd råspont och papp under en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetare som monterar träkonstruktionen av takstolar på ett husbygge med lyftkran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar lyfts på en byggplats med en kranbil, oisolerade väggar och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar i trä på ett hus under konstruktion med råspont och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
Nu ligger nästan halva råsponten. Imorgon får vi gasa på så vi hinner få tätt innan regnet kommer på kvällen.
 
  • Halvläggning av råspont på hustak med tre personer som arbetar och förbereder för väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jeppe42 och 4 till
  • Laddar…
Härligt. Hur långt är tanken att ni ska komma innan vintern?
 
P Pappa1986 skrev:
Härligt. Hur långt är tanken att ni ska komma innan vintern?
Vi har inte riktigt någon plan för det. Målet har varit att få tätt tak till vintern och det är ju strax färdigt. Vi kommer isolera alla ytterväggar och eventuellt så på panelen. Alla fönster ska montera. Sedan kommer vi köra mycket invändigt. Vi måste bli klara med 3 sovrum och 1 badrum innan värmen kommer tillbaka från vintern. För då ska vi riva resten av huset som vi byggt in och bor i.
 
  • Gilla
jeppe42 och 2 till
  • Laddar…
Vi fortsätter idag med råspont och bränner lite papp.
 
  • Två personer arbetar med takläggning av råspont och takpapp på ett lutande tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar och råspont i trä under konstruktion på ett bygge med träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Kul att följa bygget, det ser riktigt bra ut!
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.