Hej alla!
jag o min sambo har börjat prata på att bygga.. vi har en tomt o på den kan kman bara bygga slutthus. Nån som har några tips? Jag vill inte att det ska bli som ett hus med källare..
 
Vi bor nu i sluttningshus. De kan se väldigt pampiga ut beroende på. Sluttar tomten ner eller upp från gatan? Sluttar den ner kommer huset att se ut som ett "enplanshus" annars blir det "källar look"
 
Sluttnin ned behöver inte innebära källarlook. Dra ned panelen hela vägen till marken och skippa den murade grunden!
 
Sätt stödmurar på sidorna så att ni inte behöver gräva ner huset så mycket och kan ha vanliga fönster på gavlarna.

Ett suterränghus kan bli mer som ett tvåplanshus om man så vill. Många källare har ex vis lite lägre takhöjd, men suterräng har ofta samma nere som uppe.

Rent tekniskt räknas det som tvåplanshus och inte som källare.
 
Tack för alla era "goda råd"...nu känns allt lite bättre!! :-* :-*
 
Hej Karin, vi håller på att bygga ett sutteränghus ute på Dalarö (4mil söder om Sthlm). Tomten sluttar nedåt från vägen, så det ser ut som ett enplanshus från vägen. Vi har alltid viljat bygga sutteräng, bland annat pga att entréplanet blir lika med överplan och då kan man välja att ha tak upp i nock på samma plan som "oftast" har köket och där man äter middag med gäster mm.
I ett vanligt 2-planshus, kan man göra nock tak på övervåningen, men där brukar man ju bara ha sovrum...

Vi har valt 2,60 i takhöjd både uppe o nere, och man får absolut ingen källarkänsla i nedervån.

Så jag rekommenderar starkt att bygga ett soutteräng hus!!!
 
Hej Maijsen!
Va kul att "prata" med nån som har byggt hus i sluttning..

Jag har alltid sagt att jag aldrig vill bo i ett hus med källare, vet inte varför riktigt, men det är väl att jag känner mig otrygg, skulle nog inte våga gå ner om jag var själv hemma..barnsligt jag vet, men jag e nog lite barnslig ;)

Med vilket husföretag har ni byggt, och vilket hus? Skulle vara kul att få lite ideér.. ;D

//Karin




 
Vi planerar att bygga ett sutteränghus. Vår tomt sluttar ner mot vägen i söderläge, just nu gran och björkskog. Från vägen kommer huset se ut som ett två-planshus. Vi kommer nog bygga ingången på västersidan eller norrsidan med stora fönsterytor mot söder för att släppa in mycket ljus. Pulpettak blir det också. Vi siktar på att bygga en nedervåning med stora altandörrar samt en stor altan utanför. Pool vore trevligt men det är nog för dyrt. :D

Vi kommer nog be en arkitekt rita huset, just nu är "Arkitekter bygger Sverige" en het kandidat. Vi gillar skarpt deras stil, särkilt detta hus:
http://www.arkitekterbygger.nu/projekt/Bregeus/projektbreg.html

Anledningen att vi vill anlita arkitekt är att vi vill bygga ett hus som dels är modernt men dels passar in i bebyggelsen i övrigt. Området är ängsmarker/lantidyll, ett gammalt sommarstugeområde med små röda hus med vita/svarta knutar. Det finns tre nyare villor runt omkring och två av dem är röda med vita kanter.

Vi vill _inte_ ha ett rött hus med vita kanter, men det måste smälta in i naturen på ett bra sätt så att folk inte stör sig på det. :D

Falken sutteräng från LB-hus är favvo bland typhusen, men något dyrt. De flesta andra sutteränghus från typhustillverkarna har alldeles för mycket källar/garage-känsla.

 
Hej Karin23.

Vi bygger med ett företag som heter SkönaHus, och allt har verkligen fungerat jättebra....

Se min text som jag skrev till en annan som undrade hur allt fungerat... backa ett steg o gå in på "Är det någon som bygger med Sköna Hus ..."
 
Ett etagehus kanske? :p
 
Hej Karin. Vi har också byggt vårt sluttningshus (89) ett Myresjöhus. Påminner lite om deras nuvarande Sofia. Det är alltså bara från utsidan man får "källarlook", insidan ser ju givetvis ut som vanligt, som vilket tvåplanshus som helst  :). Som sagt... sluttar tomten ner eller upp från gatan?
 
Hej Solana!
Våran tomt sluttar upp från vägen sett, så det kommer ju oxå att se ut som ett 2-planshus..Och det e ju helt okej.
Det jag e lite rädd för e att det kommer att kännas som en källare inne i huset. Har ni ingången nere eller uppe?
Jag har tittat på huset Scala, det tycker jag verkar jättefint.
Jag har mailat och frågat vad det kostar, men inte fått svar, e dom dyra eller, Myresjöhus?
Tack för all info som jag får :-* :-* :-*
Karin
 
Hej igen.
Jo de är väl inte de billigaste husen. Vi har ingen källar känsla alls där nere. Vi kommer in i där nere och har köket däruppe. Det är ju för och nackdelar med det mesta. Man kommer ju upp lite från gatan (inte samma insyn) men man måste hela tiden knalla upp för trappan :-/. I min smak så är sluttningshus väldigt snygga och maffiga. Just bara för att det är "insänkt" i berget eller jorden. Det gör ju att det händer lite på tomten också, inte helt platt bara :). Vi funderar ju på att bygga nytt igen, men då blir det 1 1/2 plans med platt tomt, men så har det nya stället andra fördelar.. sådant är det ju bara...

Scala är väldigt tjusigt :D
 
Hej Solana!
Så ni har inte byggt ert nuvarande hus?
 
Jodå det har vi... fast vi och vi.. vi gjorde bara utvändig målning. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.