Har direkt värkande el i mitt gamla trähus i från början av 19 talet . Det blev väldigt dyr månadskostnad märke jag ganska fort ca 5500 kr per månad . Installerade en luftvämepump sänkte kostnad till 3500 kr . Nu kan jag köpa en pelletskamin billigt går det att sänka kostnaden ytligare tro ?? Läste här att någon värmde upp sitt hus på 110 kvm för ca 2000 kr per månad på vintern med en pelletskamin ?? Kan det stämma tro
 
Q qvintus4 skrev:
Har direkt värkande el i mitt gamla trähus i från början av 19 talet . Det blev väldigt dyr månadskostnad märke jag ganska fort ca 5500 kr per månad . Installerade en luftvämepump sänkte kostnad till 3500 kr . Nu kan jag köpa en pelletskamin billigt går det att sänka kostnaden ytligare tro ?? Läste här att någon värmde upp sitt hus på 110 kvm för ca 2000 kr per månad på vintern med en pelletskamin ?? Kan det stämma tro
Jag värmer mitt ca 100/110 kvm nybyggda hus (stora fönsterpartier) med effektiv pelletskamin i vardagsrummet. 2 pallar/år dvs bra mycket lägre än 2000 kr/mån.

Det går inte att jämföra husen rakt av. Det beror på husets isolering, hur den uppvärmda luften cirkulerar, hur du kan förvara pelletssäckar i närheten av kaminen, var skorstenen vettigast kan placeras etc etc. Jag har ingen annan uppvärmning men jag bor i sydsydsverige. För mig värms varmvatten med el.

Jag ska installera LLVP eftersom huset blir utkylt om jag är borta ett par dagar på vintern och inte kan fylla på kaminen. När det är som kallast klarar kaminen ca 8 tim.

Då jag byggde för 14 år sedan köpte jag en förhållandevis dyr men mycket effektiv kamin. Utvecklingen har gått fram under dessa år. Du bör jämföra priset med dagens effektiva kaminer och även skorstenskostnaden som kan dra iväg. Det är inte säkert att en billig kamin på sikt blir så billig.
 
Redigerat:
Den här kostade ny 40000 kr är ca 6 år gammal ca märke Artel class M8 på 8kW
 
Men då kanske det en då kan vara värt att prova för ca 10000 kr
 
Använde enbart en pelletskamin i två år och värmde 180 m2, men tröttnade på fläktljudet från kaminen, men varmt o gott blev det
 
V Vdklyven skrev:
... tröttnade på fläktljudet från kaminen ...
Intressant;) måste kolla till hösten - jag har inte tänkt på det ...
 
yonna yonna skrev:
Intressant;) måste kolla till hösten - jag har inte tänkt på det ...
Ja, nu hade /har jag en billigare Kina maskin, så ljudet blir säkert därefter. Men den ts har snokat reda på kan nog va en fin sak, italienare månne??
 
Q qvintus4 skrev:
Den här kostade ny 40000 kr är ca 6 år gammal ca märke Artel class M8 på 8kW
Jag ser priset strax under 20.000 på nätet - kanske jag har sett fel?
Den är faktiskt riktigt snygg. Min är bara på 6kW så "din" är kraftfullare.
 
Hittade också samma märke för lite under 20 t kr . Då finns det ingen orsak att köpa en begagnad. Är 6 eller 7 kw bra räcker det till ett minde hus två våningar ca 80 kvm tro ??
 
Det beror väl återigen hur varmluften sprider sig i huset. Jag kör inte med termostater (finns både för utetemperatur och rumsvärme på min) då jag faktiskt tycker att den drar mindre när jag styr den manuellt - och jag kör också alltid på lägsta effekt. December-februari går den hårt; dagligen låter jag den då svalna en stund så att jag kan tömma askan och tvätta glaset men sedan går den dygnet runt. Den värmer hela huset och står nära den öppna trappan till övervåningen. Väljer du en effektivare kamin på 8 Kw är det naturligtvis bättre. Större pelletslagring vore också positivt.

Det är vettigt att kolla manualen hur den stora rengöringen sköts vilket bör göras ett par gånger året. Jag är inte teknisk men jag har fått fixa det själv då jag inte funnit något företag i min närhet som kan kaminen. Köpte min italienska kamin från Norge och den gick då på närmare 20.000 och är nu inne på femtonde året.

Är prisskillnaden inte större skulle jag inte köpa en begagnad kamin utan de första årens garanti. Se också till att du har tillgång till service om du inte är mycket teknisk själv.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Jag har en dragig timmerkåk från slutet av 1800-talet. Nu bor vi inte där permanent, men när vi är där på vintern går det kanske två säckar (á 16kg och 40kr) om dagen om det är riktigt smällkallt.

Problemet med (pellets) kaminer och dragiga hus med planlösningar från sekelskiftet är att det gärna blir 28 grader i rummet med kaminen och 18 i andra änden av kåken...
 
S snoddas2 skrev:
Problemet med (pellets) kaminer och dragiga hus med planlösningar från sekelskiftet är att det gärna blir 28 grader i rummet med kaminen och 18 i andra änden av kåken...
Jag har installerat rördragning inbyggt i taket från rummet med kaminen med utblås och fläkt till andra ändan av huset då huset byggdes. Det visade sig onödigt hos mig men är det genomförbart i TS hus kan det vara en lösning.
 
I mitt hus blir det naturliga att ha kamin i vardagsrum den går luften ut i hall och upp i huset . Då funkar det i alla fall med luftvämepumpen i dag
 
Tycker inte min kåk är dragig trots att det är timmerhus bor där permanent , det kan dra lite i från gammla spröjsade fönster har inner och ytterfönster.

Ska tillägga att när jag är hemma eldar jag också i en mordern kamin i köket för att spara ström , men är borta från 06- 18 vardagar
 
Redigerat:
Bara att handla!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.