Hej,

Bor i en fastighet som byggdes år 1880 och har två klassiska vita kakelugnar i min lägenhet. Har läst bl.a. här att det kan förekomma asbest i sådana kakelugnar. Går det på något sätt att bedöma huruvida det är sannolikt att de innehåller asbest? Man skulle ju kunna förmoda att det inte borde vara särskilt sannolikt med tanke på att asbest inte blev populärt förrän 1920-talet, men...

Dessutom så genomfördes det sotningar i fastigheten för drygt två månader sedan och jag undrar om detta kan vara ett tillfälle då asbestfibrer kan släppas ut i luften. Har tagit kontakt med de som genomförde sotningen men inte fått något svar.

Jag vet att detta tema redan har pratats om tidigare men det blir inte helt tydligt för mig vad som egentligen blev slutsatsen av den diskussionen.

Tack på förhand!
 
Asbestnojja?
Är väl en sak om dagligen jobbar med asbest, men det lilla som eventuellt utifall att skulle kunna spridas från en kakelugn kan ju inte vara mer skadligt än att gå ut en timma och inandas Stockholmsluft.
 
  • Gilla
Woundedknee och 4 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Nej, det finns ingen asbest i gamla kakelugnar. Kakelugnar är uppbyggda med tegel och lera för att sprida värmen från rökgaserna i rökgångarna, medan asbest användes för dess värmeisolerande egenskaper. Det vill säga det skulle vara totalt kontraproduktivt att använda det i en kakelugn.;)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Nej, det finns ingen asbest i gamla kakelugnar. Tegelsten, lera, murbruk och kakel på utsidan.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag kan bara bekräfta, det finns ingen tradition att blanda asbest i lerbruket när man murar kakelugnar.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hej alla,

Ber om ursäkt, har inte hunnit svara förrän nu. Stort tack för svaren, det låter ju verkligen lugnande.

Under tiden så har jag kollat lite in i spalten mellan en av kakelugnarna och motsvarande vägg. Förutom murbruk och sten så har jag även upptäckt något slags isoleringsmaterial där bak, se bifogade bilder.

Är det någon här som kan uttala sig om detta material? Är väl inte asbesthaltigt?

Tack!
 
  • Hand håller ett stycke grått isoleringsmaterial för identifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsnitt av en spalt mellan en kakelugn och vägg som visar murbruk, sten och misstänkt isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte 100 års samling av damm...?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hm, det kan det mycket väl vara. Jag har dragit ut lite mer - verkar nog vara damm.

Utdragen damm och smuts på ett tapetserat vägg, nära kakelugn där två gamla trasor hittats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dammsamling på mönstrad tapet med upptäckta gamla trasor vid kakelugnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medans jag gjorde det så upptäckte jag två gamla trasor som var instoppade mellan väggen och kakelugnen. Varför skulle någon göra så och framför allt lämna dem där?

Ber om ursäkt för potentiellt dumma frågor men har aldrig haft med kakelugnar att göra tidigare.
 
Claes Sörmland
Kanske något barn som stoppat in dem där?
 
Hej
när jag flyttade in var den ena kakelugnen otät (sotaren provtryckte) tidigare hade man försökt täta den mellan ugn och murstock med stålull. hårt drevat längs hela kanten. Inget att rekommendera. Kan dina trasor vara något liknande försök att utifrån täta läckande ugn? eller också lekande barn. Dammet skulle hag inte vara orolig för.
Senare satt om denna kakelugn, nu fungerar den, betydlig billigare än att köpa en ny tung kamin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.