D Destrier skrev:
-Bra grej!
-Finns alltid någon bekant som har att låna
Alla gränsmarkeringar runt min tomt är väl synliga järnrör, men grannen påstod att de inte längre gäller, utan man måste mäta från deras husgavlar 4.5 resp. 6 m ut och där går den "nya" tomtgränsen. "Kommunen har bestämt om deras tomtgräns", som de själva uttryckte det, eller m a o "har kommunen beviljat dem en större tomt" eftersom deras byggnader har hamnar för nära tomtgränsen. En del grannar vill så gärna annektera en del av grannens tomt och t o m begrava järnrören under en massa stenar.
 
  • Haha
  • Gilla
DandrO och 3 till
  • Laddar…
Det låter ju mer än korkat.
Eller som jag brukar uttrycka det.
DIHH.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Hur slutade det? Att alla ska vara så jäkla jobbiga och inte kunna ge/ta/fatta, ska ändå bo bredvid varann, och inte helt kul och bo om man inte tål varann..
Det verkar som grannen också hade varit på kommunkontoret/lantmäteriet och frågat, om de gamla gränsmarkeringarna av järnrör borrade i berg fortfarande gällde. Jag kan tänka mig att det blev dagens höjdpunkt på det kontoret, med många skratt. Vi körde över grannen långsamt men bestämt. Vi lät murarsnöret hänga längs gränsen en hel sommar, fast de krävde att snöret skulle bort.

Anledningen till trådstaketet (som sattes upp en halvmeter på vår sida) var anskaffning av en hund samt planerad dragning av ett VA-dike till anslutningspunkten vid vägen. Avloppet drogs dock senare rakt över tomten med jämnt fall och berg spräcktes med snigel-dynamit ner till 1.6 m djup! Då slapp vi köpa och installera ett pumpavlopp (LTA=lättrycksavlopp AKA villapumpstation), som har krånglat hos många av mina grannar. Borttagning av en ynka tampong från en sådan pumpsump kostar 4.500 kr med slamsugarbil med extra vattentank! Snigeldynamiten och borrningen & huggningen med kilar kostade nog 30.000 kr, som ett pump+sump hade kostat i inköp. Jag hade ett vanligt avlopp i anslutningspunkten vid vägen och då ingår inte pumpen+sumpen till det och lyckades få en bekant entreprenör att göra det jobbet. Slutpriset blev ändå bara 50% av vad en annan entreprenör hade tagit. Den dyra skojaren lyckades lura många av mina grannar, eftersom han debiterar för grävningen PER METER istället för PER TIMME. Han heter också Per i förnamn, så vi kallar honom "Per Meter" han är tillika den jobbiga grannens svärson! De blev väldigt sura på mig när jag valde en billigare entreprenör, som många andra grannar hade rekommenderat mig, när jag var ute och rastade hunden och frågade alla jag träffade, vem de hade anlitat, vad jobbet kostade och om de var nöjda.
 
  • Gilla
mallarenoverar
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Vi är lugna och tysta människor i 60-årsåldern. Efter dragning av kommunalt VA har vi haft mycket jobb, med 80 m rörgrav med tusentals stenar som kom fram och behövde plockas bort för att kunna klippa gräsmattan. Vår tomt har dock aldrig varit misskött och vi har planterat massor av träd och buskar, för att grannarna inte ska se oss och bli irriterade. Våra grannar har inte planterat några insynsskydd alls.
Då verkar de ju helt skruvade i huvudet som har dessa argument och krav.....
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
R rolflidvall skrev:
Glöm inte ansöka om tillstånd:
[länk]
[länk]
Jag har använt en vanlig regeldetektor, som även känner av metall, när jag har hjälpt grannar att hitta sina tomtgränsmarkerringar av järn. Jag hängde den på ett snöre så att den nästan släpade längs marken. Känsligheten var låg, men jag lyckades hitta några st. genom att försiktigt pendla snöret och detektorn ovanför marken. Det tog lite tid bara, men det var en rolig utmaning. Först kan man bestämma positionen grovt t ex med ett 50 m långt måttband och strö vetemjöl, kalk eller markeringsfärg på marken från två befintliga järnrör och köra sedan regeldetektorn omkring skärningspunkten av "bågarna".
 
H Harrison skrev:
Det verkar som grannen också hade varit på kommunkontoret/lantmäteriet och frågat, om de gamla gränsmarkeringarna av järnrör borrade i berg fortfarande gällde. Jag kan tänka mig att det blev dagens höjdpunkt på det kontoret, med många skratt. Vi körde över grannen långsamt men bestämt. Vi lät murarsnöret hänga längs gränsen en hel sommar, fast de krävde att snöret skulle bort.

Anledningen till trådstaketet (som sattes upp en halvmeter på vår sida) var anskaffning av en hund samt planerad dragning av ett VA-dike till anslutningspunkten vid vägen. Avloppet drogs dock senare rakt över tomten med jämnt fall och berg spräcktes med snigel-dynamit ner till 1.6 m djup! Då slapp vi köpa och installera ett pumpavlopp (LTA=lättrycksavlopp AKA villapumpstation), som har krånglat hos många av mina grannar. Borttagning av en ynka tampong från en sådan pumpsump kostar 4.500 kr med slamsugarbil med extra vattentank! Snigeldynamiten och borrningen & huggningen med kilar kostade nog 30.000 kr, som ett pump+sump hade kostat i inköp. Jag hade ett vanligt avlopp i anslutningspunkten vid vägen och då ingår inte pumpen+sumpen till det och lyckades få en bekant entreprenör att göra det jobbet. Slutpriset blev ändå bara 50% av vad en annan entreprenör hade tagit. Den dyra skojaren lyckades lura många av mina grannar, eftersom han debiterar för grävningen PER METER istället för PER TIMME. Han heter också Per i förnamn, så vi kallar honom "Per Meter" han är tillika den jobbiga grannens svärson! De blev väldigt sura på mig när jag valde en billigare entreprenör, som många andra grannar hade rekommenderat mig, när jag var ute och rastade hunden och frågade alla jag träffade, vem de hade anlitat, vad jobbet kostade och om de var nöjda.
Skulle vilja lägga till att "en grävmaskin inte har ont i ryggen" och kan gräva typ 60 m per dag, särskilt om man gräver grunt och placerar rören i isoler-lådor. Det blir en fet förtjänst på 60.000 kr per dag minus dieseln och slitaget på den nya, fina grävmaskinen. Pumpavlopps-entreprenören installerade nästan enbart pumpavlopp och ville dra mitt avlopp i isolerlådor längs med min infart, i form av bokstaven "L". "Räkna med 120.000 kr" sa han. Tre gånger försökte han få jobbet, men jag ville ha ett riktigt, rakt avlopp, eftersom jag hade tilldelats ett vanligt avlopp i anslutningspunkten vid vägen. Denna entreprenör lever fett, förut hade han ett eget flygplan, nu har han köpt en ny husbil för 1.5 mille och nu ska han köpa semesterbostad i Spanien. Dessutom orkade han inte ge mina grannar ROT-avdrag heller, det var för mycket pappersjobb. En av mina grannar kände sig grundlurad, de hade inte lagt märke till att offerten var "per meter" och inte "per timme". Han fick betala 3 ggr så mycket som grannen bredvid.
 
  • Gilla
  • Wow
Bhult och 2 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Alla gränsmarkeringar runt min tomt är väl synliga järnrör, men grannen påstod att de inte längre gäller, utan man måste mäta från deras husgavlar 4.5 resp. 6 m ut och där går den "nya" tomtgränsen. "Kommunen har bestämt om deras tomtgräns", som de själva uttryckte det, eller m a o "har kommunen beviljat dem en större tomt" eftersom deras byggnader har hamnar för nära tomtgränsen. En del grannar vill så gärna annektera en del av grannens tomt och t o m begrava järnrören under en massa stenar.
På kartan verkar det faktiskt finnas en nyare och en äldre gräns
-Ta ut dokumentation på det - jag tycker det verkar märkligt.
 
B Bo Berglund skrev:
Vad är det för trams! Det finns väl inget krav nånstans att bekosta bygge av plank mellan tomter på anmaning av grannen och ifall de är störda är det väl deras sak att sätta upp nån form av skydd inne på sin egen tomt!
Eller bedriver ni SM-sex i det gröna som de störs av?
Min granne hade hyrt ut sin gäststuga närmast mitt hus och där bodde det på den tiden fyra personer, mamma+tre tonårsbarn. Ägaren till grannfastigheten var lättstörd och det var mest hon, som krävde planket, eftersom "hon ville stänga in sig och om sig". Vi märkte, att hon blev irriterad, om vi gick för nära tomtgränsen, så vi slutade helt använda en del av vår tomt närmast grannens gäststuga.
 
B Bo Berglund skrev:
Vad är det för trams! Det finns väl inget krav nånstans att bekosta bygge av plank mellan tomter på anmaning av grannen och ifall de är störda är det väl deras sak att sätta upp nån form av skydd inne på sin egen tomt!
Eller bedriver ni SM-sex i det gröna som de störs av?
Nej, vi är ovanligt lugna människor.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Gränserna finns väl på hitta.se och Eniro, och jämför vart de 3 pinnar ni hittat står, måste de vara ganska enkelt samt billigt..har man 3 punkter, så finns inte så många ställen att sätta den 4’de
Dessa gränser liksom de på LMVs "min karta" kan ha stora fel. Man måste gå till förrättningskartorna, och är dessa gamla kan de också ha tveksam kvalite. Digitaliserade förrättningskartor kan man få gratis från lantmäteriet (åtminstone i kommuner som inte har kommunlantmäteri, där kanske man får vända sig dit). Förrättningsakterna kan också vara intressanta att begära ut. Ibland är förrättningskartorna delvis oläsliga pga dålig scankvalite, då får man vända sig till Landsarkivet i Härnösand som arkiverat pappershandlingarna och begära nya kopior. Det kostar men är billigt (digital 6 kr f A4 och 24 kr för A3). Tänk på att få privatpersoner har GPS som duger för sådana här ändamål och att koordinater kan vara givna i diverse olika koordinatsystem som ofta skiljer sig väsentligt från varandra och ofta är kniviga att omvandla till det system man vill ha.
 
Patrik Stenberg Patrik Stenberg skrev:
När jag läser dessa trådar blir jag bara väldigt glad att jag bygger hus på landet och en bit från grannar! :)

Märkligt att folk ska vara så jäkla hårda på mitt och ditt när det handlar om en meter hit eller dit....
Det märkliga är väl att de tror att de kan ockupera andras mark hur som helst!
 
  • Gilla
gaston12
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Hur vet du att det bara är fyra markeringar?

Samt hur planerar du att mäta den "sista" pinnens position exakt? Du behöver minst 3 bestämda mått för att hitta punkten.
Nej, det räcker med kända avstånd från två kända punkter. Visserligen kan den omarkerade punkten C ligga antingen till höger eller vänster om linjen från den kända punkten A till den kända punkten B, men det brukar sällan vara något problem att avgöra vad som gäller i det avseendet. Större problem utgörs av ogynnsam geometri (om tex triangeln ABC är långsmal), om det finns hinder så att måttbandet inte kan dras rakt eller om marken lutar (fast lutningskorrektion är inte så svårt). Att ta med fler avstånds- och vinkelmått kan vara bra som kontroll eller man kan göra en (minstakvadrat)anpassning för ökad precision (i lantmäterisammanhang kallat utjämning).
 
Det finns en beprövad lösning på gränsdispyter. Invadera och ockupera!
 
Hemmakatten
Tänker du på Israels strategi? Den har ju varit framgångsrik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.