Vi ska till Polen i sommar och när vi var där förra sommaren upptäckte vi att de har ganska billiga och fina plantor.
Skulle man kunna köpa hem plantor/buskar/träd från Polen och förvänta sig att de överlever här hemma i Sverige (givetvis förutsatt att plantan klarar "min" växtzon) eller måste de aklimatiseras på något sätt?
 
Kolla om du får ta hem växter från Polen. Tullen kan vara ganska kinkiga när det gäller växter i jord...
 
Där ser man....vi tog då med ett antal stora blommor då vi var ner i somras och de sade då ingenting den gången.
 
Jesca_j skrev:
Skulle man kunna köpa hem plantor/buskar/träd från Polen och förvänta sig att de överlever här hemma i Sverige (givetvis förutsatt att plantan klarar "min" växtzon)
Du har betydligt bättre förutsättningar att få växter att överleva och trivas hemma hos dig om de är "uppfödda" inom liknande klimatzon.
Skulle inbilla mig att det särskilt gäller ju högre upp i Sverige du bor (högre klimatzon) samt om du planerar att köpa stora buskar och träd.

Men det beror säkert en del på vilken typ av växter det gäller samt hur skyddat läge du planterar dem i.
De juridiska aspekterna av införsel över gränserna har jag ingen aning om, men man skulle ju kunna tänka sig att det följer med oönskade skadeinsekter typ sniglar e.dyl som inte finns naturligt i ditt område :-/

//Christina.
 
Att "flytta" på växter från t.ex. Polen är inget problem förutsatt att arten ifråga klarar klimatet där du planterar den här i Sverige. Att plantan i sig har vuxit i Polen spelar ingen roll - enda problemet jag kan tänka mig är om du tar hem en planta som har "börjat växa" (vintervilan har brutits") till Sverige då det fortfarande är kallt här och den då kan skadas av frosten.
De juridiska bitarna har inte heller jag koll på men eftersom Polen är med i EU så ska ju allting kunna flyttas på hit och dit. Det kan vara ett problem, som Christina påpekar. Lagom roligt att få med sig t.ex. mördarsnigelsägg. Men det kan du få om du flyttar växter inom Sverige också.
 
Jag mailade och frågade om man fick föra in vissa plantor (tex Klotpil, Jättevallmo och andra vanliga växter till trädgården samt orkidéer) till Sverige och det här är svaret.

Hej!

Du kan ta med dig samtliga av de växtslag du nämnde. För de flesta växter inom EU gäller att det är fritt fram att ta dem över gränsen till olika EU-länder. En del växter ska vara märkta med en etikett där det står växtpass och där det ska finnas uppgifter om växten som ursprungsland, företagets reg. nr., botaniskt namn m.m. Växtpass är till för att visa att växten är frisk och kontrollerad och inte för med sig någon sjukdom.

Obs! För Polen finns ett undantag. Du får inte ta med dig potatis, Solanum tuberosum, från Polen till andra EU-länder utan att ha olika intyg från Polen på att den är frisk.

De växter som det krävs växtpass till är förutom Rhododendron och Viburnum är:

Beskrivning

1.1 Växter av Amelanchier Med., häggmispel, Chaenomeles Lindl., rosenkvitten, Cotoneaster Ehrh., oxbär, Crataegus L., hagtorn, Cydonia Mill., kvitten, Eriobotrya Lindl., japansk mispel, Malus Mill., apel, Mespilus L., mispel, Photinia davidiana (Dcne.) Cardot, lagermispel, Prunus L., plommon m.fl., utom Prunus laurocerasus L., lagerhägg, och Prunus lusitanica L., Pyracantha Roem., eldtorn, Pyrus L., päron, och Sorbus L., rönn och oxel, avsedda för plantering, utom fröer (SJVFS 2004:34).

1.2 Växter av Beta vulgaris L., sockerbeta m.fl., och Humulus lupulus L., humle, avsedda för plantering, andra än fröer (SJVFS 1996:56).

1.3 Växter av stolon- och knölbildande arter av Solanum L., potatisarter, eller deras hybrider, avsedda för plantering (SJVFS 1996:56).

1.4 Växter av Fortunella Swingle, dvärgapelsin, Poncirus Raf., citrontörne, och deras hybrider, och Vitis L., vinranka, andra än frukter och fröer

1.5 Utan att det påverkar tillämpningen av bilaga 5 del A avsnitt I punkt 1.6, växter av Citrus L., citrus, och deras hybrider, andra än frukter och fröer

1.6 Frukt av Citrus L. citrus, Fortunella Swingle, dvärgapelsin, Poncirus Raf., citrontörne, och deras hybrider, med blad och fruktskaft (SJVFS 2004:34).

Hör av dig om det är något mer du undrar över.
Med vänliga hälsningar
Martina Thörn



Martina Thörn
Växtinspektionen
Jordbruksverket
551 82 JÖNKÖPING
Tel. 036-15 51 24
Fax. 036-12 25 22

Martina Thorn
Plant Protection Service
Swedish Board of Agriculture
S-551 82 JÖNKÖPING
Tel: +46 36 155124
Fax: +46 36 122522
 
Vi har shoppat det mesta och tagit det med oss - även citrus :) de generella EUreglerna som bl a rör citrus är ju till för att skydda den inhemska produktionen av citrusfrukt för sjukdomar. Och Sverige har en hemskt stor inhemsk citrusproduktion hahahaha! För de övriga växterna såsom potatis är det däremot väl värt att beakta då det ju produceras kommersiellt hos oss.

Observera att ta in växter till England däremot kan nagelfaras av övernitiska tullare så EUreglerna tolkas olika i EU(nu var det ju inte aktuellt). Svensk tull håller sig bra till EUs regler tycker då jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.