Hej, jag skulle behöva koppla en tvättmaskinssladd till en trepolig vridströmbrytare som har följande kopplingsschema:

upload_2019-8-8_12-51-40.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ser ut så här:
Öppen trepolig vridströmbrytare med synliga anslutningar och kopplat på vägg, redo för tvättmaskinsinstallation.

Tvättmaskinskabeln ser ut så här:

Hand som håller en trepolig vridströmbrytare med ansluten kabel.

Jag är verkligen ingen hejare på det här så all hjälp är välkommen, är det inte för krångligt så gör jag det gärna själv eftersom jag bara har en dag på mig innan jag ska åka härifrån. Tacksam för all hjälp
 
Här får du nog se upp. Risken är att det finns flera faser i brytaren. Kopplar du fel kan du permanent skada din tvättmaskin.
Jord och neutralledare tycks finnas på "sockerbitarna.
 
Närbild på en elektrisk anslutning inuti en apparat med märkta terminaler L, N och jordningssymbolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en elektrisk anslutning med kablar och anslutningsblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en elkontakt med märkningen NORWESCO, anslutna kablar och en monteringsplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fler bilder ifall det hjälper
 
Så för att sammanfatta:
Blå (neutral) från tvättmaskin ska kopplas till blå neutral sockerbit (brytare)
Gul/grön (jord) från tvättmaskin ska kopplas till gul/grön jord sockerbit (brytare)

Stämmer detta?

Vad gör jag med den bruna (fasledaren) från tvättmaskinen, var kopplar jag den isf?

MVH
 
Som jag tolkar det är det tre faser i brytaren, de går in på 1, 5 och 7.
Du använder en av dessa faser till din nya tvättmaskin (enfas) och då kan du ansluta på exempelvis på plint 2.
Jord och neutral har du koll på.
Kabel ska avlastas under dragavlastningen.
 
Elanslutning med markerade kablar: neutral blå, fas brun och jord grön/gul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär?
 
Eller är jag ute och cyklar här?
 
Ett sidospår i samma ämne då när det ändå är på tapeten. Är det tillåtet att använda en trepolig brytare och då använda den som tvåpolig vid enfasbruk ? Dvs bryta både nolla och fas om man kopplar om lite.
Var brukar man ha det som krav att man bryter allt utom jord egentligen? För det finns väl dylika?
 
D Dingdoong skrev:
[bild]

Sådär?
Du är helt på rätt spår där. Brun kan du koppla till vilken som av 2-6-8 men tvåan är ju ren och utan anslutning för indikeringslampa så den passar ju bra.
 
  • Gilla
Leucho01
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ett sidospår i samma ämne då när det ändå är på tapeten. Är det tillåtet att använda en trepolig brytare och då använda den som tvåpolig vid enfasbruk ? Dvs bryta både nolla och fas om man kopplar om lite.
Var brukar man ha det som krav att man bryter allt utom jord egentligen? För det finns väl dylika?
Det är inget som hindrar att göra så om man har tillgång till sån brytare tvärtom. Dels blir man skyddad mot att lösa ut JFB genom kontakt N-PE om man är och skruvar i maskinen och på samma sätt kan man bryta bort den typen fel som uppstått också dvs bara fördelar.

Däremot är det normalt sett inget krav på att göra så i våra TN-nät för en arbetsbrytare av detta slaget.
 
Det bästa är väl att mäta med en multimeter och ser när du får 230 V.
 
Är du inte behörig elektriker får du inte koppla in den själv.
Det låter som du inte riktigt vet vad du sysslar med. All el i våtutrymmen kan orsaka död om du gör fel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.