Söker tips och råd för altanbygge. Tanken var att slippa plocka bort stensättningen och lägga 70X70 NTR-A som regelverk. Har 14 cm upp till altandörren. Men har endast 9.5 cm på förrådsdörren när den står öppen. Behöver det va NTR-A ? Eller skulle det funka med 45x45 NTR-AB med syllpapp under?

Som sagt alla tips och förslag mottages.
 
  • Stensatt yta framför hus med röd ytterdörr och vit förrådsdörr, beräknad för altanbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
NTR AB kommer att ruttna fortare, men det lär klara många år. Och fallhöjden är ju bara 8 cm...
 
Har du uppvikt syllpapp klarar du dig med otryckt virke. Det låter otroligt men faktum är att man bygger med tryckt virke alldeles för ofta i onödan. Tänk hållbart! Trots märkning vet du aldrig vilka gifter inköpt tryckt virke innehåller.
 
optimum
Gräv ur och gör en riktig regelkonstruktion där trallen når den övre nivå du vill ha.
Allt annat är hopplöst.
 
Givetvis behåller du och lägger trall på plattorna, allt annat är hål i huvudet.
 
  • Gilla
platon1980 och 1 till
  • Laddar…
Problemet är nog att du inte har ett helt plant underlag, och ska du lägga 45 reglar så kräver det nästan det. Alternativt är att du lägger distanser där det behövs och har det typ var 30’e ? centimeter el liknande.

NTR-A ska du ha om det ligger i ständig kontakt med vatten, annars räcker NTR-AB.
 
Tack för alla tips och råd.
Plattorna har legat i ca 10 år och har ett svagt fall utåt och ligger inte 100% plant. Kommer säkert få kila endel under.

Kan man köra 45x170 NTR-A fast på andra hållet om ni förstår hur jag tänker.

Är fortfarande kluven till hur jag ska göra.

Mvh
 
E Elfstrand89 skrev:
Tack för alla tips och råd.
Plattorna har legat i ca 10 år och har ett svagt fall utåt och ligger inte 100% plant. Kommer säkert få kila endel under.

Kan man köra 45x170 NTR-A fast på andra hållet om ni förstår hur jag tänker.

Är fortfarande kluven till hur jag ska göra.

Mvh
Då är det ju precis som det ska vara, du ska ha fall utåt.

Att palla upp under är enkelt.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Då är det ju precis som det ska vara, du ska ha fall utåt.

Att palla upp under är enkelt.
Tycker du jag ska köra 45x45 ? Med eller utan syllpapp? Vad ska man köra för cc i den dimensionen ?

Många frågor men annars får man inte reda på något :)
 
E Elfstrand89 skrev:
Tycker du jag ska köra 45x45 ? Med eller utan syllpapp? Vad ska man köra för cc i den dimensionen ?

Många frågor men annars får man inte reda på något :)
Beror på vad du ska ha för tralldimension.

Du tänker typ 45x45 som regel och sedan säg 140x28 uppe på? Då är väl c-c 600mm lämpligt kan jag tycka.

Syllpapp är väl alltid trevligt för ökad hållbarhet.

Du får bygga efter förutsättningar, finns mycket exempel om du googlar. Sök på t.ex trall på stenplattor.
 
D09
Lite synd att lägga trall på den fina stensättningen ;)

Men iomed det fina underlaget med färdig lutning etc skulle det väl funka att lägga ut färdiga trallsektioner rakt på?
 
  • Tryckimpregnerad trallruta på 100x100 cm, lämplig för läggning på stensättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09 D09 skrev:
Lite synd att lägga trall på den fina stensättningen ;)

Men iomed det fina underlaget med färdig lutning etc skulle det väl funka att lägga ut färdiga trallsektioner rakt på?
Eller kanske bygga på likvärdigt sätt med lösvirke och därmed få mindre skarvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.