Har en Automower inne på sin fjärde säsong.
Nu har den börjat med ofog. När batteriet har gått ner till ca 25% kvar, stannar den där den är, larmet går. När jag öppnar luckan står det "Automower har stoppats". Om jag då startar den igen, går den kanske 5 min sedan kör den o laddar.
Någon som har en idé på hur man kan fixa detta?
 
Nytt batteri eller programmera kortare klippning så den går in och laddar innan den kommer till 25%.
 
Kolla microbrytaren som sitter vid luckan. Fel på brytaren kan orsaka lite olika felsymptom.
Funktion på brytaren ska gå att programmera bort för temporär test.
 
tttomten TomasJor skrev:
Nytt batteri eller programmera kortare klippning så den går in och laddar innan den kommer till 25%.
Vet du i vilken meny man programmerar detta? Jag hittar inget sådant.
 
Joel.I.A Joel.I.A skrev:
Vet du i vilken meny man programmerar detta? Jag hittar inget sådant.
Kan inte din klippare men det måste ju vara en av de centralaste inställningarna som kan göras.
Klocka bara tiden det tar att komma från full till stopp, dra bort lämplig tid och programmera därefter.
 
Det går ej att programmera vid vilken batterinivå hemgång ska påbörjas, dessa parametrar ligger fast i programmet.
Har man ett fullgott batteri ska det finnas marginal för att klipparen ska hinna nå laddaren innan batteriet är slut.
 
Hade den inne hos en ÅF för ett par dagar sedan. Han rengjorde krocksensorerna, och hoppades att det skulle fungera. Det fungerade bättre ett tag, men gick inte när den åkte in i förvuxet gräs igen.
Nu tror jag att det kan vara så, att knivarna låser sig med gräskladd, och när knivarna är låsta och gräset för högt och tjockt, så upplever maskinen att den blir stoppad.
Jag ska nu pröva att klippa gräsmattan med en vanlig klippare, rengöra knivarna, och sedan köra igen.
 
Kan de inte vara så att batteriets spänning sjunker för lågt när de går tungt i gräset och sen får de vila och återhämta sig en stund innan du startar den igen.... Be ÅF göra ett belastningsprov på batteriet och du inte vet hur du gör det själv
 
Låter som batteriet men samtidigt så borde killen på servicen testat en sån enkel sak efter din felbeskrivning. Har klipparen gått i fyra år så är det nog vad ett batteri klarar givetvis beroende på hur mycket den gått varje år också och hur klipparen är dimensionerad efter tomten.
 
Klipparen har övervakning på knivdiskens varvtal och motorbelastning. Skulle varvtalet gå ner pga belastning eller annat fel så stannar klipparen med ett felmeddelande, den stänger inte ner helt och hållet.

Du skriver i första inlägget "stannar den där den är, larmet går" - vilket larm är det som går?
 
Stefflo Stefflo skrev:
Låter som batteriet men samtidigt så borde killen på servicen testat en sån enkel sak efter din felbeskrivning. Har klipparen gått i fyra år så är det nog vad ett batteri klarar givetvis beroende på hur mycket den gått varje år också och hur klipparen är dimensionerad efter tomten.
Ja runt 4 år då bör man planera för batteribyte. Man brukar kunna se att batteriet är på upphällningen då klipptiden drastiskt går ner.
Jag har inte hört om Automower som bara dör knall&fall under klippfasen pga dåligt batteri
 
Batteriet trodde inte ÅF att det är, eftersom den fortfarande står i laddare en lång stund säkert över 30 min innan den kör ut igen, och klipper lång stund innan den laddar också.
Den är också lite överdimensionerad. Klipper ca 700m2, går bara halva dygnet ca, den ska klara 1500 lr nåt egentligen. Mö

Enligt ÅF, när batteriet är slut så stannar den bara i laddaren kanske 5 min innan den kör ut igen.
 
E etompau skrev:
Klipparen har övervakning på knivdiskens varvtal och motorbelastning. Skulle varvtalet gå ner pga belastning eller annat fel så stannar klipparen med ett felmeddelande, den stänger inte ner helt och hållet.

Du skriver i första inlägget "stannar den där den är, larmet går" - vilket larm är det som går?
"Automower har stoppats" står det när den har stannat och larmet har gått. Är detta felkoden?
 
Joel.I.A Joel.I.A skrev:
"Automower har stoppats" står det när den har stannat och larmet har gått. Är detta felkoden?
Det tyder ju på att klipparen har tolkat det som att luckan har öppnats med stoppknappen. Som sagt, kolla microbrytaren som styrs av lucköppningen. Är den kass så kan det bli så här

Felkod är det inte, då hade det framgått i klartext orsaken till stoppet, ex blockerad knivdisk, ingen slingsignal whatever.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.