T
vi fick prisuppgift av vår elektriker vad bygg elen skulle kosta i på kopplingsavgift, det skiljer sig säkert från län till län.
Vi bor i Sthlmslän.

Det skulle kosta oss ca 360 kr ex moms i veckan att ha byggskåpet + 3500 kr påkopplingsavgift. Det landar på ca 16000 kr under byggprocessen och sen tillkommer elen man förbrukar.


Rimligt?
 
Vi betalade nyligen 3525 inkl moms för påkoppling. Skåpet tror jag är 2500 i månaden.
Kolla med ditt elbolag om de tar ut extra avgift per kWh för att det är bygg-el.
Vattenfall var snabba att komma och sätta upp skåpet men nu har vår byggare tjatat på dem i tolv (!) veckor på att de ska koppla ur den men de skyller på att alla deras tekniker är upptagna med att återställa efter Alfridas härjningar i Roslagen. Jag vet inte, känns skumt...
 
Jag skippade det och satte dit mitt fasadskåp på en ställning där det skall placeras när det är färdigt.
Slipper byggelskåpet helt.
 
Finns även markmätarskåp som sätts utanpå/bredvid huset. Det kan du ansluta det "riktiga" abbet till utan att huset är klart. Då slipper du kostnaderna för byggel.

Annan fördel med markmätarskåp är att du slipper ha en tunnare vägg där mätarskåpet sitter.

Annars gör du som Argastesnickaren föreslår. Sätt fasadmätarskåpet på en enkel ställning i närheten av där det skall sitta och bygg in det sedan i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.