Hej,

Jag bygger en vägg till min altan under tak, och har nästan slut på altanskruv. Dock har jag en förpackning med förzinkad gipsskruv i lämplig dimension. Vad är det värsta som kan hända om jag använder dem?

Tacksam för synpunkter!
 
Här i göteborgstrakten är det bara rostfritt eller varmförzinkat som gäller utomhus även om det är under tak.
Gipsskruven är säkert elförzinkad och det kommer att rosta förr eller senare.
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
är skruvarna elförzinkade så är det risk att de rostar efter något år
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
T tergo skrev:
är skruvarna elförzinkade så är det risk att de rostar efter något år
Hej,
1. Hur vet jag om skruven är elförzinkad?
2. Vad händer om skruven rostar? Kommer väggen trilla ner då?
 
1. Om skruven är elförzinkad, varmförzinkad eller rostfri framgår säkert på paketet.
2. Framförallt är det en estetisk fråga och det lär ta tid innan hela väggen rasar.
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
S Snorkeljohn skrev:
1. Om skruven är elförzinkad, varmförzinkad eller rostfri framgår säkert på paketet.
2. Framförallt är det en estetisk fråga och det lär ta tid innan hela väggen rasar.
Elförzinkad, kollade tillverkarens hemsida.

Ah, lite rost har väl ingen dött av. Jag ska ändå måla väggen. :D
 
Rent hållfasthetsmässigt bör det inte bli några problem, men rosten kan slå igenom färgen.
Ser du inga problem med den risken är det bara att köra på.
Lycka till. :)
 
Skruvarna är konstruerade för olika ändamål. "altanskruven" har en bit utan gängor som drar det man skruvar i, fast mot regeln.
Är Skruven helgängad som gipsskruven kommer det fungera på en gipsskiva men om man skruvar fast en bräda kommer den inte dras fast på samma sätt som altanskruven. Oftast pressas bräda och regel isär lite när gängorna går i genom bägge materialen. Vilket resulterar i att bräda känns lös.
Rostiga märken på en vägg är rätt tråkigt. Köp nya skruv.
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.