Hejsan. Jag är verkligen ingen expert på hantverkar-scenarion, så jag sätter min förhoppning till att någon av alla kunniga människor här inne kanske kan ge mig en hum om vad det är jag har att göra med här.

Det är min köksblandare i köket som trilskas. Den är utrustad med ett avstängningsvrid för vatten till diskmaskin. Men när jag ska sätta igång diskmaskinen och drar vredet i läge ”till” ( så att vattnet kan flöda), så börjar det läcka, dvs droppa/rinna vatten från skarven på vredet när maskinen börjar pumpa in vatten.
Vad är det för fel?
Är det blandaren som är paj eller är det möjligt att en packning inne i blandaren har nötts ut och behöver (om den ens går?) bytas ut?

Tacksam för alla svar.
Hälsning/ Jenny
Köksblandare med fokus på vattenavstängningsvredet markerat med en svart cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksblandare med avstängningsvred märkt med kryss som läcker vid användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon packningsdetalj som är sliten.
Ta reda på fabrikat på blandaren och undersök om det finns reservdelar.
Är det ett märkesfabrikat bör det kunna fixas.
 
Illustrerar för övrigt idiotin med blandare i bänkskiva istället för i vaskdelen. Mindre läckage förstör träskivan, större ner på golvet eller bakom bänken :/
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
E etompau skrev:
Någon packningsdetalj som är sliten.
Ta reda på fabrikat på blandaren och undersök om det finns reservdelar.
Är det ett märkesfabrikat bör det kunna fixas.
Tack för svar. :)
Blandaren är inköpt på Ikea, ska kolla upp eventuella reservdelar.
 
H hapazard skrev:
Illustrerar för övrigt idiotin med blandare i bänkskiva istället för i vaskdelen. Mindre läckage förstör träskivan, större ner på golvet eller bakom bänken :/
Sant.
 
För grejor som är lite svåra att montera (blandare/toastol etc) och som ska sitta på plats i kanske +20 år så är det lönt att köpa märkesnamn på produkten. Man har då större chans att hitta reservdelar och instruktioner om hur prylarna ska fixas när det blir dags.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.