Så svårt, vi blir galna snart :-X
vad har ni? för och nackdelar?
Tar vi puts, ska vi fixa garaget senare med Leca block, tar vi trä tar vi garaget direkt.
Usch! så svårt!
Hjälp!
 
Vi tog trä av den enkla anledningen att huset började springa iväg i pris . Visst, vissa kanske tycker att 100 papp dit eller hit när man ändå bygger för en bit över 2 millar men det kändes som FÖR mycket pengar för oss.

Puts är jävligt snyggt att titta på men på det visningshuset vi var å kollade på så vart det redan skavanker i putsen pga en cykel hade trilla på det :-? snacka om känsligt (eller så var det dåligt gjort)
 
I skåne verkar det vara poppis med puts. :)
Sj så tycker jag att det är finare med trä, mer levande men det e en smaksak. :p
 
Ett nytt hus "sätter sig". Puts på hus med trästomme KAN lätt spricka.
T.o.m. visningshuset hade sprickor i putsen.....
Dessutom var det närmare 200 000 i skillnad.
Jag valde liggande fasspontad träpanel.
 
Mercafreak skrev:
Vi tog trä av den enkla anledningen att huset började springa iväg i pris . Visst, vissa kanske tycker att 100 papp dit eller hit när man ändå bygger för en bit över 2 millar men det kändes som FÖR mycket pengar för oss.

Puts är jävligt snyggt att titta på men på det visningshuset vi var å kollade på så vart det redan skavanker i putsen pga en cykel hade trilla på det  :-? snacka om känsligt (eller så var det dåligt gjort)
Exakt.. har osse uppfattat putsen att vara så tunn och skör att det lätt blir hål eller märke i det om det får en smäll eller som du säger att en cykel trillar på de..

Trä känns mer levande och är lika snyggt om inte snyggare. Kanske mer jobb att hålla efter men va tusan, man ska ha nått att göra fina sommardagar i sitt hus :)
 
Det vart en ekonomisk fråga och för de pengarna putsen kostar kan vi måla många gånger, även putsen måste målas om och det är dyrt
 
Mercafreak skrev:
Vi tog trä av den enkla anledningen att huset började springa iväg i pris . Visst, vissa kanske tycker att 100 papp dit eller hit när man ändå bygger för en bit över 2 millar men det kändes som FÖR mycket pengar för oss.

Puts är jävligt snyggt att titta på men på det visningshuset vi var å kollade på så vart det redan skavanker i putsen pga en cykel hade trilla på det  :-? snacka om känsligt (eller så var det dåligt gjort)
Mercafreak, har ni valt bort tegelfasaden? Visst var det väl er tanke från början, eller minns jag fel...?
 
Vi valde puts för jag tycker det är otroligt snyggt men det är ju en smaksak. Ni har rätt som säger att det är ömtåligt. Det lossnar flisor om man kommer åt fasaden och det är inte roligt. Man kan inte heller spika/skruva hur som helst som man kan med träfasad och det tycker jag är en nackdel. Dyrare? Ja, det är det men det är inte gratis att måla/underhålla en träfasad heller... Jag hatar att måla och har svårt att se mig själv måla ett helt hus vart 10:de år... Jag hoppas putsen håller vad putssnubben lovat, minst 25 år...
 
Hejsan

Vi hade inget val, puts var det som gällde i kommunens detaljplan. Visst, vi tycker puts är snyggare men om vi haft möjligheten hade vi nog valt trä....Det är ju en ganska så stor prisskillnad....

Nora
 
Vi har valt puts då vi tycker det är väldigt estetiskt tilltalande. Ett stort plus är förstås att vi slipper måla. Vi bor i trähus idag och det är ett litet helsike att hålla fasaden snygg. Tro inte att färgen håller i tio år, det var förr det, när färgerna innehöll mer gift. Nu blir fasaden ful på bara ett par år med "svarta prickar". Man får då tvätta rent, vilket ger ett nymålat intryck igen, men vilket jobb...

Lycka till i valet!
:)

 
Hej!

Ett sent inlägg, jag har precis byggt klart ett ANEBYHUS Platåvägen, och valde hela huset i cederträ.

Puts är enligt mitt sätt att se det väldigt överreklamerat.
Olja ditt cedeträ två gånger och du har en fasad som varar i evigheter!
Bifogar närbild på min fasad.
 
Jag skulle nog köra puts, men de svagheter ni nämner med puts verkar relaterade till puts på frigolit. Det finns andra underlag som inte har dessa svagheter!

Trä vet man ju ganska väl vad det går för, förutom att man kan tycka vad man vill om utseendet, så kräver det en transplantation av en pensel vid handleden.

När vi byggde tittade jag runt en hel del på ceder, lärk osv och vad jag kunde förstå då så är det en myt att dessa kräver mindre underhåll. Omman inte behandlar dessa kommer de att öppna sig och släppa in vatten i strukturen som ger frostsprängning.

Tegel verkar vara det allra klokaste att bygga i, från ett underhållsperspektiv och med tanke på hur praktiskt det är.
 
Jag pratade för ett par dagar sedan med en stenhustillverkare, och han varnade för puts på trähus eftersom en stor del av husen drabbas av mögelproblem. Orsaken var att det samlas fukt mellan husets ångspärr och cellplasten (?) som putsen läggs på. Det blir helt enkelt för tätt.

Om detta är helt sant, en halvsanning eller helt felaktigt vet jag inte. Kanske det bara var ett argument för att få oss att välja stenhus istället?
 
NilssonC skrev:
Jag pratade för ett par dagar sedan med en stenhustillverkare, och han varnade för puts på trähus eftersom en stor del av husen drabbas av mögelproblem. Orsaken var att det samlas fukt mellan husets ångspärr och cellplasten (?) som putsen läggs på. Det blir helt enkelt för tätt.

Om detta är helt sant, en halvsanning eller helt felaktigt vet jag inte. Kanske det bara var ett argument för att få oss att välja stenhus istället?
Det är väl en halvsanning. För det första behöver inte puts på trä betyda en cellplast-lösning, utan det finns andra beprövade metoder utan cellplastens problem. Det finns mycket skrivet om detta om du söker på forumet.

För det andra beror såvitt jag vet problemen på att man ibland har slått på cellplasten och putsen när utegipsen innanför är fuktig.

Man kan alltså använda en annan metod för att slippa problemen, alternativt utföra jobbet på rätt sätt.
 
Halle...
...var tog bilden på din fasad vägen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.