richardtenggren richardtenggren skrev:
Men är hemmet egentligen dyrt med tankespår exponeringen det ger? Jag har för mig att det kostat strax under tusenlappen när vi sålt våra lägenheter, det kanske är dyrare för hus.
Jag betalade 1400 för min exponering. Jag hade sammanlagt 4500 visningar.

Så. 30 öre per klick.
Det vill jag gärna se hur nån annan sida ska kunna konkurrera med.
 
  • Gilla
traemannen och 1 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Räckvidd är dock inte allt även om man som sajt behöver trafiken.
Räckvidd skulle jag vilja säga är otroligt viktigt

Enkel säljlära:
Antal som exponeras av annonasen
Antal som kommer på visningen
Antal som skriver upp sig på intresselistan
Antal som budar

Vågar påstå att det i de flesta fall finns en direkt korrelation mellan dessa värden.

Och då handlar kostnad för annonsering väldigt enkelt. Hur mycket får jag betala per klick på min annons.
 
Hur gjorde mäklarna förr när de annonserade sina objekt? Där jag bor brukade det vara en mittbilaga i tidningen full med objekt. Detta kan inte heller varit gratis. Idag ska kunden förutom arvodet till mäklaren även betala för annonsen?? Det är ju inte lite pengar man betalar till mäklaren heller.
När ja sålde för 2 år sedan så sa jag till mäklaren att kostnaden för annonseringen fick han ta, någon måtta får det vara. Och det gick han med på efter lite grymtande. Det var fastighetsbyrån. Han drog av kostnaden för hemnet på fakturan.
 
Mäklare är ett pack som tar för mycket betalt och vill inte betala själva.
 
  • Gilla
Klaugust och 1 till
  • Laddar…
S s97danl skrev:
Hur gjorde mäklarna förr när de annonserade sina objekt?
En bild och några rader text per objekt i en helgbilaga. Kostade närmare 10.000 i början av 00-talet i Stockholm. Sen höll man tummarna för att rätt spekulanter gick upp tidigt, rev ut kartan ur telefonkatalogen och åkte ut i okända områden och hittade fram till visningen i tid.

Det och att man annonserade i egna skyltfönster på stan. Och så kunde man säkert redan då registrera intresse hos olika mäklare, ring oss om något sånt här dyker upp typ.

Något av ovanstående kan ha slutat ske redan under 1900-talet, men inte mycket...
 
Nejdå, det förekommer fortfarande, annonser i lokala reklamfinansierade tidningar (inte dagstidning utan veckonummer), mäklares egna reklamtidnigar/blad och skyltfönster med bilder. Kanske inte i Stockholm längre men på våra "mindre" orter (50.000) så är det frekvent förekommande.
 
Kommer aldrig lyckas.

Bovision finns la fortfarande? Har exakt det som bomero ska ha. Men inte tusan går man in och kollar där. Blocket har la på sätt och vis försökt sig på att sno kunder också men i ärlighetens namn så är det fortfarande hemnet man använder.

Precis som någon nämnde med wayke så glömmer man av det hela tiden.

Blocket fick även en konkurrent i citiboard som också fullständigt hamnar i skymundan.

Nä, vissa saker är bättre om det är en enad sida! Den största nackdelen är ju även att det är 7st mäklarfirmor som kommer ha objekt här, men alla andra mäklare då? De är ju kvar på hemnet...
 
Är detta så höga priser egentligen?
Jag tror det kommer kosta dessa mäklare mer att dra igång en ny hemsida, underhåll och framförallt att få folk att hitta dit. De kanske finns en vinst att hämta om 10 år men innan dess kommer varje annons att vara dyrare.

Om man nu säljer ett hus för ex. 3 milj så behöver du annonsera för ca 2400 kr, ingen stor del av priset skulle jag säga. Du får för denna peng en enorm spridning och jag vet av egen erfarenhet att det finns många som hemnetknarkar. Jag har för ca 4 år sen kommit ur detta beroende och räknas nu som helt frisk, räddningen var att köpa ett hus och trivas i det. :D

Utgångspris på din bostad
Annonspriser (inkl. moms)
1 – 250 000 kr 300 kr
250 001 – 500 000 kr 600 kr
500 001 – 1 000 000 kr 1 300 kr
1 000 001 – 1 500 000 kr 1 500 kr
1 500 001 – 2 000 000 kr 1 900 kr
2 000 001 – 2 500 000 kr 2 100 kr
2 500 001 – 3 000 000 kr 2 300 kr
3 000 001 – 4 000 000 kr 2 400 kr
4 000 001 – 5 000 000 kr 2 500 kr
5 000 001 – 6 000 000 kr 2 600 kr
6 000 001 – 8 000 000 kr 2 700 kr
8 000 001 – 10 000 000 kr 2 800 kr
10 000 001 kr eller högre 2 900 kr
Objekt som saknar pris 2 900 kr
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hemnet höjer sina priser hela tiden, för ett par år sedan kostade alla annonser 600 kr, nu kostar den dyraste 2900 kr, den som tror att de kommer sluta höja sina priser, räck upp en hand....
Fortfarande är det "billigt" att annonsera på hemnet jämförelsevis med ex Storbritannien el. Australien mfl. Där kan det kosta 20 000 kr och över. Om du driver ett företag med en monopolställning så kommer du såklart att hela tiden kunna höja ditt pris för det finns inga alternativ.
Tidigare ägdes Hemnet av mäklarna, nu är det till största delen ett investmentbolag som äger, då är det bara vinst som räknas...
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
O olomar skrev:
Hemnet höjer sina priser hela tiden, för ett par år sedan kostade alla annonser 600 kr, nu kostar den dyraste 2900 kr, den som tror att de kommer sluta höja sina priser, räck upp en hand....
Fortfarande är det "billigt" att annonsera på hemnet jämförelsevis med ex Storbritannien el. Australien mfl. Där kan det kosta 20 000 kr och över. Om du driver ett företag med en monopolställning så kommer du såklart att hela tiden kunna höja ditt pris för det finns inga alternativ.
Tidigare ägdes Hemnet av mäklarna, nu är det till största delen ett investmentbolag som äger, då är det bara vinst som räknas...
Fast konkurrens behöver ju nödvändigtvis inte innebära bättre priset :)

Titta bara på när monopolet på bilprovningen lyftes. Idag finns det XX antal aktörer men inte tusan har det blivit billigare.. Snarare dyrare.

Jag tror att hemnet tar ett sådant här initiativ med en nypa salt, för även om det är en konkurrent så är de så överlägset stora att om det verkligen ska uppstå någon riktig konkurrens (där vi kan se ett eventuellt bättre annonspris) så ligger det flera år fram i tiden :)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Samma story i Finland gällande besiktningen jo. Runt 700kr för mig att besikta bilen men blev 900kr med eftergranskning.
 
Appendix Appendix skrev:
Räckvidd skulle jag vilja säga är otroligt viktigt

Enkel säljlära:
Antal som exponeras av annonasen
Antal som kommer på visningen
Antal som skriver upp sig på intresselistan
Antal som budar

Vågar påstå att det i de flesta fall finns en direkt korrelation mellan dessa värden.

Och då handlar kostnad för annonsering väldigt enkelt. Hur mycket får jag betala per klick på min annons.
Har inte sagt att det inte är viktigt? Det är dock inte allt.
Vissa tycker 30öre/klick är bra medan andra gladeligen betalar 20:- för ett klick så länge dom vet att det är riktiga köpare och inte bara nyfikna människor eller felklick.
 
Just nu har Hemnet 25 171 st bostäder/tomter till salu på sidan. Priser slår givetvis mellan allt från några 0 till 100 000 000kr så det finns alla typer kan man säga.
Företaget gör samtidigt en vins på drygt 36% och det får man väl säga inte är så många företag som gör. Så klart att de kanske har höga priser men samtidigt kommer de ta tid att börja slå bort dessa och samtidigt blir det knepigt för säljarna som helt enkelt välja om man vill betala ett par tusen till och kanske nå många fler läsare eller om man nöjer sig med reklamen som ingår i mäklararvodet och deras egen sida.

Se bara på Blocket och deras marknadskontroll, även om de nu är en dyr tjänst som de levererar så är det där som ändå folk letar när de ska handla om man nu inte har Facebook där jag vet att mycket av shoppingen också sker. Förr kostade det alltid 10 kr att lägga upp en annons och nu kan det väl kosta allt från 10 kr och uppåt.
Klart man kan ta betalt beroende på hur styrande man är på marknaden.
 
A AndersS skrev:
Nejdå, det förekommer fortfarande, annonser i lokala reklamfinansierade tidningar (inte dagstidning utan veckonummer), mäklares egna reklamtidnigar/blad och skyltfönster med bilder. Kanske inte i Stockholm längre men på våra "mindre" orter (50.000) så är det frekvent förekommande.
Jodå, det vet jag. Det var mest de urrivna kartsidorna ur telefonkatalogen som kändes väl arkaiskt. :D
 
Stefflo Stefflo skrev:
Är detta så höga priser egentligen?
Jag tror det kommer kosta dessa mäklare mer att dra igång en ny hemsida, underhåll och framförallt att få folk att hitta dit. De kanske finns en vinst att hämta om 10 år men innan dess kommer varje annons att vara dyrare.
Låt oss säga att det kostar en tredjedel att annonsera nu jämfört med när man gjorde det i dagstidningen. Ur det perspektivet är det både billigare och extremt mycket bättre – hurra för internet!

Men, mäklarna har frånhänt sig kontrollen över informationen till en enskild kommersiell aktör, vilket väl kan sägas vara ett big-no-no i informationssammanhang. Det är alltså Hemnet som styr över API:et (systemet som styr hämtningen av information från mäklarnas sidor till Hemnet).

Skulle en större mängd mäklare/mäklarsystemleverantörer lyckas gå ihop om ett öppet, gemensamt API skulle de ha en mycket starkare position mot Hemnet. Och lyckas de med det, då kan nog hemnetdödandet gå väldigt fort. Helt plötsligt kan vem som helst och Google presentera samma bostadsannonser – de behöver bara hitta en annan affärsmodell för det än att ta betalt av annonsören.
 
  • Gilla
olomar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.