Jag ska få en luft-luftvärmepump installerad i fritidshuset. Vad är bäst för att dra fram el, gå upp genom innertaket och trä under isoleringen på loftet (borra genom takstolarna) eller att gå ned i krypgrunden och klamra på bärlinan? I installationen ingår förvisso elarbetet men jag funderar på att förbereda lite, dels för att de ska slippa kravla runt i krypgrunden/trampa ned isoleringen för mig, dels för att det är i längsta laget för vad som ingår i installationen. Ja, jag ska fråga firman också, men tänkte få lite goda råd från fler.
När firman var och kollade konstaterade de att det finns utvändiga uttag nära till hands, men jag vill inte koppla vidare där då det redan är rätt mycket kopplat på den gruppen. Det accepterade de.
 
Inte fel att fundera själv först. Min erfarenhet av kylinstallationer är att enklaste möjliga sätt som går att komma undan med är bäst( för installatören). I vårt fall exempelvis dra rören till och från utedelen genom ett snabbt borrat hål i väggen utan isolering de 350 millimetrarna. När man på sommaren drog igång den på kyla rann kondensvattnet friskt i väggen! Likaså drogs strömkabeln i samma hål och låg och skavde på de vassa tegelkanterna de sågat upp när de fick komma tillbaka och isolera ( och byta kabeln som nu saknade yttre manteln)

Men men, åter till frågan. Beror nog på hur tätt ditt hus är i övrigt. Är det väldigt tätt bör man ju gå ut så man har en rimlig chans att få det tätt igen. Skulle nog sikta på att gå uppåt dock, innedelen ska väl vara högt på väggen eller är det en golvmodell? Du har inte sån tur att du har tillräcklig läkt under takstolarna eller installationskostnader som du kan dra fram kabel/rör i?
 
Jag tror elen ska anslutas till utedelen. Så det blir längre ner. Det kanske beror på modell.

Särskilt tätt är det nog inte varken till loftet eller grunden. Tyvärr är innertaket (panel) spikat rakt på undersidan av hanbjälkarna så det finns ingenstans att pilla igenom kabel utan att borra (om man inte på nåt vis lägger ovanpå isoleringen men det känns väl sådär).

Jag tänker i så fall upp på loftet, fram till gaveln och sen antingen utvändigt eller ner i luftspalten på väggen (om den får hänga löst där).
 
B beerfueled skrev:
Jag tror elen ska anslutas till utedelen. Så det blir längre ner. Det kanske beror på modell.

Särskilt tätt är det nog inte varken till loftet eller grunden. Tyvärr är innertaket (panel) spikat rakt på undersidan av hanbjälkarna så det finns ingenstans att pilla igenom kabel utan att borra (om man inte på nåt vis lägger ovanpå isoleringen men det känns väl sådär).

Jag tänker i så fall upp på loftet, fram till gaveln och sen antingen utvändigt eller ner i luftspalten på väggen (om den får hänga löst där).
Stämmer nog ja. Har varit på utedelen på alla jag sett men det går ju sen rör och kabel från utedelen till innedelen. Var ska dessa dras? Finns möjlighet att dra elen dit så dra den ut i samma hål som rören och styrkabeln mellan delarna går kanske? Där kommer du ändå ha plastkanaler eller liknande som döljer? Blir samlat och enkelt att komma åt i framtiden dessutom.

Skulle tipsa om att ta upp detta hål själv i lugn och ro och noggrannt om du bryr dig om sånt. Så du får det snyggt och fint. Ta gärna ett extra stort hål så det är gott om plats och täta och isolera med något som går att ta bor igen vid behov (inte fogskum). Hur bra kvalitet man än köper så finns alltid risk att man behöver åtgärda något och livslängden på en luft-luft kan ju variera mellan en vecka till 20 år efter garantin gått ut...
 
Det brukar vara valbart om elanslutningen görs i ute- eller innedelen. Det går ju en intern kabel där emellan. Så valet är snarare om och var man vill ha frånskiljaren/anslutningsdosan, ute eller inne.

Om du går upp med en kabel på vinden kan den även förläggas ovanför isoleringen om det passar bättre och om den kan klamras där. VP-rör kan underlätta om ledningen bara kan klamras på takstolarna med cc 1200. Den kommer ju fortsätta gå på den kalla sidan ned innanför ytterfasaden. Risk för kondens finns bara om otätade rör används vid genomgången upp på vinden.

Kabeln bör inte hänga löst bakom en lockbräda någon längre sträcka, men pratar vi fritidshus och några meter får det gå.
 
Kanske under/bakom panelen.
 
E elmont skrev:
Kanske under/bakom panelen.
Menar du längst ned, utmed grundmuren på utsidan? Då blir det ändå åtminstone en bit i grunden ut till väggen eftersom proppskåpet sitter i mitten av huset.
 
Tack för svaren, det blev på loftet, med 20 mm VP-rör fästa i takstolarna. Då slapp jag borra och gräva i isoleringen. Plus gott om plats att göra mjuka böjar så det förhoppningsvis går lätt att trä i kabel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B beerfueled skrev:
Tack för svaren, det blev på loftet, med 20 mm VP-rör fästa i takstolarna. Då slapp jag borra och gräva i isoleringen. Plus gott om plats att göra mjuka böjar så det förhoppningsvis går lätt att trä i kabel.
Man kan även skruva en bräda mellan takstolarna och klamra på, den, fördelen är att VP-rör kan avslutas under isoleringen och kabeln klammras efter takstol och bräda. VP-röret kan då inte leda in kondensvatten i huset då det aldrig går från varm till kall sida av isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.