Hej på er!
Jag är just nu i farten med att leta efter en bostad och har nu hittat ett ställe som jag skulle kunna tänka mig.
Dock så står det i besiktningsprotokollet att taket eventuellt behöver renoveras "inom en rimlig framtid".
Jag ska erkänna att jag själv har väldigt dålig koll på det mesta som har med att bygga att göra, och ännu mindre om just tak.. så jag tänkte helt enkelt se om jag kanske kan få lite råd från er som sitter här på forumet.
Ni har här en länk till protokollet:
https://media.fastighetsbyran.se/Fil/2644937
en liten bit ner så ser ni en röd markering gällande just taket samt en beskrivning och en mindre bild av "problemet".
Mina frågor är helt enkelt:
1. Hur akut skulle ni anse att det är att byta taket? (Nu!!?, 1år?, 2år?, 5år?).. förstår givetvis att Nu!! kanske hade vart det bästa alternativet.. men kan va lite knapert med pengar precis efter husköpet dock..
2. Baserat på vad ni kan se på bilden, vad skulle ni anse att man behöver göra (förstår att detta är nästa omöjligt att avgöra bara på en bild.. men är det till att ersätta allt mellan vindstrappa och uppåt? eller är det byta takpannor samt eventuella mellanlager ner till undertaksskivor eller ryker dessa också?)
3. Mellan tummen och pekfingret, vad tror ni det kan kosta att åtgärda?

Egentligen anatar jag att min fråga är såhär, säg att jag köper huset, tillkommer det då med största sannorlikhet ännu en kostnad på 100.000kr+ inom de första 1-2åren för taket?

Mycket tacksam för eventuella svar! (Även om jag förstår att detta kan va nästan omöjliga frågor att svara på)
 
Redigerat:
Mats-S
Ser ju inte helt fräscht ut, men kanske inte heller superakut.
Svårt att avgöra, men "fuktskadorna" på undertaksskivorna kan ju vara historiska och åtgärdade.

Klipper in bilderna så vi ser direkt vad vi pratar om :)

Eternittak med mossa och skadade skivor, samt undertaksskivor med potentiella fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ByggareBobsMotsats
  • Laddar…
Magnus E K
Eftersom det är en radhuslänga är det väl inte bara att byta taket utan att koordinera med grannarna, eller? (Jag har tyvärr ingen erfarenhet av radhus.)

Att det är eternittak (eternit = cement + asbest) gör det ju lite speciellt också, dyrare att anlita någon och läskigt att göra själv (och extra strul med avfallshantering). Personligen skulle jag hoppa över detta hus och försöka hitta ett som är minst ett år nyare (eternittak förbjöds året efter).
 
Mats-S John Smith skrev:
Ser ju inte helt fräscht ut, men kanske inte heller superakut.
Svårt att avgöra, men "fuktskadorna" på undertaksskivorna kan ju vara historiska och åtgärdade.

Klipper in bilderna så vi ser direkt vad vi pratar om :)

[bild]
Tack :)!
Så som jag tolkade det när jag pratade med mäklaren så syntes det tydligare när det hade regnat eller va fuktigt..
 
Mats-S
Magnus E K Magnus E K skrev:
Eftersom det är en radhuslänga är det väl inte bara att byta taket utan att koordinera med grannarna, eller? (Jag har tyvärr ingen erfarenhet av radhus.)
Du har nog eget ansvar för taket i dom flesta radhusen såvida vi inte pratar om bostadsrätt-radhus?
 
Mats-S John Smith skrev:
Du har nog eget ansvar för taket i dom flesta radhusen såvida vi inte pratar om bostadsrätt-radhus?
Jag har också förstått det som så. I detta fallet är det inte en bostadsrätt.
 
Mats-S
När man kollar på bilden med fuktskadorna på undertaksskivorna och hur fukten "runnit", ser det ju ut som att problemet ligger på nocken, så rent akut kanske det räcker med att kolla upp/fixa så att nockpannorna och dem närmaste raden under är täta och ok.
Men som du säger ... räkna med minst en hundring närmaste åren för att göra en total renovering av taket.
Till dess, håll regelbunden koll på taket från vinden så att problemet inte förvärras. Kanske det här kan vara lite läge för prutning på priset dessutom ... är ju lite trögt på marknaden just nu ;-)
 
Varför flyttar personen som nyss köpt huset (2018)? Det låter lite skumt. Avstå!
 
Kan ju finnas tusen anledningar till det, gravid, skiljsmässa, arbetslös eller vad som helst som inte har med huset att göra.
 
Ett friköpt radhus är samma sak som en ihopbyggd villa kan man säga. Dvs att allt underhåll ligger på ägaren. Ibland finns det samfälligheter som gemensamt tar hand om underhåll så som tak osv.

I det radhuset vi bor i finns det ingen samfällighet och takets skick landar på mig.

Beroende på utformningen av radhuset så kan man antingen byta sin del (tex höjdskillnader som gör att taken är fristående från varandra) alternativt snacka med granne/grannarna. Har ditt tak en fuktskada så har grannen också det med stor sannolikhet och då ligger det ju även i hans intresse att åtgärda det. Om han/hon inte är intresserade av det så kan du byta bara din del utan bekymmer.
 
Kollade protokollet nu och såg att det var i Åsa! Hemmaplan.. Kolla rundor på resten av radhusen som ligger där bakom huvudgatan, finns rätt gott om dem! Någon annan bör ju åtgärdat sitt tak!

Värt att tänka på också gällande dessa radhusen är att det inte är allt för ovanligt att man inreder vinden och på så vis får ett "3 våning hus", perfekt allrum/ungdomsrum:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.