Punkt 3 står vid ett samfällt dike. Antagligen försvunnen sen någon dikesrensning...

Det finns även alternativet att rören aldrig sattes ut, fast kanske inte så sannolikt i detta fall.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Som jag sa!! Jämför med de pinnar som finns mot digitala kartan! Så Eniro mfl hittar på? Okok
Info på hitta.se:

"På landsbygden kan tomtgränserna på hitta.se skilja sig flera meter från verkligheten. Det gör att differensen, mellan den faktiska tomtarean och den beräknade kan vara stor I de större städerna/tätorterna är felmarginalen mindre, som bäst skiljer det endast 20 cm. Tomtgränserna som presenteras är inte juridiskt bindande. Vill man ha exakta gränser bör man kontakta Lantmäteriet och ansöka om en förrättning."
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
HItta.se mfl använder digitala gränser som kommer från Lantmäteriet. Lantmäteriets gränser kommer ibland från inmätta punkter i ett känt koordinatsystem, och ibland från en person som satt och digitaliserade kartor i 10 000-del på 80-talet. Kartorna i sin tur var aldrig hundra procent skalenliga, och bygger på vad lantmätarna under de senaste 300 åren ritade in.

Dessa kartor är och har alltid varit översiktskartor, utan rättslig verkan. De talar om ungefär vilka delar av marken som hör till en fastighet.

Det säger sig självt att det kan bli mycket fel, särskilt om gränsens följer en stenmur eller väg som slingrar sig genom landskapet.
 
  • Gilla
Springhunter och 2 till
  • Laddar…
Det har ju visat sig flera ggr att kartorna på Hitta med flera kan vara gravt fel också.............finns ju dom som köpt hus och trott att de haft mycket mycket mer tomt än de har. Var väl nån här på byggahus som skrev om nåt för några år sen bara.
 
  • Gilla
Erlandsbo och 2 till
  • Laddar…
harry73
Stämmer, men det beror inte på hitta men på lantmäteriet.
Lantmäteriet försöker i sina översuktskartor att kompromissa mellan bra position och bra yta/fastighetsform, så finns der ett område med stor onogrannhet, brukar avvikelsen vara lika för de flesta gränspunkter. Även om man pga nutida förrättning har rätt koordinater för några punkter, kan man ändå välja att visa fel i översiktskartor för att kunna visa rätt fastighetsform/yta.

Därför kan det vara bra att kolla med hitta/eniro eller lantmäteriets översiktskartor hur nogranna de kända gränspunkter är. Då vet man också hur noggrannt den okände punkten redovisas i kartan
 
Som jag sa..! Jämför med digitala kartan och de punkter du har! Om det stämmer, vår tomt stämmer då exakt med de digitala kartor som finns..
 
S
Dalbotant Dalbotös skrev:
Förlåt för trådkapning men blev inspirerad att kolla min egen tomtkarta. Rör 3 och 4 är borta sen länge så funderar på att mäta fram dem för skojs skull. Förstår dock inte några värden på ritningen. (Min tomt är område 1+2+3. )

Mellan rör 1 och 3 är det 51,8 m, check. Mellan rör 3 och 4 är det 18,45m samt 12,05 från rör 3 ner till tänkt fortsatt linje mellan rör 1 och 4. Men vad är 87,95? Timtaxan för ritaren? Inte heller med på vad 7395 nedanför rör 4 betyder?

Om nån vet så förklara gärna! :)[bild]
Det är slutet på raklinjen. Du ser att det börjar med 0.00. När man avslutade en raklinje ritade man två streck under.

Om du börjar med 0.00 så ser du måtten ända tills 87... någonting
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Hur slutade det? Att alla ska vara så jäkla jobbiga och inte kunna ge/ta/fatta, ska ändå bo bredvid varann, och inte helt kul och bo om man inte tål varann..
Vi spände upp vårt murarsnöre flera gånger mellan våra gränsmarkörer av järn, och de rusade ut lika många gånger och krävde, att snöret skulle bort. De sa, att deras tomt fortsätter några m in på "min" tomt och att "de vet, att den backen har alltid tillhört dem". Jag framförde kommunens besked, att gränsmarkeringarna visst gäller ännu och att gränsen är rak (i vårt fall). Vi slog ändå stolparna 50 cm in på vår sida, trots att vårt nät-staket är underhållsfritt. 20 cm hade räckt enligt lantmätaren. Vi slog ´våra stolpar även i deras syrenplantering. De gav upp sitt krav efter många protester och flyttade in sina syrener. Grannen sa ända från början att de inte ville ha något staket, men jag kontrade med att det inte behövdes bygglov till det, så länge staketet var max. 120 cm från marken, hade minst 50% genomsiktlighet och drogs en liten bit på vår sida.
 
  • Gilla
gråsten och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Flyttade ni eller grannen först?
Min södra granne ville inte ha det gröna nätstaketet "Lyx Ursus", som smälte in i grönskan runtomkring. Och detta orsakade ett par års krig. Sedan fick vi en ny granne på norra sidan, som nästan genast kom till mig och sa "planket ska upp". Hon och hennes familj blev så störda när jag och min kompis gick omkring på vår 3 000 kvm stora tomt, så att det var vår skyldighet att bekosta och sätta upp ett massivt plank. De var 8 personer i två två-våningsvillor och vi två personer i två sommarstugor. Hennes man påstod, att det inte skulle vara något problem att gjuta stolparna med betong i marken. Det lät som de ville att vi skulle bekosta det mesta av både material och arbete, Jag frågade kommunen om bygglov till planket. 7.000 kr skulle det kosta, men kommunen beviljade inte sådana pga att de ville ha öppna landskap. Grannen insisterade att vi måste bygga ändå, trots att svartbygget måste rivas, om någon klagar. Jag kollade med några byggare och planket skulle gå på 200-300.000 kr för 90 m och kräva en massa borrhål, pga att berget var ytligt längs nästan hela tomtgränsen. Varannan stolpe behövde också ett sido-stag, som måste borras och fästas i berget. Högst 1/3 av stolparna hade tillräcklig jordmån för att eventuellt kunna gjutas. Eftersom de själva aldrig gör något arbete på sin tomt, är det troligt att vi hade fått göra även hela arbetet. De svåraste delarna i arbetet kunde vara att få hela planket rakt och stabilt nog för att hålla för en höst-storm. Ofta lägger sig även bräd-staketen under stormarna nära havet där jag bor. Jag satsade istället på plantering av en syrenhäck, ungersk syren, som är en riktig "broiler", växer snabbt till 3-4 m höjd. Jag beställer på nätet en 5-pack varje år och krukar plantorna in under 1-2 år, tills rötterna har utvecklats. Grannen kom visserligen och förbjöd mig att plantera halvmeter höga syrener på min sida av tomtgränsen, utan "de måste vara minst 2 meter höga före planteringen".
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Metalldetektor?
-Bra grej!
-Finns alltid någon bekant som har att låna
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Hon och hennes familj blev så störda när jag och min kompis gick omkring på vår 3 000 kvm stora tomt, så att det var vår skyldighet att bekosta och sätta upp ett massivt plank.
Vad är det för trams! Det finns väl inget krav nånstans att bekosta bygge av plank mellan tomter på anmaning av grannen och ifall de är störda är det väl deras sak att sätta upp nån form av skydd inne på sin egen tomt!
Eller bedriver ni SM-sex i det gröna som de störs av?
 
  • Gilla
  • Älska
Husqvarna220Ac och 3 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Vi drog ett murarsnöre mellan gränsmarkeringarna och grannen blev rasande och sa, att gränsmarkeringarna inte längre gällde! Istället skulle man mäta den nya gränsen från deras husfasader, 4.5 m från deras gäststuga och 6 m frän deras huvudbyggnad. De menade, att kommunen hade bestämt om tomtgränsen, i och med att de hade fått bygglovet beviljat! Deras hus stod 3.7 m resp. 4.0 m från den riktiga tomtgränsen.
Låter ju mer som att de gjort en felaktig utsättning.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Låter ju mer som att de gjort en felaktig utsättning.
Utsättningen, som gjordes förut var ganska godtycklig. Enligt lantmäteriet kunde huset stå fel t o m 5 m. Området styckades av på 60-talet till sommarstugor och bestod ursprungligen av skog. Grannen kände sig blåst på en markremsa som är 2 m bred på en sluttning och sa, att "vi vet, att sluttningen är vår, den har ALLTID tillhört oss".
 
Redigerat:
B Bo Berglund skrev:
Vad är det för trams! Det finns väl inget krav nånstans att bekosta bygge av plank mellan tomter på anmaning av grannen och ifall de är störda är det väl deras sak att sätta upp nån form av skydd inne på sin egen tomt!
Eller bedriver ni SM-sex i det gröna som de störs av?
Vi är lugna och tysta människor i 60-årsåldern. Efter dragning av kommunalt VA har vi haft mycket jobb, med 80 m rörgrav med tusentals stenar som kom fram och behövde plockas bort för att kunna klippa gräsmattan. Vår tomt har dock aldrig varit misskött och vi har planterat massor av träd och buskar, för att grannarna inte ska se oss och bli irriterade. Våra grannar har inte planterat några insynsskydd alls.
 
  • Gilla
HerrJonasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.