Har hittat en jättefin tomt som passar mig bra. Om AV/VA frågan löser sig så blir det till att skicka in förhandsbesket på mitt drömhus(1 o 1/2 plan med källare, 135 byggyta) och hoppas på det bästa och vid ev possitivt besket slå till på tomten.

Till frågan, räcker det med en fasadritning, dvs husets utformning och storlek? Dock ej typ av fasad. Jag har nämligen inte riktigt bestämt om det blir timmerstomme eller vanligt hus med panel, alt timmerpanel.

Samt ungeofärlig plats på tomten, max 4 meters differans i sidled(kommer ej nära tomtgräns). I höjdled +- 2-3 meter då jag inte vet hus pass djupt jag kan gräva ut för källargrunden.

Utfyllnaden runt huset också något osäkert beroende på hur djupt jag kan sätta huset.

Senare när det ska ansökas om bygglov, betalar man en fast kostnad sen får jag göra ev ändringar tills det blir godkänt? Eller måste jag betala lika mycket för varje gång jag skickar in ev ändring av ritningen?

Nu är det spännande igen, hoppas inte jag blir besviken som på alla andra tilltänkta tomter.
 
Det varierar väldigt mycket hur "kinkigt" det byggnadskontoret är. Sen beror det naturligtvis också på om du bygger i tätbebygt område eller ute på landet.

Enklat är att ringa och fråga vad just de vill ha i ditt fall
 
mats_o skrev:
Det varierar väldigt mycket hur "kinkigt" det byggnadskontoret är. Sen beror det naturligtvis också på om du bygger i tätbebygt område eller ute på landet.

Enklat är att ringa och fråga vad just de vill ha i ditt fall
Det är ute på landet. Inga grannar kommer nog att klaga allefall.

Hoppas du har rätt, men den erfarenhet jag har av myndigheter är *inte* att det bara är att ringa och förvänta sig något vettigt svar. Brukar vara i stil med "kan inte svara på det, du måste skicka in blabla bla". Därav frågade jag här för att få en uppfattning av dom som vart med om det. Givetvis kommer jag ringa och prata med de ansvariga också men gillar att få fler åsikter och erfarenheter.

PS hittade svaret på min andra fråga angående bygglov.
 
putte82 skrev:
Har hittat en jättefin tomt som passar mig bra. Om AV/VA frågan löser sig så blir det till att skicka in förhandsbesket på mitt drömhus(1 o 1/2 plan med källare, 135 byggyta) och hoppas på det bästa och vid ev possitivt besket slå till på tomten.

Till frågan, räcker det med en fasadritning, dvs husets utformning och storlek? Dock ej typ av fasad. Jag har nämligen inte riktigt bestämt om det blir timmerstomme eller vanligt hus med panel, alt timmerpanel.

Samt ungeofärlig plats på tomten, max 4 meters differans i sidled(kommer ej nära tomtgräns). I höjdled +- 2-3 meter då jag inte vet hus pass djupt jag kan gräva ut för källargrunden.

Utfyllnaden runt huset också något osäkert beroende på hur djupt jag kan sätta huset.

Senare när det ska ansökas om bygglov, betalar man en fast kostnad sen får jag göra ev ändringar tills det blir godkänt? Eller måste jag betala lika mycket för varje gång jag skickar in ev ändring av ritningen?

Nu är det spännande igen, hoppas inte jag blir besviken som på alla andra tilltänkta tomter.

Du borde inte behöva skicka in några ritningar överhuvudtaget när du ansöker om förhandsbesked(tanken med förhandbesked är att man inte i onödan skall behöva ta fram dyra bygglovsritingar om det visar sig att det inte är lämpligt att bygga på platsen). Det räcker med en situationsplan där det klart framgår hur tomten(fastigheten) skall styckas samt var på tomten man avser att uppföra huset.
Detta gäller så klart endast utanför planlagt område, men jag antar att det finns komuner som kräver fasadritningar också.....
 
Det låter ju bra.

Hittade förhansbeskeds handlingar på kommunens hemsida och det var inte mycket dom ville veta.

Måste man först ha ansökt och fått godkänt avlopp eller görs det någon utredning i samband med förhandsbeskedet?
 
putte82 skrev:
Det låter ju bra.

Hittade förhansbeskeds handlingar på kommunens hemsida och det var inte mycket dom ville veta.

Måste man först ha ansökt och fått godkänt avlopp eller görs det någon utredning i samband med förhandsbeskedet?
Det är förmodligen olika förvaltningar som har hand om avlopp(miljökontoret) och förhandsbesked(byggnadskontoret), så skicka in dessa ansökningar samtidigt.
(Ligger sen tomten mindre än 100(300 m i vissa fall) m från vattendrag måste ni ansöka om strandskyddsdispens)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.