Tror direktverkande el och fuktstyrd paxfläkt på toan är det billigaste alternativet, samt driftsäkraste.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Håller på att bygga komplementbostad på gården, gjuten platta med 300mm isolering, 31.5kvm stor med 4.6m i takhöjd, loft som täcket halva huset, samt hög takhöjd i köksdelen, alltså 4.5m takhöjd ca.

Blir paxfläkt på toan som startar på lysknappen, samt eftergångstid på 1timme, samt köksfläkt och friskluftsventiler, på toan blir det förmodligen handdukstork som uppvärmning, räknar på förbrukning, och fått det till ca 4000kwh/år med direktverkande el, klickar man i luftvärmepump så sjunker det med 550kwh/år..

Några som har erfarenheter? Skall användas som lgh med kallhyra, alltså elen kommer att mätas.

Känns som LVP hinner pajja 2ggr innan denna är betald..
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Ja, det känns lite onödigt på en så liten yta. Men det är ju högre förbrukning än vad jag har på hela mitt hus. Har lite svårt att tänka mig att värmepumpen bara sparar 550kwh/år. Det borde rimligen sjunka till 1/3?
 
Slog bara in datan på huset och beräknade.

Vi ligger i villan på 148kvm, HH-el: ca 3000kwh, ingår värme i förråd, samt motorvärmare, värme/vent/Vv: 4000-4500kwh, Nibe 750/ Mitsu FH35, totalt brukar de ligga på 6500-7000kwh, inkl Spabad som är varmt April-Okt, annars lågt det på 5900-6000kwh.

Nån som har Attefallshus hus eller liknade som har koll på vad det förbrukar?
 
Vad blir det för isolering i väggar/tak/fönster/dörr?

Är det lite tunnt kanske 4000 är rimligt i Västerbotten
 
145+45 i vägg, 3glas fönster, är en balans när man bygger mindre hus, mellan utrymme och välisolerat.

Lite sugen på en liten luftvärmepump, några förslag?
 
Mitsubishi FH25 är bra om du vill ha en liten. Går väl att få installerad för 16'


Det finns de med bättre prestanda vid kallt väder men då får man gräva lite i databladen
 
Redigerat:
Känns inte denna för stor.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.