Nu känns det inte bra!

Har ritat och följt kommunens alla regler och förmaningar - trodde jag. Nu visar det sig att nockhöjden endast får vara 5 meter. Byggnadshöjden får vara 3.3 meter. Huset på ritningen jag har framför mig är ca 6 meter högt.

Vad göra?

Trodde som sagt att jag följt alla regler och förmaningar: 30 graders taklutning, 1.90 i takhöjd på loftet osv. Men eftersom huset är 8.5 meter brett så blir nockhöjden, med något förhöjt väggliv, som sagt närmare 6 meter.

Och inte kan man få tag på någon på kommunen förrän de kommer tillbaka efter nyårsfirandet!

Kan man göra något?


Hur - exakt - mäter man nockhöjden? Tomten är lite kuperad.

Hjälp!
Back to top
 
Hej och tack för svaret, Byggaren!

Det verkar oerhört komplicerat det här.

På min nybyggnadskarta har jag en massa höjdangivelser överallt på tomten. Ett av dessa mått har ett plus framför sig. Det står +4.53

Sen har jag ett mått på andra sidan vägen där det är en pil och så står det Fix +6.18 (pilen pekar på en liten ring med ett kors i och så står det 1537 vid sidan av den).

Är detta de två punkter som jag ska använda för mina beräkningar?

Det är tyvärr så illa att man inte får ha övervåningar, utan jag har fått en skiss av kommunen på ett typloft som de godkänner. Där är takluningen 30 grader, höjden inne i loftet är 1.90 i mitten och det är ett mått till, från typ där golvet inne i loftet börjar, ut till utsidan på taket. Längst ut alltså. Detta får vara högst 0.70.

Så här står det i planbestämmelserna: "Byggnad får uppföras med högst en våning. Huvudbyggnad får högst ha byggnadshöjden 3,3 meter och nockhöjden 5,0 meter. osv..."
 
Byggarn, någon annan?

Jag har bokat in ett möte med bygglovshandläggaren på måndag och behöver ha allt klart för mig tills dess så jag kan komma med en effektiv argumentation.
 
Byggaren har svarat så detaljerat det går att svara.... men om jag får tillägga så är det så också; att kommunen har en skyldighet att hjälpa den enskilde med att fylla i ansökningar och bistå med upplysningar, om medborgaren begär detta.
läs Förvaltningslagen.
Nu är det kanske för mycket begärt att byggnadsinspektören/handläggaren åker med ut till byggarbetsplatsen/tomt, med tumstock och mätsticka och tar fram höjderna som normalt utföres av Lantmäteriet. Men om du visar handläggaren din nybyggnadskarta och ber om hjälp med vad som räknas som medelvärde.
Gatan ock sockelhöjden brukar vara de fix punkter kommunen går efter, som byggaren nämner.
Det finns ingen anledning att Du skall känna dig okunnig i frågan, för den är komplicerad. Det har vi sett nyligen på TV, där kommunen hade en uppfattning om höjden och domstolen en annan.
Så du har all anledning att begära den hjälp du behöver.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=25785/0#0


 
visa ord Byggaren, får bara hoppas att Du även använder dina kunskaper och skrivkonst när det gäller att informera lagskrivare och beslutfattarna om orättvisor och fel i lagtexten. Så får du kanske också vänliga svarsbrev........ :cool:

civilministern3.jpg
Mvh
Göran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.