Jag har 3 Foscam kameror och tycker dom är kanon (alla är olika modeller). Nackdelen är att det är en årsavgift per kamera.

Har en Motorola också, men den krånglar mycket. Har tidigare testat billigare kinakameror som rekommenderats, men dom har funkat ngt år, sen var dom slut
 
C
S Saintus skrev:
Minsta fluga eller geting drar igång dem.
Själv skulle jag betrakta det som en allvarlig brist. Kollegan har fullt med bilder på diverse flygfän i mobilen. Säkert lite kul i början men i längden slutar man ju kolla.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Kika på ubiquiti’s protect serie https://unifi-protect.ui.com/ En NVR som centralenhet dit du ansluter de kameror (i samma serie) du valt att använda. Inspelning sker i nvr’en och du kan ansluta till den via deras fria cloudtjänst. Inga abonnemang el dyl. Larmar med notifieringar i din smartphone om du har appen installerad. Finns både PoE och wifi-modeller. Pris på kamerorna från 1000:- och uppåt inkl moms.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Jag har 3 Foscam kameror och tycker dom är kanon (alla är olika modeller). Nackdelen är att det är en årsavgift per kamera.

Har en Motorola också, men den krånglar mycket. Har tidigare testat billigare kinakameror som rekommenderats, men dom har funkat ngt år, sen var dom slut
Foscam säljer ju kameror löst, du måste ha köpt någon sorts tjänst om du betalar per månad? Så måste det inte vara bara för att man vill köra foscam-kameror.
 
C cpalm skrev:
Själv skulle jag betrakta det som en allvarlig brist. Kollegan har fullt med bilder på diverse flygfän i mobilen. Säkert lite kul i början men i längden slutar man ju kolla.
Man kan ställa in känsligheten i appen. Det har jag aldrig brytt mig om att göra eftersom jag hellre har lite för många larm än för få.
 
Johnwinroth
BehöverLiteHjälp BehöverLiteHjälp skrev:
De Dlinks du nämner, spelar de in och sparar på molnet utan någon Nas eller annan hårdvvara?
Hej
Jag och nej.
Visa modeller kan lagra lokal på ett SD-kort och endel sparar i molnet men då måste men prenumerera på deras tjänst.

Ligger det sparat på minneskortet så kommer du åt det från appen.
 
Ett annat trick är ju att skaffa turret kameror istället för dome-kameror, då slipper man iaf djuren innanför glaset/domen.
 
Jag har ett antal Hikvision kameror och en NVR från samma märke. De fungerar år efter år och är väldigt driftsäkra. En nackdel kan vara att de inte är jätteenkla att installera men samtidigt gör det att man kan anpassa allt som man vill ha det. Hikvision är ett av världens största kameraövervakningsföretag och säljer både under eget namn och med andra namn på. Man får väldigt mycket för pengarna.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag har två Nest Cam Outdoor inklusive abonnemang Nest aware där allt lagras och analyseras kontinuerligt i molnet. En styrka är att jag får bara notifikation när en människa (machine learning) har rört sig inom ett visst specifikt område och det är väldigt få falsklarm. Dessutom är appen väldigt snabb med kort fördröjning. Pris lite drygt 2000 kr per kamera och ca 500 kr per år i abonnemang, vilket är en klar nackdel. I det priset kan man se tillbaka på 5 dygns kontinuerlig video med ljud, samt att den sorterar ut de intressanta klippen (rörelse, människa, eller folk som pratar eller andra misstänkta ljud).
Jag har även en Hikvision 8 MP som har bra bild, men den faller på att den 'larmar/triggar' för minsta rörelse och inte kan identifiera människor. Deras app har mer att önska.
 
Redigerat:
S sette skrev:
Jag har två Nest Cam Outdoor inklusive abonnemang Nest aware där allt lagras och analyseras kontinuerligt i molnet. En styrka är att jag får bara notifikation när en människa (machine learning) har rört sig inom ett visst specifikt område och det är väldigt få falsklarm. Dessutom är appen väldigt snabb med kort fördröjning. Pris lite drygt 2000 kr per kamera och ca 500 kr per år i abonnemang, vilket är en klar nackdel. I det priset kan man se tillbaka på 5 dygns kontinuerlig video med ljud, samt att den sorterar ut de intressanta klippen (rörelse, människa, eller folk som pratar eller andra misstänkta ljud).
Jag har även en Hikvision 8 MP som har bra bild, men den faller på att den 'larmar/triggar' för minsta rörelse och inte kan identifiera människor. Deras app har mer att önska.
Hikvision:
....men då har du inte ställt in rörelsedetektorn ordentligt? Med standardinställning kan jag förstå att det blir många larm.

Har du provat att låta kameran känna igen personer? Har lekt lite med det för att kunna känna igen familjemedlemmar, men inte driftsatt något. Men du kanske vill känna igen människor i allmänhet? Borde gå att fixa med storleken på objekten som rör sig.


....men generellt går det ju att göra mycket analys som man inte har datorkraft till lokalt så man blir lite begränsad.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Hikvision:
....men då har du inte ställt in rörelsedetektorn ordentligt? Med standardinställning kan jag förstå att det blir många larm.

Har du provat att låta kameran känna igen personer? Har lekt lite med det för att kunna känna igen familjemedlemmar, men inte driftsatt något. Men du kanske vill känna igen människor i allmänhet? Borde gå att fixa med storleken på objekten som rör sig.


....men generellt går det ju att göra mycket analys som man inte har datorkraft till lokalt så man blir lite begränsad.
Du har säkert rätt. Jag har inte spenderat tid på att driftsätta den kameran. Jag har inte heller någon topp-Nas, utan Synologys instegsmodell.
Nest är mer plug-n-play (och kanske inte lika enterprise) som Hikvision.
 
Ni som har kameror: går det att identifiera folk på bilderna , speciellt då det är mörkt ute? Vilken nytta har egentligen detta? Jag har aldrig förstått behovet annat än att det KAn skrämma bort buset, men då är ju attrapper bättre!
 
S sette skrev:
Du har säkert rätt. Jag har inte spenderat tid på att driftsätta den kameran. Jag har inte heller någon topp-Nas, utan Synologys instegsmodell.
Nest är mer plug-n-play (och kanske inte lika enterprise) som Hikvision.
Det är ju det som är nackdelen med dessa icke ”färdiga” system. Det tar lite tid att få ordning på det och manualer etc från tex hikvision är rätt dåliga.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni som har kameror: går det att identifiera folk på bilderna , speciellt då det är mörkt ute? Vilken nytta har egentligen detta? Jag har aldrig förstått behovet annat än att det KAn skrämma bort buset, men då är ju attrapper bättre!
Ja det kan man men det beror ju på avstånd etc. Är det lokalt bus så är det ju rätt lätt att lista ut vilka det är och har det hänt något allvarligare kan man ju lämna filmen till polisen eller dela i grannsamverkansgrupper.
 
Har själv Ubiquiti, både hemma och på jobbet. Bra programvara, mycket bra community, fördelaktigt pris, och bra bildkvalitet. Inte kollat på länge nu, men det saknades möjlighet att maska bilden tyvärr, men det är nog på väg om det inte redan finns.

Självfallet ska kameror användas med PoE.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.