Hej!

Vi bor idag i ett vinterbonat fritidshus på ~80m2 som funkar bra för oss idag. När familjen blir större är det dock ett krav att vi antingen bygger till eller bygger helt nytt.

Problemet med att bygga nytt är att tomten bara får ha ett bohus och ett komplementhus (<45m2!). Det betyder att vi måste riva hela eller delar av det hus vi bor i idag vilket känns synd då det är helt OK.

Alternativet är då att bygga till det befintliga huset idag. Kanske någonstans i krokarna 120m2 extra boyta. Då uppkommer följande fråga:

Vad händer med fastighetsskatten? Måste vi betala full fastighetsskatt från och med första året på alla 200m2 när den nya tillbyggnaden står klar?

Om vi river hela/delar av det gamla huset och bygger ett nytt helt separat, ånjuter vi då skattelättnaden de första 5 åren precis som för vanliga nybyggen eller måste vi betala fastighetsskatt precis som vanligt för vårt gamla hus och tomt (om inte hela detta rivs)?

Mvh Stefan ???
 

Hmmm... undrar just vad som döljer sig bakom orden "helt ombyggd"? Kan detta vara nyckeln till en bättre framtid :D

Mvh Stefan
 
Man får beräkna ett värdeår om man bygger ut. Beräknas enligt formel:
(gammal yta * byggår + ny yta * bygg år) / (gammal + ny yta)

Dvs exempel Hus byggt 1947 65 kvm. Byggs ut med 120 kvm 2003 ger värdeår:
(1947*65 + 2003*120) / (65 +120) = 1983 Dvs skatt tas ut direkt för den totala ytan.

Enda sättet att få slippa fastighetsskatten är om man även passar på att bygga om den gamla delen så att man kan få hela huset klassat som nybygge
 
Claes -> Vet du något mer om det där??
Vi bygger ut 131 kvm och bygger om de befintliga 45 kvm helt och hållet. Det enda som står kvar av det gamla är stommen och grunden (kika in på vår hemsida så ser du). Nytt material på marken i grunden, vi bygger på alla reglar, isolerar lika mycket som i nya delarna, ny asfaboard, panel, fönster osv osv osv.

När vi började planeringen av detta trodde vi att det skulle klassas som nybygge, men nu är jag mer tveksam. Har själv inte pratat med skattemyndigheten än, men försökt hitta info på deras hemsida om vad som gäller. Hittar precis det du skriver, alltså hur man räknar ut nytt värdeår, men ingenting om total ombyggnad av befintligt hus.

Om man kan klassa huset som nybygge finns ju mycket pengar att spara, men vi har inte vågat hoppas på att det går...
 
Hittade följande på RSV:s hemsida: (Så det kan vara värt att höra med skatteverket för er del)

Svar på vanliga frågor -
Fastighetsskatt och fastighetstaxering


Jag har ett småhus som jag under 2002 fick betala 1,0 procent i fastighetsskatt för. Min granne har också ett småhus men betalade bara 0,5 procent i skatt. Varför denna skillnad och hur blir det för 2003?



För bebyggda fastigheter beror skattens storlek på bl.a. byggnadens värdeår. Detta bestäms vid fastighetstaxeringen och är normalt det år byggnaden kunde tas i bruk.

För småhusfastigheter gäller under inkomståret 2003 följande procentsatser:

Om värdeåret är 1992 eller tidigare betalar du 1,0 procent av 2003 års taxeringsvärde i fastighetsskatt.

Om ditt småhus är nybyggt och har värdeår 1993 -1997 betalar du halv fastighetsskatt, d.v.s. 0,5 procent på underlaget.

Om ditt småhus är nybyggt och har värdeår 1998 - 2002 betalar du ingen fastighetsskatt. Detta kan också vara aktuellt för dig om ditt småhus byggts om så mycket att det anses som nybyggt.

Småhuset ska då få ett värdeår som är det samma som det år som om- eller tillbyggnaden gjordes. Får småhuset ett annat värdeår leder om- eller tillbyggnaden inte till någon nedsättning av skatten.


 
Tack Claes, det där har jag inte hittat och läst tidigare! :D

Jag får nog ta mig i kragen, samla lite mod och ta och ringa herr Skattmas och fråga vad som gäller i vårt fall. ;D ;)
 
Hej,
Vi har precis byggt om- och till, från 60 m2 till 240. Av det gamla är det endast golvabjälkar, takstolar och väggregal allt annat är nytt. Trots detta har inte skattemyndigheten gjort annat än att jämkat värdåret, vilket inte ger någon skatteminskning. Vi har begärt omprövning och vill ha en tolkning av 8 kap 3§ men inte fått detta. Vi funderar nu på att överklaga till länsrätten, eftersom lagen ger utrymme för tolkningar. Finns det någon som har någon liknande erfarenhet, helst en positiv sådan!

/Cjon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.