Hej

Vi har köpt ett hus som byggdes 2013.

Vi har hela tiden misstänkt läckage på jordvärmeslingan pga konstanta påfyllningar.

Nu har vi konstaterat läckage och ser nu då vi tvistar med byggherren och säljaren att det inte finns något provtryckningsprotkoll inlämnat till kvalitetsansvarige.

Jag har för mig att det nu är något som är obligatoriskt att göra nu iaf vid installation?

När blev det obligatoriskt att provtrycka nya anläggningar? Mina googlekunskaper sviker mig.
 
Har aldrig hört att det skulle finnas något sådant krav från någon myndighet. Vi hade då inga sådana krav på oss från miljö eller bygg när vi borrade för 2år sedan. Entreprenören skall göra det om det finns med i kontrollplanen men då är det en intern kontrollpunkt för projektet.
 
R Robert-san01 skrev:
Har aldrig hört att det skulle finnas något sådant krav från någon myndighet. Vi hade då inga sådana krav på oss från miljö eller bygg när vi borrade för 2år sedan. Entreprenören skall göra det om det finns med i kontrollplanen men då är det en intern kontrollpunkt för projektet.
Ok, jag kan som sagt inte mycket om detta men jag frågar för jag ringde en annan jordvärmefirma igår för att höra om reparation av sagda läcka och han frågade direkt om det fanns något provtryckningsprotokoll och sa även att det nu är obligatoriskt att göra provtryckning innan drift och att han trodde att det även var det 2013 men han var inte säker samt att vi skulle ställa krav på säljaren/byggherren att producera ett sådant.
 
Det kan mycket väl vara ett krav på provtryckning i ex. branschregler. Men om inte kravet finns i kontrollplanen, så sparas inte resultatet.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
När jag googlar bergvärme och provtryckning får jag upp ett lokalt krav från Vara som anger att kollektorn skall provtryckas med 1,5x arbetstrycket. Men dessa krav är vid bervärme inom vattenskyddsområde.

Jag rekommenderar dig att ringa byggnadskontoret och miljöavdelningen i din kommun och fråga om de har några krav på provtryckning av kollektorn. Har de det kan du begära det av entreprenören.
 
Och vilken nytta skulle det vara med ett provtryckningsprotokoll ? Det är väl rätt ointressant att veta att det var tätt 2013, läckan har ju högst troligt kommit senare.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Inte ens säkert att läckan är i kollektorn. Kan vara inne i pumpen. Min Nibe har t ex ett standardfel med att en klämringsmutter spricker (på KB in mot kompressormodulen).
 
M MagHam skrev:
Inte ens säkert att läckan är i kollektorn. Kan vara inne i pumpen. Min Nibe har t ex ett standardfel med att en klämringsmutter spricker (på KB in mot kompressormodulen).
men då luktar det väl som ett större hembränneri runt pumpen. Då jag fick en spricka i mitt exp.kärl på kalla sidan så luktade det sprit i hela huset.

/LOB
 
L lob skrev:
men då luktar det väl som ett större hembränneri runt pumpen...
Jag märkte ingen skillnad på lukten :p
.
Skämt åsido, jo det känns, men inte så vansinnigt mycket som man kunde tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.