Jag har insett att det behövs högre temperatur i ugnen om pizzorna skall nå nya nivåer.
För att uppnå detta krävs det en ved, pellets eller gasoleldad ugn vad jag förstår.
Vad skall man då välja och vilket är egentligen bäst?

1. Köpa en färdig pizzaugn i plåt som till exempel denna.
https://www.grillkung.se/produkter/...ta72Ss-lrKVOrMBA4U05DHTvBY5shArhoC6CoQAvD_BwE

2. Bygga en egen i betong och eller tegel vilket många på detta forum redan har gjort.

3. Undersöka om det går att få igång bakungnen som finns i murstocken i källaren.

Var blir pizzan och brödet bäst och hur är det med åretruntbruk och förbrukning av bränsle?
När det gäller alternativ 3 så är åretruntbruk ett mindre problem. ;)
 
Ugnen du länkar till är inte enbart byggd av plåt, utan har eldfast keramik, både som golv och tak. Den fungerar utmärkt att göra pizza i. Pizza bakar du samtidigt som du eldar för fullt, ju varmare desto bättre. Bröd däremot, ska ha en jämn temperatur, under längre tid, och det är inte helt enkelt att uppnå i en sån ugn.

Att bygga en egen vedugn är såklart roligt, men det kostar betydligt mer än alternativ 1 eller 3. Du kan dock bygga något som funkar hyfsat för både pizza och bröd.

Att använda en "traditionell svensk" bakugn för att baka pizza i skulle tro är ganska svårt (jag har inte provat i verkligheten). De brukar ha ganska stor massa (plus att de ofta är byggda av vanligt tegel, snarare än eldfast tegel), så att nå 400+ grader i en sån är både svårt och troligen olämpligt på längre sikt.
 
Vermikulit är isolerande, eldfast tegel är värmehållande, och du behöver egentligen båda funktionerna om du ska baka bröd.

Kostnaden för "boll/vermikulit" är ju betydligt lägre, och fungerar bra för pizza, men något sämre för bröd. Det går snabbare att bygga, men är något mindre hållbar.

Att mura med eldfast tegel är svårare, det kostar mer och det kräver en del verktyg för att göra. Att bygga en kupol av fyrkantiga tegelstenar gör att alla stenar behöver kapas vilket man enklast gör med en "våt" stenkap med diamantskiva. Dammet som blir är inte nyttigt. En ugn av eldfast tegel väger mer, vilket ställer högre krav på fundamentet och markarbetet. i gengäld står den "hur länge som helst" så länge du håller vatten borta på¨vintern och undviker frostsprängning.

Sen är det ju trevligare att stå på uteplatsen och servera pizza, än nere i källaren .. :)

Har du blivit medlem på Forno Bravo än?
 
Har haft denna ett tag nu
https://ooni.se/products/uuni3
och är nöjd. Den eldas med pellets dock, lite bökigare än ved, eftersom det skall vara lövträd-pellets, men det finns ju att beställa på nätet.
Portabel utomhus pizzaugn på träbord med en okokt pizza redo att gräddas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Att mura med eldfast tegel är svårare, det kostar mer och det kräver en del verktyg för att göra. Att bygga en kupol av fyrkantiga tegelstenar gör att alla stenar behöver kapas vilket man enklast gör med en "våt" stenkap med diamantskiva
Mura en kopol är helt klart en utmaning, i alla fall för mig. :thinking:
Finns det alternativa former som fungerar bra, typ en tunnel eller något annat?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du blivit medlem på Forno Bravo än?
Jag har precis börjat att fördjupa mig i detta spännande forum. (y)

Litengubbe Litengubbe skrev:
Har haft denna ett tag nu
[länk]
Har du provat att baka bröd i den?
 
S Snorkeljohn skrev:
Mura en kopol är helt klart en utmaning, i alla fall för mig. :thinking:
Finns det alternativa former som fungerar bra, typ en tunnel eller något annat?


Jag har precis börjat att fördjupa mig i detta spännande forum. (y)


Har du provat att baka bröd i den?
Nej, misstänker att innerhöjden kan vara för liten för bröd. Det är inte mycket mer än en knapp decimeter i höjd, typ. Men till pizza är den toppen!
 
Det finns alternativa former ja, men inte om pizza är det viktiga. När man gör andra former så blir taket högre upp, vilket fungerar sämre för pizza...

Dessutom är eldfast tegel så dyrt, så ska du göra det, är det lika bra att göra det ordentligt... Jag fick eldfast tegel med en speciell form gratis, och gjorde en tunnel-form, söker du bland mina inlägg så hittar du bilder på den... Såhär i efterhand så blev det inte hundra bra, men den funkar...

Vad gäller uuni så är den designad för pizza, och har en begränsad mängd värmehållade material. Jag tror att det är svårt att baka bröd i den...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det finns alternativa former ja, men inte om pizza är det viktiga. När man gör andra former så blir taket högre upp, vilket fungerar sämre för pizza...
Det är pizza som är det primära, men bröd hade varit en trevlig bonus.
Dessutom är de flesta vedeldade pizzaugnar jag har sett runda och det finns säkert en anledning.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dessutom är eldfast tegel så dyrt, så ska du göra det, är det lika bra att göra det ordentligt... Jag fick eldfast tegel med en speciell form gratis, och gjorde en tunnel-form, söker du bland mina inlägg så hittar du bilder på den... Såhär i efterhand så blev det inte hundra bra, men den funkar...
Jag har sett en bild på din tunnelugn och det är mycket jobb med den formen också.
Fungerar det dessutom sämre är det givetvis bättre att satsa på en rund.

Sammanfattningsvis så står jag alltså inför följande val.

1. Att mura (eller köpa) en rejäl ugn som fungerar till både pizza och brödbak.
En rejäl ugn som ställs på plats en gång för alla.

2. Bara prioritera pizza och fortsätta att baka bröd i den vanliga elugnen.
I detta fall kan jag köpa en plåtugn (t.ex. Uuni) eller gjuta en enkel modell med värmekulit.

3. Köpa eller gjuta en enkel modell för pizza och sedan undersöka källarens bakugn för brödbak.

Alternativ 1 eller 3 känns givetvis mest intressant men även dyrare och innebär mer jobb.
Hur tänker ni kring mina val?
 
Att jag gjorde tunnelformen var enbart för att mina stenar hade en sån passande form... Jag har aldrig sett likadana någon annanstans, det hade ingen på forno bravo heller... :)

Hade jag haft en riktig bakugn i källaren hade jag satt fart på den som prio ett! :D

Sen hade jag köpt uuni och bakat pizza i...

(sen hade jag sparat ihop pengar till eldfast tegel och en våtkap, medan jag tränade in recepten på deg och sås i muskelminnet)
 
  • Gilla
Nils Jansson2
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Att jag gjorde tunnelformen var enbart för att mina stenar hade en sån passande form... Jag har aldrig sett likadana någon annanstans, det hade ingen på forno bravo heller... :)

Hade jag haft en riktig bakugn i källaren hade jag satt fart på den som prio ett! :D

Sen hade jag köpt uuni och bakat pizza i...

(sen hade jag sparat ihop pengar till eldfast tegel och en våtkap, medan jag tränade in recepten på deg och sås i muskelminnet)
Degen ja, den är värd en egen tråd...;)
Har vaskat ett antal pizzor i början när degen inte varit hundra, eller ja, när jag slarvat snarare. Men när man lyckas är det fantastiskt gott!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade jag haft en riktig bakugn i källaren hade jag satt fart på den som prio ett! :D
Jag undersökte detta lite för många år sedan men tyckte då att det var för mycket jobb och pengar.
Skorstenspipan behöver slammas om och takstolar behöver växlas av om jag minns rätt.
Fast det finns all anledning att ta ett omtag på detta och se vad som måste göras.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Sen hade jag köpt uuni och bakat pizza i...
Ja det är nog en bra början i vilket fall som helst och dessutom till ett förhållandevis lågt pris.
Den går dessutom snabbt och lätt att värma upp.

Tack för alla kloka svar och synpunkter i denna tråd, de är mycket värdefulla. :)(y)
Nu känner jag mig mycket tryggare i hur jag skall gå vidare.
 
  • Gilla
Ola K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.