Hej,

Har sedan en tid tillbaka planerat om hela gräsmattan på ca 250kvm, detta för att rulla ut nytt gräs.

Av bekvämlighetsskäl när det är dags för bevattning har jag införskaffat ny bevattningsdator, nya vattenspridare för stora ytor och diverse kopplingar så att jag skall kunna seriekoppla och vattna hela ytan samtidigt.

Men som vanligt möter man på patrull. Jag har ett flöde på endast 7-9 L per minut ut ut vattenkastaren. Den stora och nya vattenspridaren ska i den bästa av världar kunna förse 350kvm- men med mitt flöde och tryck bevattnar den på sin höjd 40kvm.

Kommer det bli någon skillnad om jag byter från 1/2 till 3/4 slang?

Jag är inte intresserad av några ändringar gällande VVS installationer eller liknande då systemet endast skall gå för fullt under etableringstiden.


Mvh
Hannes
 
Du behöver mäta tryck och flöde så nära vattenmätaren som möjligt, om du har kommunalt vatten. Först då kan man svara på om det hjälper att byta rören till vattenutkastaren. Börja med att kolla så att alla ventiler är fullt öppna, bland annat ventilerna före och efter vattenmätaren. Det är inte helt ovanligt att de står halvöppna
 
Har alltid upplevt dåligt flöde i huset men inte ansett det vara ett problem.
Utkastaren är helt ny och löper ut från nybyggd tvättstuga. Således inte aktuellt med ändringar för att öka flöde eller tryck innan utkastaren.
Alla ventiler och kranar är helt öppna.

Min egentliga fråga är om dimensionsändring av trädgårdsslangen gör någon som helt skillnad på hur vattenspridaren kastar, eller om detta enbart är slöseri med ytterligare pengar.
 
Mät flödet vid utkastaren. Koppla på slang och mät flödet. Jämnför och dra en slutsats.
 
H HannesBr skrev:
Har alltid upplevt dåligt flöde i huset men inte ansett det vara ett problem.
Utkastaren är helt ny och löper ut från nybyggd tvättstuga. Således inte aktuellt med ändringar för att öka flöde eller tryck innan utkastaren.
Alla ventiler och kranar är helt öppna.

Min egentliga fråga är om dimensionsändring av trädgårdsslangen gör någon som helt skillnad på hur vattenspridaren kastar, eller om detta enbart är slöseri med ytterligare pengar.
Hur lång slang har du? Hur är ditt bevattningssystem uppbyggt? Du kan inte räkna med att kunna vattna hela gräsmattan samtidigt utan får styra de olika zonerna med bevattningsdatorn. En lösning för att öka kastlängden på vattenspridaren är att montera en tryckstegringspump.
 
Ja, det är väldigt stor sannolikhet att 3/4 istället för 1/2 ger skillnad. Spridarna kan påverka rätt mycket också. Jag har tidigare provat Gardenas och Biltemas spridare som snurrar runt, åker tillbaka osv. Gardenas kräver mycket högre tryck än Biltemas. Biltemas vinner alltså väldigt där. Om du har problem med tryck eller flöde rekommenderar jag att du inte kör alla spridare samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.