Hej,

Bosch har lanserat en ny multisåg med nanoteknik såg, jag förstod inte exakt om jag ska vara ärlig därför frågar jag er som är experter vad ni tycker?

Jag är ingen snickare utan kommer använda den hemma några gånger per år för att såga IKEA träfiberskiva, plast och frigolit.

Tror ni den är bra för mitt ändamål? Den ser jätte häftig ut och verkar lätt att använda, det blir rakt och slät jämfört med en cirkelsåg som verkar inte ge så släta ytor och man måste vara duktig för få raka linjer.

https://www.bosch-do-it.com/se/sv/g...advancedtablecut-52-3165140887571-2577101.jsp
 
NanoBlade är alltså Boschs variant på en "minimotorsåg"-klinga.

Min första tanke är "varför"?
 
  • Bosch NanoBlade minimotorsåg med klinga och grönt handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag läste på en hemsida att multisågen är bättre om man vill såga saker som jag nämnde ovan, ikea spånskivor, plast och de. Har jag fel? Jag förstår inte vad du menar med en minimotorsåg.
 
Ungefär samma fråga kom upp för nästan två år sedan men det fanns visst inte så många kommentarer då heller. Men det finns en länk till en test i den andra tråden som om inte annat är ganska underhållande:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-nanoblade.305105/

Jag gissar att @Dan_Johansson menar "minikedjesåg" snarare än "minimotorsåg" vilket ju är just vad det är. Utan att själv ha sett den i verkligheten så är jag nog lite skeptisk men det går säkert att hitta lämpliga användningsområden där den fungerar bra. Plast och frigolit går säkert utmärkt men jag är lite tveksam till hur lämplig den är till träfiberskivor. Men till små uttag och liknande så kanske den är utmärkt. Handlar det däremot om att kapa en hel skiva så skulle jag nog hellre välja en lämplig sänksåg eller cirkelsåg. Jag är lite tveksam till om det går att få ett rakt snitt någon längre sträcka med denna.
 
Merin Merin skrev:
Jag läste på en hemsida att multisågen är bättre om man vill såga saker som jag nämnde ovan, ikea spånskivor, plast och de. Har jag fel? Jag förstår inte vad du menar med en minimotorsåg.
Nä, tekniskt sett är det ingen motorsåg, men själva sågfunktionen är samma. En kedja med sågtänder. Det verkar vara samma blad som i den bärbara sågen jag lade in en bild på, och den finns det en hel del information om på Youtube... Jag tror inte den gör sig överdrivet bra som stationär såg heller... "bladen" är ganska dyra och verkar slitas snabbt..
 
Jag såg en inte allt för smickrande utmärkelse om handsågen
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Tror en hederlig sticksåg är bättre. Gammal beprövad teknik som garanterat fungerar och med billiga blad för diverse olika material.
För att kapa skivor är ingen av dem speciellt bra
 
  • Gilla
Erik Bj
  • Laddar…
Okej vad tycker ni jag ska köpa då? Vill såga några träfiberskivor köpta från Ikea. Jag har först inställd på cirkelsåg men i min värld så såg cirkelsågen ut ha för stora taggiga tänder/blad medans multisåg en såg ut ha fina små blad då trodde jag den sågar finare. Som sagt är extremt nybörjare och bor i lägenhet så förvänta er inte jag ska bygga något hus detta är till små hobbygrejer. För övrigt kostade bordssågen 3000kr värt?
https://www.ikea.com/se/sv/p/komplement-insats-med-4-fack-ljusgra-70404026/
 
En billig cirkelsåg för då du behöver kapa skivor. Kör den mot en regel som en linjal så blir det rakt.
En sticksåg för när du behöver såga småsaker, göra urtag etc. Billigare än 3000kr
 
Ber om ursäkt, jag kollade inte länken i trådstarten utan gick på bilden som postades i andra inlägget. Men det är alltså denna såg som frågan gäller:
1244106
Men samma blad som i handsågen i första bilden. Jag är dock fortfarande något skeptisk.

När det gäller klingan på cirkelsågen så gäller det att välja rätt klinga för ändamålet. Det är inte alls säkert att originalklingan som följer med är lämplig till det du vill göra. Min uppfattning är att cirkelsågar ofta levereras med klingor tänkta för "byggsågning" snarare än finsnickeri. Men det finns ett otal varianter av klingor att välja på.
 
jac jac skrev:
Ber om ursäkt, jag kollade inte länken i trådstarten utan gick på bilden som postades i andra inlägget. Men det är alltså denna såg som frågan gäller:
[bild]
Men samma blad som i handsågen i första bilden. Jag är dock fortfarande något skeptisk.

När det gäller klingan på cirkelsågen så gäller det att välja rätt klinga för ändamålet. Det är inte alls säkert att originalklingan som följer med är lämplig till det du vill göra. Min uppfattning är att cirkelsågar ofta levereras med klingor tänkta för "byggsågning" snarare än finsnickeri. Men det finns ett otal varianter av klingor att välja på.
Ja precis! Tack för infon om klingan hade ingen aning. Vad tror du om klingan på bordssågen vad är den lämpad till?
 
T
Merin Merin skrev:
Okej vad tycker ni jag ska köpa då? Vill såga några träfiberskivor köpta från Ikea. Jag har först inställd på cirkelsåg men i min värld så såg cirkelsågen ut ha för stora taggiga tänder/blad medans multisåg en såg ut ha fina små blad då trodde jag den sågar finare. Som sagt är extremt nybörjare och bor i lägenhet så förvänta er inte jag ska bygga något hus detta är till små hobbygrejer. För övrigt kostade bordssågen 3000kr värt?
[länk]
Det är som jac skrev, viktigt att ha en fintandad klinga om du vill ha fina snitt. Den borddsågen du kollar på har samma typ av sågblad som den handhållna sågen som recenseras av Wranglerstar i klippen ovan och fungerar förmodligen lika illa - långsam sågning, mycket urslag/orena snitt etc. Ska man såg skivmaterial vill man såklart ha ett bra anhåll och det verkar inte finnas på den här sågen.

Titta hellre på en liten smidig cirkelsåg och komplettera med en bra fintandad klinga eller en annan bordssåg med klinga - inte den här typen av blad.
Ett litet och smidigt sågbord med kvalitet kommer du att ha nytta av, det här kommer du troligen bara svära över varje gång du ska använda det.
Bosch och DeWalt har små smidiga bord med precision, dock en hög prislapp, kanske en Scheppach, Einhell eller annat lågprismärke kan fungera om du är medveten om att de inte har så hög noggrannhet i inställningen på anhållet och du bara använder den sporadiskt till hobbygrejer. Räkna med att köpa en bra klinga till dem med.
 
Vill bara uppdatera ifall någon är också sugen på köpa sågen.

Är du ett proffs/snickare vet du redan nu att denna är inget för dig.

Är du en normal människa som aldrig snickrat typ och har pengar över så rekommenderar jag denna produkt starkt! Ett av mina absolut bästa köp, det tar längre tid att såga som alla säger, men vad gör det? Man snickrar inte varje dag. Snitten blir exakta, perfekta, knappt något damm, väldigt kompakt enkel design. Jag sågar mindre hobby saker med denna och de känns som skära med en smörkniv. 10 av 10.
 
  • Gilla
Sodeja och 2 till
  • Laddar…
Kul att du är nöjd. Kollade en youtubevideo och blev förvånad över hur fantastiskt långsam den är...
är helt övertygad om att du hade fått mycket bättre verktyg för samma peng om du köpt något annat, men är du nöjd så är det huvudsaken antar jag.
 
Jag var nyfiken nog att införskaffa en nanoblade, modell handsåg. Anledningen var att jag skulle såga upp en luftspalt i takfoten och letade efter en såg som det gick smidigt att komma åt med.

Takfoten är täckt med 45 mm tjocka reglar mellan takstolarna. Med hjälp av nanoblade gjorde jag en slits i mitten av takfoten i varje takstolsfack
och en på varje sida närmast takstolarna. Området där emellan sågade jag ut med en sticksåg. Sticksåg använde jag mest för att det gick snabbare
samt även för att inte slita på kedjan i onödan och dra ur nanoblades battteri.

Omdöme:

+ Nanoblade briljerar verkligen när det kommer till instick. Precis som en riktig kedjesåg är det bara att sätta nosen mot träet och trycka in den. Perfekt för att fortsätta såga med sticksåg. Det var också lätt att komma åt att såga rent i ändarna, närmast takstolarna. Bara göra instick och sedan svepa med nosen intill takstolen!

- Dessvärre hoppade kedjan av efter att hälften av facken var klara. Till att börja med var det inga problem att sätta på kedjan och fortsätta. Efter några ytterligare sågningar fläktes nosen upp allt mer och tillslut hoppade noshjulet av. Svärdet gav alltså upp innan kedjan var utsliten, trist!
Närbild av en nanoblade handsåg på OSB-skiva, med tydligt fokus på sågbladet och kedjan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En annan negativ grej är att batterierna till mina andra Bosch-verktyg inte passar till denna. Däremot kan det medföljande batteriet laddas i andra Bosch-prylars laddare.

Summering: Nanoblade passar inte för speciellt hårda tag, utan gör sig nog bäst för enstaka småjobb där precision är högsta prio. För min del skaffar jag väl ett nytt blad, men kommer bara att ta fram den lilla motorsågen i absoluta nödfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.