halloj...undrar lite om regler om ojordat och jordat. Har letat i starkströmsföreskrifterna men hittar inget.

att man inte ska blanda jordat och ojordat förstår jag, med argumentet att en ej jordad del(t.ex lampa) kan bli spänningsförande o sen har vi t.ex datorn som är jordad.

men om vi har ett ojordat rum med vattenelement finns så finns ju risken att man tar i elementet samtidigt som den "utsatta delen" är spänningsförande.

ett elelement som skall sättas in i ett rum som är ojordat är för mig säkrast att inte jorda. men vad säger reglerna om allt det här. kan nån hänvisa till starkströmsföreskrifterna?


kanske blev luddigt! men omn det e nån som fattar o kan hjälpa mig reda ut det så blir jag glad :)
 
Mikael_L
Jag har för mig att du ska köra ojordade element om elen i rummet i övrigt är ojordad.
Men jag hoppas någon som är mer kunnig snart kan rätta mig om jag har fel.

Men det känns logiskt att man inte ska vara omgiven av en massa jordade delar när andra saker ev kan bli spänningsförande. Men har man vattenelement kan man ju inte göra något åt det.
Kanske bl.a. därför det måste vara jordat överallt numera vid nybygge och stor renovering.
//ML
 
Jag har hört det också (bla. här ). Men samtidigt så anger många ellement leverantörer att det SKALL kopplas in i jordat uttag. Med tanke på att det tydligen är mer regel än undantag med stora läckströmmar i IR värmare så borde det kunna finnas liknande risker med vanliga ellement (liknande teknik) , och då är det inte kul om det saknas jord.
 
läckströmmar vart då? (lite suddig i huvudet på lördagsmorgonen :)...borde ju gå o hitta någonstans i föreskrifterna om det nu skulle vara så att man Får ha jordade element i ojordade rum. som hemapularen sa leverantörerna kan ju kräva att det finns jord för att det ska vara godkänt. man kanske ska ringa elsäkerhetsverket o fråga dom.
 
Har man elemnt med läckströmmar är det inte så kul med jordfelsbrytare och är det läckströmmar i elementet tycker jag att man ska skrota det eller lämna tillbaka, det SKALL inte vara några läckströmmar
 
S
Betr. vattenelement så är de inte jordade i den bemärkelsen även om de har närapå jordpotential.
 
Det framkom av en annan tråd här för ett tag sedan att IR strålare tydligen som regel har läckströmmar när de är nya. Beror tydligen på att isoleringen runt värmetråden (ofta keramikpärlor tror jag) tar upp fukt, och innan man drivit ut fukten så blir det läckströmmar (som tydligen ofta är stora nog för att lösa ut jfb). När jag hörde det så var min reaktion att det är obegripligt att de får säljas. För skulle man koppla in en sådan i ett ojordat uttag, och inte ha jfb, så är de ju livsfarliga.

Min kommentar högre upp var mot bakgund av det som sagts om IR värmare. Och att jag läst i bruksanvisningen på flera radiatormodeller att de SKALL kopplas i jordade uttag.
 
se där, olklove är i farten!

En spännande fråga det där, och ang vattenelementens potential så beror ju den lite på om kåken är potentialutjämnad eller ej, var det officiella jordtaget finns osv.

en variant är väl hederliga klass2-element dubbelisolerade dom får INTE jordas vare sig det finns jordning eller ej i rummet så är den frågan lös.
exempelvis ett såntdär "oljeelement" på hjul på classe, dom brukar vara dubbelisolerade om jag inte minns helt tokigt.

et klass1-element skall nog som sagts tidigare jords enl tillverkarens instruktion, och eftersom man inte får dra in jord i vissa kommplingar i ett ojordat rum så är det antagligen så att man inte får välja den elementmodellen.

men regler har sällan grund och stöd i förnuft och logik...
 
Och minst lika ofta saknar betraktaren av reglerna den kunskap och förståelse som gör reglerna vettiga
 
Mikael_L
Ett sätt att "lösa" det på är ju att helt enkelt byta till jordade uttag i hela rummet, sen är det definitivt fritt fram och jorda elementen... eller ??

Fördelen med detta är ju att då får man uppdaterat och fräscht elsystem i kåken (passa på och byt kablarna också, när man ändå använder en gammal som dragtråd!) som på sikt kanske både känns tryggare och dessutom höjer värdet på huset!

Nackdelen är ju..., tja kostnaden...
 
jo låter ju helt klart bäst att jorda allting...men kunderna brukar ju hålla i plånboken oftast....med all förståelse. känner mig dock inte mkt klokare än...men det kanske är så att, har vi inte jord och tillverkaren kräver det...fine..välj ett annat element!
 
Har kontrollerat detta med elsäkerhetsverket och de säger att man inte skall jorda elementen. Det har funnits två skolor om detta, en del installatörer har jordat elementen och en del har inte jordat. Själv gör jag vid utbyte samma inkoppling som det var gjort innan.

P3
 
  • Gilla
hulingen
  • Laddar…
Ja men gäller det verkligen om tillverkaren föreskriver att ellementet skall vara jordat?
 
Enligt elsäkerhetsbestämmelsen så är det så att är det jordat i rummet så skall allting jordas. (Gäller ej dubbellissolerat materiel).

I ojordade utrymmen får det ej införas jord.
Element som normalt jordas skall alltså inte jordas i en ojordat miljö. Detta är huvudregeln.
 
Och det är elsäkerhetsbestämmelserna som sätter ribban inte nån tillverkare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.