Är i faggorb att börja renovera en gammalt 50tals tegelhus. Källaren är idag snustorr. Inget har gjorts på över 20år där nere och ser är verkligen en källare.

Jag skall nu bygga ut och hela huset kommer att går igenom det som idag är i källaren, dvs förråd, tvättstuga, pannrum och syrum kommer att bli 2st sovrum, badrum, tvättstuga och teknikrum.

Skall ä då gräva upp på ena sidan utav huset för att göra en anslutning mot den nya delen så är det inte så stort jobb att gräva upp resten och göra ny isolering.

Jag vet inte om det idag är oisolerade platta. Men är ändå tvubgen att bila upp hela plattan för att få ner golvvärme då takhöjden inte är den bästa i källaren och vill minst ha 2.20.

Frågan jag då ställer mig är att bila upp allt ner till berg. Lägga makadam, dränering och pir isolering. Sedan gjuta in golvvärme och tillslut trägolv på. Syllisolering och gullfiber på plåtregel och sedan plyfa gips.

Utvändigt blir standard med 2lager podrän drop OS och asfalt mot sockeln.

Frågan är dock om jag överarbetar med att billa ut och isolera när jag vet att det är torr grund. Att bila ut 90mm istället och lägga golvvärme I det är betydligt mindre arbete är att bila/forsla bort 400mm.

Kommer dessutom att bygga nya tillbyggnaden uppåt där ev vatten kommer ifrån då tomten sluttar från norr mot söder.
Bifogar hur jag tänkte mig ifall hela plattan måste bort.
 
  • Illustration av en byggkonstruktion för husgrund med märkningar för makadam, dräneringsrör, PIR-isolering och flerskiktsväggstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär nu är jag igång och den stora frågan är ju som alltid. Behålla asfalten eller inte.

Då grunden är helt torr och det är inte fuktigt inomhus så tänker jag mig att max ta och slitsa asfalten för att sedan sätta 2st lager pordrän direkt mot asfalten.
 
  • Grund med asfalt och jord synlig vid pågående grävningsarbete för dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grop vid husgrund med asfalt och spade, övervägande att installera pordrän.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.