Jag har ringt och frågat "min" sotar(mästare) om just detta och han sa att skorstenen är typgodkänd, bräkningar och installation gjorda på rätt sätt så godkänner han det. Gissar att han i princip inte kan neka?
 
Såg att det skall vara OK att ansluta två eldstäder även till Schiedel Steel skorstenen.
 
Jag har två installerade i samma skorsten. Sotarn sa inte ett ljud om det då han var och provtryckte i höstas.
 
Hej

Jag har en murstock i mitt fritidshus där det bara är en rökgång som vedspisen är inkopplad på. Jag hade sotaren där för ett par veckor sedan för att provtrycka den och passade på att fråga om man fick ansluta en braskamin till samma rökgång. Efter att han hade provtryckt den och konstaterat att den var tät sa han att det var inga problem att sätta in en braskamin på samma rökgång. Den enda reservationen var att man nog inte skulle elda i båda eldstäderna samtidigt.
 
Hej

Är det nån som vet om det finns nån föreskrift om just det att installera en kamin i en redan använd rökgaskanal på en vanlig murad skorsten?

Har hört att det skall vara ett tätslutande spjäll på minst en av värmekällorna men skulle vilja ha riktiga fakta att ta till ifall sotarn sätter sig på tvären.
 
Jag skulle nog kolla med en kunnig murare innan jag pratade med sotaren. I synnerhet om du bor i Säter. ... Vi får ha två kakelugnar på en kanal med ett tätt spjäll emellan dem. Nu är ju de rökgaserna svalare än de flesta kaminers, vad jag vet. Vad är det för värmekälla den ska dela kanal med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.