Steeldragon
R Robert-san01 skrev:
Och då blir frågan än en gång. Finns det något mer prisvärt hus än ÄH på marknaden idag?
Mer prisvärt? Ja, antagligen.
Nöjer man sig med lite lägre kvalité/konstruktion och färre valmöjligheter kan det säkert vara värt sitt pris. Vill man ha högre standard och mer flexibilitet är det nog inte det.

Det beror på personliga preferenser. För mig skulle det inte vara värt sitt pris. Jag strävar efter en högre standard.
Men det har diskuterats i tråden. Mycket märkligt att ställa en sådan fråga mitt i diskussionen.
 
B JJByggkonsult skrev:
Att tänka på är att älvsbyhus har "torpargrund" med en avfuktare som installeras under huset. Under en tid provade dom även med fuktvakt, dvs en eller två värmeslingor i grunden son skulle värma upp luften så den sedan kunde ventileras ut.

Smålandsvillan har något dom kallar varmgrund.
Steeldragon Steeldragon skrev:
Givetvis. Precis som med allt annat så får man det man betalar för.

De "dyrare" leverantörerna använder sig i många fall t.ex. av Elitfönster, där Älvsbyhus har Polarfönster.
Kök kommer från Ballingslöv/HTH där Älvsbyhus snickar något eget. Inte nödvändigtvis sämre, men med de förstnämnda vet man att de håller bra kvalite.
De dyrare husen har i många fall bättre isolering och konstruktion, vilket ofta leder till lägre energikostnader.

Sen har du flexibiliteten. Vad jag vet erbjuder Älvsbyhus sina modeller i katalog, punkt. Hos de "dyrare" kan du göra justeringar efter egna önskemål. Man har ju ofta personliga preferenser på hur man vill att saker ska se ut och vara placerade.

Är det ett dåligt val? Det beror ju på vad du är ute efter.
Själv skulle jag aldrig nöja med med ett "budgethus". Det är ju ändå ens hem det handlar om. Där du kommer bo ett antal år eller kanske resten av livet? Att spara in på sitt husbygge känns väldigt dumsnålt.
Med det sagt är inte alltid de allra dyraste bäst. Det gäller att titta runt och jämföra. Men hittar du något för flera 100 000 billigare behöver du ju fundera på om du kan nöja dig med de lösningarna de har snålat in på.
Jag tycker 1.7 miljoner låter dyrt och ännu dyrare då är det överpriser. Vad jag har sett så brukar det nästan aldrig vara nå bra kvalitet i sådan där hus. Billig isolering, mycket spånskivor och annat billigt skivmaterial. Enklast möjliga lister och liknande. Och sen om dom inte klarar av att bygga en riktig torpargrund, utan måste ha värme eller avfuktare i grunden, då är det felkonstruerat. Sådan hus är inget att lägga pengarna på.
 
Och hur bygger du en riktig torpargrund ? Jag får en känsla av att du inte riktigt vet vad du pratar om :thinking:
 
  • Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
I ett modernt Älvsbyhus har du betydligt varmare golv än ett normalt 70 talshus, det är ju betydligt bättre isolerat idag så det säger sig självt lite.

Sen med besparingen så har golvvärme något högre förluster ner i marken än om du kör med element vid samma isoleringstjocklek så jag tror faktiskt skillnaden generellt sett är försumbar.
Är det golvkallt så ökar man värmen, samt att värmepump går betydligt bättre mot en lågtemp system typ golvvärme, samt att man slipper elementen..
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Men i moderna hus får man inte kalla golv, inte ens om man har element ;)
Ps
Jag har varit med och byggt 2 Trivselhus med ett golv av slipad betong och golvvärme. I bägge husen är det lite "problem" med trögheten i golvvärmen för det tar ca ett dygn innan golvet har nått "rätt temperatur vid väderomslag. så endera blir det lite kallt eller så blir det lite varmt. Så det är inte bara fördelar med golvvärmen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikaelzii och 1 till
  • Laddar…
F
E elmont skrev:
Men i moderna hus får man inte kalla golv, inte ens om man har element ;)
Ps
Jag har varit med och byggt 2 Trivselhus med ett golv av slipad betong och golvvärme. I bägge husen är det lite "problem" med trögheten i golvvärmen för det tar ca ett dygn innan golvet har nått "rätt temperatur vid väderomslag. så endera blir det lite kallt eller så blir det lite varmt. Så det är inte bara fördelar med golvvärmen.
Jag har flytande golv med värmeplåtar i aluminium i spårfräst EPS. Jag tror den är nog så snabb jämfört med element. Den bryter köldbryggan från syllen med....
 
Du får en helt annan cirkulation i rummet med element som effektivt motverkar "kalla" golv.
Jag skriver väl än en gång, i moderna hus får man inte kalla golv om man har element.
 
Undrar varför ”alla” då har golvvärme i nya hus..?? Bara att slippa elementen är stor vinst, jag har då aldrig känt tröghet, då har man ställt in systemet fel..men gillar man Älvsbyhus så slipper man golvvärme, och valet blir enkelt..
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och hur bygger du en riktig torpargrund ? Jag får en känsla av att du inte riktigt vet vad du pratar om :thinking:
Först kolla markens förutsättningar. Sen isolera den så men minimerar kondensen. Och ha fuktbuffrande material på trossbotten, eller helst på båda sidor om trossbotten och som tål fukt förstås. Sen isolering som tillåter fukten att vandra och inget golv som hindrar fukten från att vandra uppåt.

Miniralull gör då att fukt kan stängas in mellan trossbotten och isoleringen men mögel som följd.

Hur gör du själv en bra torpargrund?
 
En tät och isolerad kantbalk, plast folie och betongtäckmatta eller annan isolering på marken samt en liten avfuktare eller en värmekabel (typ Trygghetsvakten) som styrs av en hygrostat. Då ruttnar och möglar det inte som det hade gjort på mitt g:a hus.
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Om man skulle våga sig på att återgå till frågan TS nämner i första inlägget: ”vad finns det för likvärdiga firmor och husmodeller på marknaden?”

Någon som har lite seriösa förslag där? Vad är ett vettigt alternativ till att bygga Älvsbyhus ”Linnea”, som inte innebär beställa byggmaterial i polen eller skaka fram några hundra tusen till?
 
  • Gilla
Perry Mason och 2 till
  • Laddar…
F
S snoddas2 skrev:
Om man skulle våga sig på att återgå till frågan TS nämner i första inlägget: ”vad finns det för likvärdiga firmor och husmodeller på marknaden?”

Någon som har lite seriösa förslag där? Vad är ett vettigt alternativ till att bygga Älvsbyhus ”Linnea”, som inte innebär beställa byggmaterial i polen eller skaka fram några hundra tusen till?
Smålandsvillan. I princip samma grundpris men det tillkommer en slant för grunden som jag TROR ingår i Älvsbyhus.
 
F fsn skrev:
Jag har flytande golv med värmeplåtar i aluminium i spårfräst EPS. Jag tror den är nog så snabb jämfört med element. Den bryter köldbryggan från syllen med....
Har du garage under också?
 
erfarenheter av mjöbäcksvillan? deras first serie verkar ganska prisvärd och där är det betongplatta med golvvärme, likvärdigt hus där kostar ca 2miljoner, men kanske kan vara värt dom 300tusen att slippa element och att bygga för att slippa framtida problem som krypgrunden har i förhållande till platta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.