Ska till och göra om lite i köket samt färdigställa småsaker i huset och håller på och boka in möten med hantverkare.
Hade en lite firma, enmansbolag, på besök igår som frågade om jag ville ha löpande eller fast pris.
Har bara gjort stora saker hittills på huset så som totalrenovering badrum m.m. Och där fått offerter på fast pris.

Det som ska göras nu är att byta bänkskivor, kakel, diskho, spishäll, köksfläkt och montera nya spottar i köket.
Utöver det så vill vi sätta upp lister på nyinsatt ytterdörr invändigt samt ev. byta en toalettdörr inkl karm.

Så det är lite olika saker som ska göras och i min lilla värld så känns det svårt att få ett fast pris på detta. Kanske med +-10% på offerten.

Så ska man välja löpande eller fast pris med +-10% enligt ÖK?
Om man väljer löpande, vad skulle det rimligtvis ta i antal timmar att göra dessa jobb för en erfaren firma?

Hade gärna gjort allting själv men har varken tid eller ork just nu.
 
Jag har funderat mycket på det där.

Fördelar med fast pris som jag ser det:

- Du vet vad det kommer att kosta i förväg
- Du behöver inte bli irriterad på hantverkare som kommer sent, åker och fikar, kollar på sin mobil och åker och hämtar material stup i kvarten
- Det är lätt att jämföra priser mellan olika hantverkare

Nackdelar med fast pris:

- Du får betala för de där överraskningarna som kunde dyka upp, även om de aldrig dök upp i form av ett påslag på 20-30% på priset
- Om du inte har specificerat exakt hur arbetet ska utföras kommer du att få den snabbaste enklaste lösningen som är billigast/snabbast för hantverkaren.

Fördelar med löpande räkning:
- Du betalar vad det kostar, sannolikt ett lägre pris, förutsatt att hantverkaren är ärlig och seriös

Nackdelar med löpande räkning:
- Du måste hålla koll på timmarna
- Dyker det upp en överraskning under arbetets gång så betalar du för att åtgärda den. (å andra sidan är det vanligt att hantverkaren ändå försöker få mer betalt om ni hade haft ett fast pris).

Min teori är att om du känner hantverkaren och har jobbat med denna tidigare så är det bättre med löpande räkning. Ibland kan man dock tro att man känner någon, men så gjorde man inte det i alla fall, människor förändras, saker händer osv.
 
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Problemet för mig är att den byggfirma jag tidigare anlitat och jag varit väldigt nöjd med, har inte tid att hjälpa mig med ett "litet jobb".
Så nu är jag tvungen att ta in någon som är okänd för mig. Kan inget annat än att försöka hitta recensioner osv på dom om det finns något.

Känner att även om man väljer löpande så borde man kunna få en uppskattning på tidsåtgången för jobbet av firman man har hemma.

Personligen hade jag som sagt gjort det själv, kanske blivit klar på 2-3 dgr om jag jobbar 7-8 timmar om dagen, med köket. Men med jobb, familj, träning osv så finns inte tiden just nu.
 
Du ska även tänka på att du troligen överskattar din förmåga när du bedömer tidsåtgången.
Låt hantverkaren jobba på löpande men med ett takpris, då slipper du en allt för stor överraskning.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Varför inte lägga ut jobbet på offerta?
 
Tsukumono Tsukumono skrev:
Varför inte lägga ut jobbet på offerta?
Det har jag gjort för ca 1 vecka sedan och fått 1 st svar.
Det var från den snickaren som var på plats igår hemma och gick igenom allt och frågade hur jag ville ha priset.
 
Ja är väldigt nyfiken vad menar du igentligen med ”fast pris med +-10% enligt ökk” ??
 
Begär ett ungefärligt pris. . då får det max överstiga 15% från det sagda priset
 
  • Gilla
Fiano1 och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Ja är väldigt nyfiken vad menar du igentligen med ”fast pris med +-10% enligt ökk” ??
Det jag menade med det var som jag haft några gånger tidigare.
Man får en offert som säger 10.000:-. Men får max överstiga den offerten med 10%.

Har haft så på senaste renoveringar och det har fungerat väldigt bra.
Senaste renoveringen av fasaden så blev dom färdiga 2 dagar tidigare och därmed drogs det av 5% av offerten som dom gav mig.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
J Jockose skrev:
Det jag menade med det var som jag haft några gånger tidigare.
Man får en offert som säger 10.000:-. Men får max överstiga den offerten med 10%.

Har haft så på senaste renoveringar och det har fungerat väldigt bra.
Senaste renoveringen av fasaden så blev dom färdiga 2 dagar tidigare och därmed drogs det av 5% av offerten som dom gav mig.

Ah okidoki då förstår jag :)
 
We have gone both ways. Once hired a painter on a fixed price and he did an utter crap job- knew that he had the job so no real reason to make it good. That’s the biggest risk with fixed price. Our neighbors had their bathroom redone with fixed price and the company did a pretty poorly job.

Also hired some outdoor stone laying on a fixed price and it came out excellent (but expensive) - was actually not as much work as they thought.. Have hired the same company many more times on rolling contracts and have always been pleasantly surprised at the low cost.

If you want quality, then I think that rolling is better. There is no incentive for them to do a rushed job.

But finding a company that you trust is the most important thing.

I like the idea of a rolling price with a cap, at least until you get to know and trust a company. Takes away the incentive to rush but also protects you.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag föredrar fast pris. Ungefär som du köper ett par skor på nätet, du vet priset och bedömer kvalitén på vad du ska få. Blir kvaliteten långt ifrån vad du tänkt dig är det viktigt att det finns tydligt överenskommet vilken kvalitet du beställt. Blir kvalitén ok och det gick mycket fortare än du räknat med - du har fått vad du beställde och tyckte var ett ok pris. När ställer du frågan vad det kostar att tillverka skorna?
Jag lät lägga om ett papptak, hade räknat med ca en dag för en hantverkare, 2-3 dagar för mig. Han var klar på ca 4 timmar hos mig (sedan kommer restid, att skaffa prylarna ta hand om skräpet m.m.) Men jag tyckte det var värt priset att slippa göra det själv och var nöjd med jobbet, så alla är glada.
Rörligt skulle jag bara ta om jag hade gott om pengar och ville kunna komma med ändringar under tiden.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Tvär är det så att lämnar man ett fast pris och jobbet går bättre än väntat vill kunden att man ska gå ner i pris och dela på förtjänsten. Om det däremot tar längre tid än kalkylerat så tycker kunden att man får skylla sig själv och vill inte på nått vis betala lite mer och dela på förlusten.
 
  • Gilla
AG A och 10 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Jag föredrar fast pris. Ungefär som du köper ett par skor på nätet, du vet priset och bedömer kvalitén på vad du ska få. Blir kvaliteten långt ifrån vad du tänkt dig är det viktigt att det finns tydligt överenskommet vilken kvalitet du beställt. Blir kvalitén ok och det gick mycket fortare än du räknat med - du har fått vad du beställde och tyckte var ett ok pris. När ställer du frågan vad det kostar att tillverka skorna?
Jag lät lägga om ett papptak, hade räknat med ca en dag för en hantverkare, 2-3 dagar för mig. Han var klar på ca 4 timmar hos mig (sedan kommer restid, att skaffa prylarna ta hand om skräpet m.m.) Men jag tyckte det var värt priset att slippa göra det själv och var nöjd med jobbet, så alla är glada.
Rörligt skulle jag bara ta om jag hade gott om pengar och ville kunna komma med ändringar under tiden.
Jämförelsen haltar eftersom med skorna kan du inspektera resultatet i förväg och bestämma dig för om det är värt pengarna, till och med prova. Skillnaden på att köra hantverkstjänster och varor är just att du inte i förväg vet resultatet, inte utan stor kunskap och erfarenhet av branschen och vad som anses ”hantverksmässigt”.

Fördelen med löpande är också att man kan ställa högre eller lägre krav allteftersom men man måste ha koll på att varje timme kostar. VILL man betala mer kan man få listerna riktigt snyggt gerade, skåpen monterade rakt och vågrätt, klinkersen kapade på ett snyggare men mer tidskrävande sätt, hålen i kaklet till uttagen uppsågade med diamanthålsåg och inte bara avknäckta med en tång osv. Ska man ha fast pris måste varenda detalj som inte av just den hantverkaren i just den staden anses vara standard specificeras i förväg, eller betalas dyrt för. Då har man dessutom redan betalat 20% marginal för hantverkaren ska ta risken.

Förutsätter dock att man har hantverkare som har lite moral, inte hänger på Ahlsell o fikar ett par timmar om dagen, har mobilen stängd eller drar av tiden osv.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har funderat mycket på det där.

Fördelar med fast pris som jag ser det:

- Du vet vad det kommer att kosta i förväg
- Du behöver inte bli irriterad på hantverkare som kommer sent, åker och fikar, kollar på sin mobil och åker och hämtar material stup i kvarten
- Det är lätt att jämföra priser mellan olika hantverkare

Nackdelar med fast pris:

- Du får betala för de där överraskningarna som kunde dyka upp, även om de aldrig dök upp i form av ett påslag på 20-30% på priset
- Om du inte har specificerat exakt hur arbetet ska utföras kommer du att få den snabbaste enklaste lösningen som är billigast/snabbast för hantverkaren.

Fördelar med löpande räkning:
- Du betalar vad det kostar, sannolikt ett lägre pris, förutsatt att hantverkaren är ärlig och seriös

Nackdelar med löpande räkning:
- Du måste hålla koll på timmarna
- Dyker det upp en överraskning under arbetets gång så betalar du för att åtgärda den. (å andra sidan är det vanligt att hantverkaren ändå försöker få mer betalt om ni hade haft ett fast pris).

Min teori är att om du känner hantverkaren och har jobbat med denna tidigare så är det bättre med löpande räkning. Ibland kan man dock tro att man känner någon, men så gjorde man inte det i alla fall, människor förändras, saker händer osv.
Mycket bra redovisning för den som inte är i byggsvängen eller haft med entreprenörer att göra. Dock är det så, att det är mycket svårt att speca och få med allt!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.