Närbild av ett rör med en plugg och synbart rost och läckage, som orsakar avloppslukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inspektionskamera bild av ett pluggat avloppsrör med potentiell läckageorsakande skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag renoverade badrummet första gången, för 35 år sedan, pluggade jag en avloppsluftning som gick upp efter väggen inne i badrummet och upp genom taket. Röret var grovt och fult, så jag tog bort det och satte dit en vanlig luftningsbackventil inne istället (som man brukar göra).
Det har fungerat bra under alla år, men sedan en tid har vi känt en avloppslukt inne. Jag kollade om det var något galet vid pluggen, och vid inspektionsluckan vid pluggen känns det tydligt att det är härifrån lukten kommer.
Det är väldigt trångt att komma åt. (det är vattenrör ivägen framför det pluggade avloppsröret). Jag får lagom in en inspektionskamera och kan ta de bilder jag postar här. Pluggen pekar uppåt och är nertryckt i röret, så det finns ca 2 cm kant av röret ovanför pluggen. När jag fyller på med vatten ovanpå pluggen (jag får in en smal slang) rinner det ner i röret. Alltså har det blivit ett läckage mellan pluggen och röret (gissar att röret rostat) och det är säkert där avloppslukten sipprar ut. Eftersom det bara är luft i röret tänkte jag hälla på någon form av tunnflytande tätningsmassa ovanpå pluggen (så tunnflytande att den kan rinna i en slang).
Vilken typ av tätning kan vara lämplig för detta?
Det går tyvärr inte att komma åt för att göra rent innan, men jag är beredd att prova allt istället för att riva upp ett relativt nylagt klinkergolv för att komma åt bättre. Jag vet att man borde göra detta ”ordentligare” men jag är som sagt inte beredd att riva upp ett fint badrum utan att prova allt annat först.
 
Staffans2000
Spontant kommer jag på några möjligheter. Kokt/rå linolja, Fernissa, utspätt kontaktlim eller kanske varm honung. Det bör vara något som inte stelnar helt i alla fall.
 
Tack för tipsen!
Dock har jag redan beställt denna elastiska gjutmassa, som är väldigt tunnflytande i några minuter efter det att man blandat den.
https://www.ebay.com/itm/Low-Odour-...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2648
Den har då Mpa/s 50 (vatten= Mpa/s 1, mjölk=Mpa/s 3, olivolja=Mpa/s 80 osv.).
Vi får se hur det går när jag får hem den. Jag får väl prova dina tips om det inte funkar.
Dock provar jag nog inte med honungen, vi har råttor så det räcker ändå..........
 
Funkade fint att gjuta med denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.