Någon som har nåt att säga om den?

Kanske finns trådar om den men fatta inte sökfuntionen... :-[
 
Verkar vara en rejäl panna, väl i klass med Solo innova 30. Fiffigt med det koniska vedmagasinet som minskar risken för stopp. Sedan finns det lambdastyrning för en rimlig peng.
 
Vad innebär en rimlig peng och vad ingår förutom sonden? Jag hittar ingen info om detta på effectas sida.

Eftersom man reglerar primär- och sekundärluft manuellt på denna panna måste det väl till någon reglering för dessa?
 
Tror det sitter två rattar till det på framsidan men vet ej helt säkert.
Är det positivt eller negativt med manuell justering? Därför den är lite billigare?
Är de något man måste pilla på då och då?
 
Det som är positivt med manuell inställning är nog att det är mindre som kan krångla.

I teorin tycker jag att det inte borde vara möjligt att få till en "optimal" förbränning under hela eldningsförloppet med manuella spjäll men jag kanske har fel?

Under uppstartsfasen och slutfasen tycker jag att det borde vara en fördel om pannan själv kunde reglera lufttillförseln efter behov och det kanske också görs med fläkten i pannan?
 
De flesta pannor har väl också manuell inställning av primär- och sekundärluft.

Den enda som jag hittat med denna automatik är Künzels Biturbo BT men där tycker jag inte den ökade verkningsgraden är värd priset.
 
Senast jag pratade med Effectas VD så har jag för mig att lamdastyrningen skulle kosta i storleksordningen 3-5000 extra. Det kan jämföras med Baxis styrning till Innovan som kostar i storleksordningen 15000.

En optimalt inställd panna med jämn vedkvalitet funkar nog lika bra men manuella spjäll, men blandar man olika typer av ved blir det svårare att ställa in manuellt. Och under upp- och nedeldning så krävs helt aldra inställningar än under full drift. Vem går och skruvar på spjällen manuellt i de lägena?

Ska tilläggas att jag bara talar rent teoretiskt, men jag räknar med att installera en sån här panna inom de närmaste månaderna.
 
Hur länge har lamdastyrningen varit "på gång" till woddy? 5år?

Baxis styrning är invecklad som tusan. Den styr laddpumpar cirkpumpar mm
När jag pratade med dom så funderade dom lite på att göra någon enklare modell.
 
Vi har en Effecta Woody med lambdastyrning. På den finns det inga rattar på framsidan, inställningen av primär och sekundärluft sker helt automatiskt. Primär och sekundärluftsspjällen justeras i princip hela tiden för att hålla CO2-halten i röken på en konstant nivå. Vi har en utvärderingsmodell av pannan, som kostade ungefär som den gamla pannan. Jag har iofs inte det specifierade priset på pannan, men hela offerten på pannbytet landade på samma siffra som en Baxi Bonus 30. Då fick vi betydligt mer för pengarna tycker jag. Skulle ha köpt samma panna igen, men troligtvis valt ett öppet system istället, gillar inte riktigt det här med tryckkärl och tryckvariationer, men det beror ju inte på pannan direkt.
 
Det där med fem år kan nog stämma på ett ungefär. För två år sedan när jag försökte köpa en testmodell så hade de helt plötsligt slutat tillverka den. Om jag inte minns fel så berodde det på att de sålde en tidig modell till en motorutvecklare på SAAB, och han blev så intresserad att han kom med en massa förslag som ledde till att de designade om styrningen. I vilket fall som helst så fick jag ingen panna den hösten, och förra hösten var ju det här med bidraget för konvertering från olja på gång så jag väntade ytterligare. (Bara för att bli gruvligt besviken när det bara gällde pellets). Men nu ska det förhoppnigsvis bli av.

Principdiskussionen kan jag ha viss förståelse för, men en modern vedpanna är ju i alla fall så avancerad att några prylar till inte borde ställa till med allt för mycket problem. Men är man riktig puritan så kör man väl men självcirkulation och självdrag så att man blir helt oberoende av elverket.
 
Är det keramik i en Woody?
 
Ja, det är en helt normal modern vedpanna med omvänd fläktstyrd förbränning och keramik. Mer info finns på http://www.effecta.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.