Sju mäklarföretag går ihop för att starta en "Hemnet-dödare".

Du kan läsa artikeln här: Hemnet får ny konkurrent
 
Det där är som när bilföretagen skulle skapa en konkurrent till blocket.

Det svåra är att folk är vana att gå in på samma sdtälle där allt finns. Hur många har inte vant sig med Hemnet
Och det är ju inte så att det kommer bli billigare eller bättre för säljaren. Det handlar om att mäklarna vill ha pengarna själva.

Men BH får gärna kontakta den där nya sidan och fråga på exakt vilket sätt detta blire bättre för säljare/köpare. På riktigt :)
 
  • Gilla
olleg07 och 1 till
  • Laddar…
Fast bytbil.com är jättebra. Ingen blocketdödare, men väldigt bra om man inte vill handla från privatpersoner. Kanske kommer Bomero hitta en nisch? Men om Bomero blir relevant blir det såklart trist för säljaren som måste betala annonsering på två ställen.
 
I itisasitis skrev:
Fast bytbil.com är jättebra. Ingen blocketdödare, men väldigt bra om man inte vill handla från privatpersoner. Kanske kommer Bomero hitta en nisch? Men om Bomero blir relevant blir det såklart trist för säljaren som måste betala annonsering på två ställen.
Menade inte bytbil. Det är INTE bilföretagens sida

WAYKE är den sida som de betalar en miljard för att konkurrera ut blocket med.
Vilket har lyckats så bra att jag (som gillar kolla bilar) är tvungen att googla varje gång för jag glömmer bort vad sidan heter :D
 
  • Haha
PellePeps
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det där är som när bilföretagen skulle skapa en konkurrent till blocket.

Det svåra är att folk är vana att gå in på samma sdtälle där allt finns. Hur många har inte vant sig med Hemnet
Och det är ju inte så att det kommer bli billigare eller bättre för säljaren. Det handlar om att mäklarna vill ha pengarna själva.

Men BH får gärna kontakta den där nya sidan och fråga på exakt vilket sätt detta blire bättre för säljare/köpare. På riktigt :)
Fast i detta fallet kan väl mäklarna välja att endast annonsera på sin egna sida? Man behöver inte gå genom ett bilföretag för att sälja en bil, men att sälja en bostad utan mäklare är ju mycket ovanligare.
 
Sämre översikt = bättre för konsumenten?
Snart samarbetar de väl med Ahlsell.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det där är som när bilföretagen skulle skapa en konkurrent till blocket.
Största problemet med den är att ingen kommer ihåg vad sidan heter eller associerar namnet till bilförsäljning.
 
H Huzzbutt skrev:
Sämre översikt = bättre för konsumenten?
Snart samarbetar de väl med Ahlsell.
Det kostar mycket att annonsera på hemnet, men en konkurrent blir det billigare för säljaren.
 
ådal ådal skrev:
Det kostar mycket att annonsera på hemnet, men en konkurrent blir det billigare för säljaren.
Är du säker på det. Har du sett dersa prislista?
De vill såklart ha pengarna hemnet tar för annonsen själva.

Visst har vi en monopolsituation i Sverige för bostäder. Men det är otroligt enkelt för en köpare att idag se vilka hus som legat ute länge. Skilja ut nyproduktion. Söka efter produktionsår med mera.

Saker som jag vet att mäklarna är skitsura över då de inte alltid får den maximering av visningar som de vill (på svårsålda objekt).

Min "lilla" mäklare som sålde min lägenhet sa att Hemnet har sina utmaningar. Men det bästa är att en liten mäklare syns lika mycket som de stora kedjorna.
Så en sida av de stora kedjorna kommer garanterat fokusera på att göra det ägarna vill. Dvs maximera deras "trygga" (men dyra) varumärken
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Fritt från minnet kostar det runt 1500 spänn att få upp huset på Hemnet vid försäljning. Satt i relation till mäklarkostnader på 50-60 tusen känns det rätt försumbart att kunna spara kanske 500.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Men är hemmet egentligen dyrt med tankespår exponeringen det ger? Jag har för mig att det kostat strax under tusenlappen när vi sålt våra lägenheter, det kanske är dyrare för hus.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vad kostar det för att få annonsen på Hemnet? När vi sålde vår bostadsrätt 2015 betalade vi 1000 kr till hemnet, total mäklarkostnad var på över 50” kr. Tycker inte att hemnetsavgift är så stor men det kanske fanns fler kostnader som inte jag betalade direkt utan indirekt i mäklarkostnaden.
 
Jag använder Booli när jag kollar på hus, så vad är skillnaden nu på hemmet dödaren,hemnet och Booli?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
För ett femtontal år sedan (kanske mer) visste ingen vad Google var. Vem använder Netscape eller MSIE idag? Fast, blocket finns och lever, Tradera likaså. Ska man slå sig in så behövs mycket pengar och uthållighet såvida man inte har något unikt att erbjuda.
 
ådal ådal skrev:
Det kostar mycket att annonsera på hemnet, men en konkurrent blir det billigare för säljaren.

Man betalar för räckvidden.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.