Hej,

Efter ett par år av översådd med gräsfrö så har nu gräsmattan börjat bli tjock och fin.
Nästan som att gå på en madrass.
Tät gräsmatta fotograferad uppifrån, med några liggande grässtrån och synlig sko i nedersta delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dock börjar jag se att gräset ligger på en del ställen och robotgräsklipparen får kämpa på en del partier där gräsmattan verkar extra tjock.

Dessa bilder togs från ett av dessa ställen där gräsmattan är som "tjockast":
Tjock, välansad gräsmatta med ett parti där gräset är platt och gulnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tät och frodig gräsmatta med några plattade, gulnande områden som behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjock gräsmatta med synligt plattat område och en hand som pekar på det aktuella stället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brukar hålla gräsmattan runt 4 cm men vid detta tillfälle har jag klippt ner den till 3 cm den senaste veckan pga att jag troligtvis tänkt att lufta den med en vertikalskärare.

Undrar då om ni har några ideér angående varför gräset blivit som det blivit på dessa ställen och om jag tänker rätt i att vertikalskära?

Tack på förhand för era svar.
 
Vertikalskära gör man ju bland annat för att bli av med "thatch", och således lufta gräsmattan. Men rötterna klyvs väl också vertikalt, vilket på sikt ska ge en ännu tätare gräsmatta, så vitt jag förstår. När är gräsmattan planterad och när vertikalskar du senast (om alls någon gång)?
 
M mossmasaker skrev:
Vertikalskära gör man ju bland annat för att bli av med "thatch", och således lufta gräsmattan. Men rötterna klyvs väl också vertikalt, vilket på sikt ska ge en ännu tätare gräsmatta, så vitt jag förstår. När är gräsmattan planterad och när vertikalskar du senast (om alls någon gång)?
Vi skaffade detta hus och gräsmatta för 6 år sedan. Sedan dess har jag endast toppdressat och stöddsått.

Ingen verikalskärning med andra ord.
 
Då tror jag att det är hög tid för en vertikalskärning. Här i Skåne har det varit torrt, så nu är ingen bra tid för vertikalskärning här i alla fall. Jag skulle vänta till hösten och göra det. Regnet hjälper då också till att vattna vid efterföljande stödsådd. Det går ju att vertikalskära utan att stödså, men då vertikalskärning brukar rycka med även en hel del önskat (levande) gräs så brukar det vara nödvändigt.
 
  • Gilla
andreasli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.