F
S snoddas2 skrev:
Det är väl det som är grejen, man prioriterar olika. Om TS kan bygga säg 300 000 billigare med Älvsbyhus än med en konkurrent. Vad kan pengarna användas till? Stoppa in pengarna i en indexfond på 30 år till pensionen? Köpa en ny bil? Sparar till barnens första lägenhet? En drömresa jorden runt?

Är det värt att avstå för att få en kåk med platta på mark med golvvärme eller vad man nu prioriterar? Kanske, det är ju upp till var och en.
Tror det är väldigt få som bygger ett hus och SEN väljer att lägga 300k i en index fond. Det handlar nog snarare om 300k mindre i lån. Eller.... lånelöftet är maxat, markarbetet blev lite dyrare än vi tänkt oss och nu har vi inte en krona kvar till att göra iordning trädgård eller köpa nya möbler.
 
  • Gilla
Perry Mason och 2 till
  • Laddar…
F
E elmont skrev:
Det största problemet (för väldigt många) med att bygga tex ÄH är att med ett ÄH kan man inte glänsa för sina bekanta, för vem blir imponerade av ett billigare alternativ. Har man inte det behovet så är ÄH ett utmärkt alternativ som uppfyller alla grundbehov man har med sitt boende.
Och orsaken till det lägre priset är kanske i första hand lägre kvalitet (vad man nu menar med kvalitet ?) utan att man har en mycket rationell tillverkning i inomhuslokaler och ett begränsat antal modeller.
Det finns andra tillverkare med samma koncept och något högre standard för liknande pengar.
 
fsn, hur kommer det sig att ÄH är så mycket större om det finns andra som har bättre standard och samma pris. Är det "marknaden" som är korkad eller är ÄH ett bättre alternativ?
 
  • Gilla
Garningen och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det finns andra tillverkare med samma koncept och något högre standard för liknande pengar.
Det kan det kanske göra. Har dock inte hört om någon som bygger moduler på fabrik som ÄH.

Vi har ju sett dem som byggt hus med surplus från Blocket och tömt hela släkten på energi för att komma billigt undan så visst finns det alternativ.

Annars är detta bara ytterligare ett exempel på att alla har inte samma förutsättningar och att ÄH är bästa alternativet för många. Bara att de inte kräver något lyft på vägen till färdigt hus kan göra att många får lån så de kan bygga alls.

Det är lätt att sitta på ett forum där många är långt över medel-händiga och säga att övervåningen kan man bygga själv, anlägga golvvärme gör man på 1d osv. Många har inte kunskapen eller kontakterna för att klara av att göra sådant.

Inte bara har vi olika krav på standard och utförande, vi har även väldigt olika förutsättningar och kunskaper.
 
  • Gilla
Perry Mason och 4 till
  • Laddar…
Hjältevadshus (gamla modulent) och Smålandsvillan bygger också modulhus precis som Älvsbyhus.
Det är väl dom tre som är störst.
Finns några mindre också men det är mer åt fritidshus hållet
 
Stefflo Stefflo skrev:
Min syster byggde ett Älvsbyhus för ca 10 år sen och jag kan väl säga att skulle jag själv bygga så blir det absolut inte ett Älvsbyhus. De hade inga möjligheter att göra några tillägg eller liknande utan det var färdig ritning eller ett annat hus. Det gick heller inte att få kakel och klinkers i badrum. De fick en torpargrund som Älvsbyhus bygger med då detta är billigaste alternativet.

Ska man bygga ett eget nytt hus så bör man inte spara in på saker, har man då inte råd så bor man kvar i lägenhet eller köper något färdigt. Kommer man sen på i efterhand att man vill ha något tillval så kostar det istället multum att få det istället för att betala lite extra redan vid bygget.
Där jag bor är det lika dyrt/dyrare med ett gammalt hus med visst renoveringsbehov än ett nytt ÄH.

Sen fattar jag faktiskt inte det där med "Ska man bygga ett eget nytt hus så bör man inte spara in på saker". Har man inte vunnit på lotto eller har en massa pengar liggande så måste man ju låna betydligt mer. Ett lån ska ju ändå betalas av, och är per definition en inteckning av framtida inkomster. En extra miljon som amorteras på 20 år ger en månadskostnad på 4200 extra, exkl. ränta.
 
  • Gilla
Perry Mason och 2 till
  • Laddar…
D dast skrev:
Där jag bor är det lika dyrt/dyrare med ett gammalt hus med visst renoveringsbehov än ett nytt ÄH.

Sen fattar jag faktiskt inte det där med "Ska man bygga ett eget nytt hus så bör man inte spara in på saker". Har man inte vunnit på lotto eller har en massa pengar liggande så måste man ju låna betydligt mer. Ett lån ska ju ändå betalas av, och är per definition en inteckning av framtida inkomster. En extra miljon som amorteras på 20 år ger en månadskostnad på 4200 extra, exkl. ränta.
Det är samma sak här i Västerås men då jag inte hade råd att bygga det huset jag ville så köpte jag ett färdigt med lite att göra på istället. Kom dessutom mer centralt och i ett bättre område istället för ytterkanten av stan.

Snålar man för mycket så är risken stor att man kommer gå och gräma sig över varför man inte tog till de där extra när man väl byggde.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Och det är inte alla som blir "lyckliga" bara man har fullkaklade toa/ badrum, marmorskivor som arbetsbänk, motordrivna lådor, ekparkett mm mm
 
  • Gilla
Buford och 2 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Snålar man för mycket så är risken stor att man kommer gå och gräma sig över varför man inte tog till de där extra när man väl byggde.
Det stämmer så klart för dig, men det är nog liten risk att den genomsnittliga budgetbyggaren går och grämer sig. Statistiken talar för att Älvsbyhus har branschens nöjdaste kunder, och de kunderna har rimligen inte ”tagit till det lilla extra”, även om de kanske inte snålat.
 
F
R Robert-san01 skrev:
Det kan det kanske göra. Har dock inte hört om någon som bygger moduler på fabrik som ÄH.
Då har du nog inte ens letat......
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då har du nog inte ens letat......
Du får skilja på prefabricerat och moduler. De flesta bygger väggar på fabrik. Färdiga eneheter med kök mm har inte jag sett någon annan som bygger i Sverige än ÄH.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Du får skilja på prefabricerat och moduler. De flesta bygger väggar på fabrik. Färdiga eneheter med kök mm har inte jag sett någon annan som bygger i Sverige än ÄH.

Läs mitt förra svar igen.
Titta på Hjältevadshus och Smålandsvillan.
Bägge bygger färdiga husmoduler med kök och badrum, golv och tapeter, all el och vvs färdig.
Bara att koppla ihop mellan modulerna.
 
  • Gilla
jorblad och 2 till
  • Laddar…
F
R Robert-san01 skrev:
Du får skilja på prefabricerat och moduler. De flesta bygger väggar på fabrik. Färdiga eneheter med kök mm har inte jag sett någon annan som bygger i Sverige än ÄH.
Då har du inte ens försökt leta..... sen har det väl fö väldigt lite med om det är helt modulbyggt eller färdiga väggar. Det intressanta är pris och vad man får för pengarna. Men generellt är en fabriksarbetare sämre betald än en snickare så visst, det borde vara billigare.
 
Och då blir frågan än en gång. Finns det något mer prisvärt hus än ÄH på marknaden idag?
 
Prisvärt för dig eller för mig?
Vi har olika preferenser.
Trots att jag är snickare så håller jag på att bygga nytt hus och det blir ett murat egenritat med bra standard.
Inte lyx utan saker som jag har tyckt varit bra saker att ha i mitt hus.
Jag har samlat på mig material under 1års tid när jag hittar det billigare.
Inte för att komma billigare undan utan för att bygga med högre (bättre) kvalitet till samma pris.
Kan jag köpa block från Polen till halva priset utan att tumma på kvaliteten så varför inte.
Om du är nöjd så är det helt ok.
Jag gör på mitt vis för att jag skall bli nöjd;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.