Hej, vi är väldigt nära köp av 70-tals hus. Jag har lite funderingar över ekonomin eftersom jag räknar med att uppvärmningskostnaderna kommer vara högre än räntekostnaderna...

Huset är på 250 kvm i två plan och byggt i tegel med platt tak och stora tvåglasfönster. Idag värms huset upp med direktverkande el (nyare oljefyllda element) Det finns också två öppna spisar med någon form av insats.

Idag bor två personer i huset och de verkar ha ganska svalt inomhus samt att de eldar ganska ofta (fick den uppfattningen när jag var på visningen). Enligt deras uppgifter gör de åt 29000 Kwh per år.

Hur skall man göra för att hålla värmekostnaden nere?

Jag funderar på att sätta in en luft/luft pump på första plan ganska omgående. Verkar det som en vettigt första steg?

Det platta taket är bytt i början av 80-talet så det behövs se över och jag har fått förslaget att lägga på ett tak samt isolera... hur mycket skulle det påverka? Fått pris på runt 120 000 kr för nytt tak. Någon som vet vad det kostar att bara lägga ny papp???

Hur mycket skulle byte av fönster löna sig? De flesta är säkert 1,20x2,20 m alltså ganska stora... vad kan det kosta?

Borde man fundera på att sätta in vattenburen värme i form av element?

Många frågor alltså... inlägg, tankar, svar eller kommentarer välkommna!!!
 
Jag funderar på att sätta in en luft/luft pump på första plan ganska omgående. Verkar det som en vettigt första steg?
Iom. att en L/L-pump "bara" kostar 20tkr så är den billigast i de åtgärder du skriver.
Jag skulle köpt det först och sen klura på resten efter att ha bott ett tag i huset.
Vi köpte en Panasonic E9-nånting för 2 år sedan och är jättenöjda.
Det är en dyr "hårtork" men den funkar jättebra tills det blir riktigt kallt.
Då pausar den mycket pga. avfrostning av yttre aggregatet.
Det innebär att den inte pumpat in någon värme i huset under avfrostningen.
I ett nyare hus tror jag inte man märker det så mycket, men i vårat gamla hus
med golvdrag så känns det som att värmen försvinner direkt.

Ang. taket:
Det kan vara svårt att isolera vinden eftersom det är platt tak, kanske inte finns plats.

Fönster:
Byte av fönster kan du nästan aldrig "räkna hem" förutom att det blir bättre komfort i huset.

Vattenburet:
Att dra in ett vattenburet system kan kosta 50-100tkr.
Tar också tid att "räkna hem" men du kan då köra med ved, pellets mm. som sänker kostnaderna rejält.
 
Byt överdel på huset. Och Isolera det "nya" taket med 500mm.

Ta helt sonica bort dom gamla takstolarna. Eller överdelen av dom och bygg, köp, montera dit nya över. Då kan du isolera så mycket som behövs. Det är nog den enda investering som "lönar" sig.

Mitsubisi! Hyper Sonic tror jag den heter. Värmer tydligen ner till -25 grader. En sådan, eller två. Är nog en bra lösning på värmen.

Kolla över fönsterfoder och drevningen runt fönstren. Det kan löna sig. Men inte att byta rutor. Visst kan man spara en slant på värmekontot, men inte i motsvarande grad av vad fönstren kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.