hej

Vår kommun producerar hus och säljer dessa nyckelfärdiga.

Vi köpte ett sådant hus 2014. Huset stod färdigt slutet av 2013. Vi är alltså de första boende i huset och kommunen stod som säljare.

Vi har fått fylla på köldbärare varje år och rätt ofta. Kontakten vi haft med kommunen om detta har varit liten och de har hänvisat till Rörmockaren som kopplade in pumpen. (Han la inte slangen, de gjorde kommunen själv). De har även sagt att det kan vara luftbubblor eftersom slingan är väldigt lång. Han har hela tiden trott att det måste vara läckage.

Nu efter flera år med påfyllningar så körde vi med pump och fick i enorma mängder och ser att det rör sig om minst 230 liter vi fyllt på de här 5 åren om man räknar med det vi fyllt på nu med pump. Jag och rörmockaren har fört dagbok på datum och antal liter vi fyllt på.

Kan detta räknas som ett dolt fel? Installationen har ju läckt redan från början.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Snarare en garantifråga.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Snarare en garantifråga.
Vi har ju inte beställt huset utan kommunen har producerat klart det helt och sedan sålt det. Jag tolkar det som att om vi haft avtal med kommunen att producera ett hus som vi sedan betalat för kan det vara garanti men i detta fall är det väl som att vi köpt ett ”begagnat” hus. Även om det var nytt så att säga
 
Finns det provtryckningsprotokoll på köldbärarsidan, ska alltid provtryckas, det går inte att lukta till sig var det läcker då det är jordvärme, att fylla så mycket som ni gjort indikerar på ett läckage och det är i allra högsta grad ett garantiåtagande som ska till för någon, skulle det läcka inomhus så skulle det lukta sprit, så läckan är under jord.
 
  • Gilla
Detlovsson
  • Laddar…
Kontakta Mark & Miljö-avdelningen hos er kommun, de om någon kommer vilja dra i detta.
Vad har ni fyllt på med för ämne?
 
J jonaserik skrev:
Finns det provtryckningsprotokoll på köldbärarsidan, ska alltid provtryckas, det går inte att lukta till sig var det läcker då det är jordvärme, att fylla så mycket som ni gjort indikerar på ett läckage och det är i allra högsta grad ett garantiåtagande som ska till för någon, skulle det läcka inomhus så skulle det lukta sprit, så läckan är under jord.
Nog för att man alltid borde provtrycka en slinga, men det behövs inte lämnas in något protokoll, och vad hindrar någon från att fylla i det felaktigt?
Blir nog svårt att hävda några år senare att det ska gå på garanti. Det är vad jag tror.
 
Redigerat:
Och ett protokoll har mycket lite värde, för även om slingan är helt ok vid provtryckningen kan den ju börja läcka "nästa dag" när tex en sten har "skavt" sig genom slangen
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Exakt vad det är för köldbärare vet jag inte. Men någon slags sprit.
 
Efter att ha gått igenom pappren ser jag att kommunen tecknade en byggfelsförsäkring som gäller ett par år till.
Dock är jag förvirrad hur vida detta kan ses som ett byggfel alternativt ett dolt fel. Eller är det något man får räkna med som en risk då man anlägger ytjordvärme? Kan man åberopa någon slags garanti ?
Google ger mig ingen hjälp. Inte heller kan jag hitta om det kan gå på hemförsäkringen på något sätt.

När jag läser ansökningspappren som kommunbolaget som byggde huset lämnade till stadsbyggnadskontoret står det i en bilaga att det är fastighetsägarens ansvar att sanera och reparera läckande köldbärare (dock verkar detta vara en generell skrivelse till alla som ansöker om att få anlägga jordvärme). Menar de då att det är mitt ansvar att ta upp det med det företag som anlade slingan (vilket i detta fall är dem själva) ?

Vad menar de med sanera? hur sanerar man något som säkert infiltrerat djupt ned i jorden, eller menar de bara att reparera läckan alternativt byta uppvärmningsmetod till något annat och pumpa ur all som är kvar i slangen?
 
harry73
Jag tror att det ska hanteras som dolt fel. Ni var inte byggherre, så även om det fortfarande finns garanti eller försäkring, borde det vara byggherren som driver det vidare.

Om du lyckas få det som dolt fel är en annan femma. Dagboken bevisar kanske att felet fanns från början, men då blir frågan om ni borde ha anmält dolt fel tidigare (det ska göras direkt efter man upptäcker problemet)

Hjälper kommunen till att driva det mot försäkringen eller entreprenören, kan det vara en bra lösning.
 
Om man ska provtrycka igen, måste detta göras med luft (dvs tömma hela slingan) eller kan det lika gärna göras med vätska? vatten eller sprit till exempel?
 
Man ska provtrycka med vätska, inte minst för personsäkerheten skull samt med vätska ser man mycket fortare om man har en läcka. Vätska är ju ett "stumt" media medans luft är komprimeringsbart.
 
  • Gilla
NoOne2k och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man ska provtrycka med vätska, inte minst för personsäkerheten skull samt med vätska ser man mycket fortare om man har en läcka. Vätska är ju ett "stumt" media medans luft är komprimeringsbart.
Han kan ju med lätthet provtrycka den fyllda slingan med luft nu. Med lätthet menar jag om han redan har kompressor, manometer och kopplingar. Måste han införskaffa saker kan han lika gärna testa med vätska.
 
vad räknas som mkt läckage? vi provtryckte med vätska och nu ca 20 timmar senare så har trycket sjunkit från 5.5 bar till 3.5 bar.


Vilket låter lite? med tanke på att vi på 6 år fått fylla i nästan 40% av slingans totala volym.
rörmockaren hade en teori om att det är sättningar och tjäle som gör att det ibland läcker mer och ibland mkt lite. Vad gör man då? svårt att veta när det läcker som mest så man kan spåra läckan.
 
K kribb79 skrev:
vad räknas som mkt läckage? vi provtryckte med vätska och nu ca 20 timmar senare så har trycket sjunkit från 5.5 bar till 3.5 bar.


Vilket låter lite? med tanke på att vi på 6 år fått fylla i nästan 40% av slingans totala volym.
rörmockaren hade en teori om att det är sättningar och tjäle som gör att det ibland läcker mer och ibland mkt lite. Vad gör man då? svårt att veta när det läcker som mest så man kan spåra läckan.
Det ska ju inte läcka något.
5,5bar är väl lite högt att provtrycka även om slangen tål det. Trycker ni enbart med vätska eller?
Som en jämförelse så tryckte vi i 2,2bar luft i vår slinga och den höll sig över 2bar i 24h.
Så nånstans läcker det om ni tappar 2bars tryck på 20h.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.