Nu har vi haft två olika hantverkare hemma som tittat på vårt 70-talsbadrum. Och de har kommit med helt olika påståenden och förslag till lösningar, vilket känns oerhört förvirrande för en lekman som jag.

Det är ett långsmalt badrum, c:a 190 cm brett, 340 cm långt och takhöjd 240 cm. Längs med ena långväggen står badkar, duschkabin och WC, längs med andra väggen handfat och ett långt badrumsskåp.

Väggarna är klädda med någon sorts Perstorpsplatta i en apful brunmurrig färg, taket är också perstorpsplattor (dock vita), golvet består av en mörkgrön ruggigt ful plastmatta. Vad som är under plastmattan resp. bakom Perstorpsplattorna på väggen vet jag inte.

Nu vill jag ha komfortvärme och klinker på golvet och helkaklade väggar. Badkaret ska flyttas till att stå längs med bortre kortväggen och istället för duschkabinen vill jag ha en duschvägg av glasbetong i 90 graders vinkel från långväggen.

Två saker var hantverkarna överens om, dels att badrummet, trots det gamla ytskiktet, var i förvånansvärt bra skick och de såg inga omedelbara risker för fuktskador, dels att golvbrunnen måste bytas ut för att klara dagens våtrumsstandard. Men sedan skiljde sig kommentarerna åt:

Hantverkare nr 1 säger att man definitivt bör riva ned Perstorpsplattorna och sätta upp nya gipsskivor. Han såg han inga problem med att flytta golvbrunnen till det nya stället där badkaret ska stå samt att fixa en ny brunn till duschväggen – detta kunde man enl. honom göra utan att behöva komma ned i torpargrunden. Han trodde också att man med all sannolikhet behövde förstärka golvet med extra reglar (jag vet inte regelavståndet idag). Han såg inga problem med att bygga upp en vägg av glasbetong.

Hantverkare nr 2 säger att väggarnas Perstorpsplattor var alldeles utmärkta att använda som underlag för kakel – man behövde inte alls ta bort dem. Han säger också att det blir problem med fallen att ha två golvbrunnar så nära varandra (de skulle hamna c:a 2,5 m från varandra). Efter ett par stampningar på golvet menade att man inte behövde förstärka det. Vidare påstod han att glasbetongväggar är ostadiga och rekommenderar istället att bygga upp en ordentlig vägg.

Och där står jag nu - vem ska jag som lekman lita på när svaren är så olika ??? :-/


 
Bara det att kunna avgöra att man inte behöver förstärka golvet genom att stampa på det gör att jag skulle välja snickare nummer 1.
Att bygga en vägg i glasbetong är väl nästan som att mura med tegel (rätt så stabilt vad jag vill minnas).
Och angående lutningen till golvbrunnarna så gör man väl en separat lutning för den som är i duschen. Övriga badrummet lutar mot den under karet.
 
firman som byggde vår glasbetongvägg satte en järnstolpe i krypgrunden som stödde golvreglar just där glasväggen skulle stå. Dom ville vara på den säkra sidan då en glasvägg är tung och vilar på relativ liten golvyta. Vår vägg var 2,4m hög från golv till tak och förankrat också i taket. Vi håll med dom att det var tryggare att göra så i ett trähus :). Vet ej om det var nödvändigt .....
gaia
 
Det där att kakla på perstorpsplatta låter jätteskumt. Dels så är man ju tillbaka till det vanliga problemet med ev. reaktion kemiskt mellan plasten i plattan och fixet (men det kanske inte är något problem med perstorpsplatta...).

Men vad värre är är ju att plattan är sannolikt limmad på väggen. Jag vet att åtminstonde i mitt föräldrahem sattes perstorpplatta på 70- talet, den limmades med någon sorts skumgummi slangar mot väggen, och där är en viss svikt i plattan. Det kan aldrig vara något bra att sätta stumt kakel på.

Nu kan säkert monteringsmetoderna för plattorna variera, men hur vet man om plattan är hellimmad eller bara limmad i enstaka punkter?
 
Ja du esox

ska du renovera ditt badrum ordentligt så så ska du bygga upp ett nytt från grunden. Hantverkare nr 2 verkar ej fatta detta så glöm honom!
Riv bort allt gammalt och regla/förstyva golv/väggar. Sen kan du börja bygga upp ett nytt badrum.

En fråga: ska badkar samt dusch stå precis bredvid varandra? I sådana fall kanske det räcker med 1 st golvbrunn som ligger halvvägs under badkaret.

Lycka till iallfall!

/ PJ
 
Håller med föregående talare - riv ut det gamla och gör om. Ni får också större valfrihet om ni skulle vilja göra lite andra lösningar som infällda hyllor eller dra fram ny el till lampor etc.

//Anders
 
PatrikJ skrev:
Ja du esox

ska du renovera ditt badrum ordentligt så så ska du bygga upp ett nytt från grunden. Hantverkare nr 2 verkar ej fatta detta så glöm honom!
Riv bort allt gammalt och regla/förstyva  golv/väggar. Sen kan du börja bygga upp ett nytt badrum.

En fråga: ska badkar samt dusch stå precis bredvid varandra? I sådana fall kanske det räcker med 1 st golvbrunn som ligger halvvägs under badkaret.

Lycka till iallfall!

/ PJ

Ja, "golvstamparen" litar jag inte på för fem öre.... rent instinktivt känner jag också att det vore dumt att använda 35 år gamla Perstorpsskivor som underlag....det känns som en halvmesyr på nå´t sätt....

För att få ned kostnaden kommer jag att försöka riva badrummet själv, plastmattan och väggarnas Perstorpsskivor borde väl inte vara så svårt att riva ned trots att man är amatör, eller....? Och hur man pluggar igen vattenrören till WC o. handfat har jag fått tips om i en annan tråd, det känns också som överkomligt.

Avståndet mellan badkaret och ingången till duschen kommer att vara c:a 80 cm enl. vår ritning. Eftersom duschen ska vara c:a 80 cm lång, så ligger alltså den "bortre" delen av duschväggen c:a 160 cm från badkaret. Skulle det verkligen kunna funka med en enda golvbrunn....?
 
Jag har 2 st med bra fall relativt nära varandra ca 1 m.

Har dock en vägg i leca mellan.

När du pluggar rören i badrummet rekommenderar jag dig att installera Ballofixer för enkel avstängning och påslag av vattnet. Genom det så slipper du stänga vattnet centralt varenda gång.

Lycka till och du gjorde rätt val av hantverkare enligt mig iallafall.
Man får det bäst om man börjar om från grunden och inga halvmesyrer som en av dom ville göra.
Bra också att du beslutade dig för att göra en hel del själv, lärorikt och intressant.
 
Och nu är jag ännu mer villrådig  :-/  ???

Vad är egentligen ett "vettigt" pris.....Hantverkare nr 1 kunde enbart ta kakeljobbet, resten kunde han inte ta på sig att samordna. Hantverkare nr 2 - "golvstamparen" - gav ett pris på 85 papp enbart för rivning och kakling, dvs utan el- och rörjobb och utan glasbetongvägg - men det var en riktig skojare.....

Nu har vi haft hantverkare nr 3 hemma hos oss. Han kändes förtroendeingivande och trevlig och gav ett prisförslag på 97 vitt och 75 inte lika vitt ;). I detta skulle visserligen ALLT ingå - rivning, el- och rörjobb, regling av golv, nya väggar, kakling, spottar. Det som inte ingår är kakel/klinker och glasbetongen samt inredning. Men jag tycker prisskillnaden mellan vitt och inte så vitt känns lite litet, eller...?!

Nu har vi via kontakter fått nys om ännu en hantverkare som kör "helentreprenad" dvs erbjuder hela paketet el-rör-snickeri-kakelsättning, som säger att också det senare "inte så vita"-priset är på tok för högt - inte mer än 50 papp trodde han (han ska komma på lördag och kolla....).

Ja, ja....i slutänden får jag nog gå på personkemi, dvs den jag känner mest förtroende för....vad ska man annars göra som amatör :-/
 
Jag anser att skall man få jobb gjort av den lite mera gråare tonen så bör man känna till hantverkaren ordentligt. Det är så lätt att bli lurad annars.

 
tynnis skrev:
Jag anser att skall man få jobb gjort av den lite mera gråare tonen så bör man känna till hantverkaren ordentligt. Det är så lätt att bli lurad annars.
Faktum är att om prisskillnaden mellan jobb av den helvita sorten kontra jobb av den lite mer gråa färgtonen, så kommer jag nog att välja den helvita varianten.
 
Spontant så låter det 3e budet misstänkt billigt, om man jämför med andra inlägg här om priser.

Om han verkar seriös, och om man kan få bra referenser, och tror sig kunna övervaka utförandet så skulle jag nog iofs välja det billiga 3e alternativet. Jag skulle nog också ställa detaljerade frågor om vilket utförande han tänker sig av väggar och golv, så att man kan kontrollera (saker som ev förstärkning av golv till 30cc osv). Materialval för fuktspärr osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.