Tack för input!

När jag söker verkar jag hamna på ca 17,000kr per år i försäkring. båtplats, vad kostar det er? 5000kr för medlemskap i kulbben skrev någon, men själva platsen (om man nu ha rden kring Stockholm (typ södertälje / strängnäs...). vinterförvaring? upptagning på land?
 
b8q skrev:
Tips: det är en väldig skillnad i kostnad om du har båten i en båtklubb jämfört med en marina! Visserligen får du gå nattvakt i båtklubben och hjälpa till vid sjösättning och sånt, men priset blir en bråkdel.
Klubben där jag har min båt tar ut bryggavgift (och lika hög vinterupplagsavgift för de som inte tar hem båten på vintern) baserad på båtens storlek, typ (Längd x Bredd x 100 kr). Sen tillkommer medlemskap i båtklubben på 500 kr om året.
Ok. men själva båtplatsen måste väl kosta mer?
6m*3*100= 1800kr - billigt!
 
Jag betalar 1000:- i medlemsavgift och 2500:- för båtplats.
 
Byggis1976 skrev:
Ok. men själva båtplatsen måste väl kosta mer?
6m*3*100= 1800kr - billigt!
Nej, med de måtten skulle det ( i vår klubb) bli 1800:- för bryggplats, 1800:- för vinterupplagsplats (om man behöver det), och så medlemsavgift i klubben på det.

Hur stor medlemsavgiften är varierar förstås från klubb till klubb beroende på klubbens ekonomi - vissa kanske har väldigt hög markarrendekostnad t.ex.
 
Jag betalar drygt 7K per år för en inombords-bowrider från 2014, försäkringsvärde 500.000.
motsvarande fast med utombordare lär vara betydligt kanske dubbelt så dyr att försäkra...
 
Betalar ungefär 1800 kr för försäkring. 31 fots motorbåt från 70-talet. Försäkringsvärde 300 tkr, försäkrad genom Coronetklubben. Total kostnad båtklubb inkl sommar och vinterplats 7000 kr per år. Räknar med 20 tkr diesel per år. Då kör vi relativt mycket, Ålands skärgård på semestern i år. Underhåll och byte av utrustning är det kostsamma. Totalt lägger vi säkert 60 tkr per år, trots billig försäkring..
 
Föräldrarna har en liten båt med 4hk utombordare vid egen brygga, den är inte försäkrad så den kostar bara bränsle och motor reparationer. Under vintern ligger den upp och ner på stranden.
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.